Bygget på en finsk Bt-7 m1935 fortsätter

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygget på en finsk Bt-7 m1935 fortsätter

Inlägg av Andreas Grewin »

Fint bygge! BT:n är en personlig favorit så skall bli kul att följa :)
Andreas Lärka
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 feb 2012, 08:58
Kontakt:

Re: Bygget på en finsk Bt-7 m1935 fortsätter

Inlägg av Andreas Lärka »

Ai niin, ja höll på att glömma: Både 702 och 703 hade förstärkningen kring framaxeln (syns på min bild). Om jag inte ser helt fel så verkar inte du ha den på din modell. Mall kan tas från BT-42:an.
Andreas Lärka
Vanda, Finland

http://www.andreaslarka.net
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Bygget på en finsk Bt-7 m1935 fortsätter

Inlägg av Robert A »

Bra att du sa det höll på att glömma det :) Tänk på det länge men inte fixat det ännu. Ska kolla i tamiyas BT-42 sats där den finns och jämföra.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Bygget på en finsk Bt-7 m1935 fortsätter

Inlägg av Robert A »

Bygget fortsätter, har fixat en del av det som Andreas Lärka påpeka tack för hjälpen med yxans fäste etc.

Bild
Friulmodel tracksen ska badas i blacken-it, första gången jag använder det men fanns en riktigt bra guide i military illustrated som jag följde.
(Fungerar inte på plast, rostfritt och aluminium men tydligen på trä)

Bild
Efter ca 3 min i vätskan. Vätskan kan användas 2-3 ggr men den är då inte lika aggressiv.

Bild
Tracksen har torkat och är klara för slipning av slitytorna samt pigment etc. Några få fläckar som vätskan inte tagit på sidan, berodde på att små klickar av superlim satt kvar.
Men en liten dutt av vallejo färg så är det fixat.

Bild
Nya bakre stänkor, förlängda något men svårt att se hur långa de ska vara då ref-fotot bara visar att de ska vara ca 20% längre än orginalet.

Bild
Bakre högra lyktan borttagen..

Bild
Förstärkningar vid framaxeln påsatta, hade tamiyas BT-42 modell hemma och gjorde en mall av dem och skapa en kopia.
Har även satt dit yxans fäste som jag plocka ihop av lite överblivna etch delar, även de små testskotten på tankens framsida,torn och bakparti har skrapats dit.

Bild
Tanken är att köra BT-7 modellen i ett slitet vinterkamouflage, testade AK nya hårsprays liknande medel och de fungerar ypperligt.

Bild
Dekaler som ska användas, R-nr får man klippa ihop då R703 inte ingår i satsen
Senast redigerad av Robert A den 25 feb 2012, 16:25, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygget på en finsk Bt-7 m1935 fortsätter

Inlägg av Stellan »

Det går ju som smort med ditt bygge. Ska bli spännade att se hur målningen blir. Var får man tag på Blacken-It?
Stellan Schroeder Englund
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Bygget på en finsk Bt-7 m1935 fortsätter

Inlägg av Robert A »

Köpte det på www.mjhobby.se

Runt 100kr kostar den. Har även sett att AK har börjat sälja en liknande vätska, vet dock ej vad de tar för den.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Bygget på en finsk Bt-7 m1935 fortsätter

Inlägg av Robert A »

Liten uppdatering på bygget. BT-7 tanken har nu fått sitt slitna vinterkamouflage, en wash samt lite skuggor och highlights med oljefärger.

Körde AK hårspray och ett tunt lager tamiya xf-2 mixat drygt 60% med mr.hobby lackförtunning, sedan var det bara att börja borsta med en pensel tandpetare etc..
jäkla kul att hålla på med och något alla borde testa.

Annars håller jag på med tracksen som ska få sina slitningar, rost, lera etc. Nästa steg vad gäller själva tanken är att fixa en del mörka chippningar samt börja med leran och smutsen på avgasrör etc.

Återstår en hel del arbete men man är en bit på väg :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Bygget på en finsk Bt-7 m1935 fortsätter

Inlägg av SvenYoung »

Ruggigt snyggt bygge, Robert.

Härlig målning och vädring. Toppen! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Bygget på en finsk Bt-7 m1935 fortsätter

Inlägg av Robert A »

Tackar. Jo ett jäkla kul bygge, var ca 2 år sedan jag byggde en tank så man är lite rostig :) Lite skillnad på finish om man jämför med f1 kärror som jag brukar bygga.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Bygget på en finsk Bt-7 m1935 fortsätter

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt bygge. Det blir bättre hela tiden.
Var fick du tag på "Blacken it"?
Uffe
Skriv svar