Skära plasticard?

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Skära plasticard?

Inlägg av Anders.Edblad »

Hur gör ni för att skära plasticard för att få den så rak som man ser på många byggen. Jag har provat diverse sätt men det blir inte så rakt och snyggt som jag vill?

Undrar
Anders E
Lennart

Re: Skära plasticard?

Inlägg av Lennart »

Jag brukar använda en stål linjal,. Ritar och skär mycket försiktigt efter linjen och linjalen.Skär så en gång till något djupare,och så knäcker till i biten.Alltså bryter av den.Du får en rak fin kant på tusendelen exakt.Det kan bli en liten sned kant kvar.Den tar du bort genom att luta modellkniven lite i vinkel mot pc biten,och så skär du försiktigt efter kanten.Men det finns kanske andra bättre metoder? MVH/ Lennart
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Skära plasticard?

Inlägg av Robin Nilsson »

Orsaken till att det inte blir rakt är att man använder för mycket kraft för att skära i förhållande till kraften som håller fast plasten och linjalen. Gör som Lennart skriver. Om du kan klämma fast linjalen med två kraftiga limklämmor eller små skruvtvingar så går det lättare att skära rakt.
Om man trycker för hårt så riskerar man att eggen vinklas lite åt sidan och då trycks endera plasten åt sidan så att man skär krokigt eller så skär kniven ut åt sidan så att det blir krokigt.
Alltså: Stållinjal, klämma fast ordentligt!, skära/rista försiktigt, knäcka längs ritsen, slipa av kanten.

Den sneda kanten kan man te ner så som Lennart beskriver eller så limmar du en fint sandpapper på en plan yta och ställer plastkanten på sandpappret och slipar försiktigt i längsriktningen.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Skära plasticard?

Inlägg av Janne Nilsson »

Lite tillägg.

Skär inte med den spetsiga delen av bladet om du har ett spetsigt blad. Skär med avrundningen så att det blir mer som ett skär än som en rispning.

Flertalet lätta skär innan man bryter istälelt för ett djupt ökar precissionen och man slipper ta i och oroa sig för att knivbladet skall brytas.

Själv ser jag alltid till att ha nya skalpell blad när det är precissionsarbete med Plastic Card.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Skära plasticard?

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack för mycket bra tips.
Min gammla "skära hårt metoden" har fungerat dåligt.
Anders E
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skära plasticard?

Inlägg av Stellan »

För tjockare plast brukar jag använda en P-cutter från Tamiya som ristar ordentligt i plasten. Sedan är det bara att bräcka av.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar