Lansen tar form

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Lansen tar form

Inlägg av Björn Fransson »

Äntligen blev det dags att smälla ihop kropp och vingar!

Bild

Fast lite fler kablar kan man alltid dra. Det är ju inte fullt än!

Bild

Radarvarnarna tillagda:

Bild

Lite erfarenheter som kanske kan vara bra för den som tänker bygga denna trevliga sak:

- Följ bruksanvisningen och montera ihop underdelarna av vingen först (i mitten). Om man limmar ihop vinghalvorna för sig och sedan monterar allt, kommer det att bli en liten glugg i mitten - som i och för sig döljs av tanken. Men det blir svårare att få till den obefintliga V-formen.

- Detaljering av hjulschaktet görs med fördel när det sitter på plats. Jag gjorde det innan, och fick lite problem med skarven.

- Panellinjerna på över- och undersidan av vingarna stämmer inte helt. Främst märks det på skevrodren som är nästan 2 mm längre på undersidan. Lätt åtgärdat om man låter dem sitta kvar (vilket jag gjorde), svårare om man är ambitiös och skär ut dem innan man limmar ihop vingarna för att sedan limma dit dem separat.

- Delen som sitter över pilotens instrumentbräda passar inte riktigt. Kroppshalvorna behöver justeras en aning, vilket är lättare att göra innan man limmat ihop dem.

- Siktet behöver justeras, som det är nu syns det inte. Så en överdel bör byggas till, det som sitter på instrumentpanelen blir för lågt.

I övrigt funkar allt bra. Passformen är helt OK, det enda som behövde spacklas var skarven mellan kroppshalvorna och vingarnas överdelar, de senare är en aning för tjocka vilket gör att det blir ett litet dike mellan dem och kroppen. Men det var lätt fixat.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Lansen tar form

Inlägg av Björn Fransson »

Byggde lite mer ikväll, här kommer ytterligare några erfarenheter för den som är intresserad:

- De små fenorna på vingarna (del 49-50) är felplacerade enligt byggbeskrivningen. De ska sitta betydligt längre fram.

- Antennen under nosen har en något felaktig form, bakkanten ska vara rak, Dubbelkolla placeringen, hålet på min modell försvann i spacklingen, men jag undrar om det inte satt för långt bak.

- Dessutom finns en antenn på undersidan (del 57) som jag inte hittar motsvarigheten till på mina referensbilder. Har letat igenom hela Lansenboken utan att hitta någon sådan. Det närmaste jag kommer är en antenn på J 32D, men den sitter inte riktigt där och har annan form. Men här får någon gärna fylla i, någonstans måste ju Tarangus fått den ifrån.

- Sporrskenan (del 60) har inte riktigt rätt form (dessutom passar den dåligt). Men den är hyfsat lätt att justera, kolla mot referensbilder, om någon är intresserad har jag en närbild från FV-museet.
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Lansen tar form

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Mycket snyggt Björn, jättekul att se den ta form!

/ Pekka
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Lansen tar form

Inlägg av magnusf »

Det här är inte min skala som du säkert vet men det är ändå kul att följa bygget!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar