87 Regalskeppet Svärdets sista strid

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

87 Regalskeppet Svärdets sista strid

Inlägg av molgam »

Hej allihopa,

ibland när jag börjar på ett projekt så undrar jag om det någonsin kommer bli klart (eller ens kan bli klart). Denna idé är en sådan.

Tanken är att bygga ungefär halva Regalskeppet Svärdet under sin sista strid. Poängen med att bygga halva är givetvis all galen detaljering på de olika däcken.

Bild

Se ovan min mockup. Måtten är från vraket då de är i samma skala. Tanken är att skära av Svärdet precis bakom förmasten och just innan akterskeppet. Då blir det maximalt med däcksdetaljering.

Bild
Bild
Bygget blir högt de åtminstone delar av stormasten skall stå kvar.

Bild
Att detaljera 4 rader med 10 kanoner i varje är inte hållbart så tanken är att använda speglar och noggrant välja betraktningsvinklar. Se exempel på min testbox ovan.

Bild
Kniven visar kameravinkeln på kortet nedan.

Bild
Bild
Svärdets batteridäck. Figurerna är i skala 1/72 temporärt.

Bild
Bild
Den långsiktiga visionen är givetvis att kombinera detta med det tidigare vrakbygget till något liknande ovan. Alltså ett akvarie där Svärdet utkämpar sin sista strid på ytan och på botten ligger vraket 350 år senare. Lite då och nu om ni så vill.

Usch vad nervös jag var då jag hängde upp mock-upen i sytråd ovanför det färdigställda vraket i syfte att ta kortet......

Så, då återstår frågan. Konceptet fungerar tror jag. Men blir det klart någon gång?
a) Svärdets sista strid
b) Montaget med vraket?

Jonas
Urban Gardini
Inlägg: 1285
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid

Inlägg av Urban Gardini »

Jonas, du är fan inte klok! ;-) Bortsett från det så nu vill vi se mer. Dina idéer är ju galna i vanlig ordning men det härliga är ju hur du genomför dem. Det här kommer att följas med andakt...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid

Inlägg av Hobby-Importen »

Häftig idé som vanligt.
Fast om du var nerövs för att hänga upp modellen ovanför vraket, varför hängde du inte modellen först och ställde dit vraket senare? :-)

Jens
Daedalus Models
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid

Inlägg av Joakim Hultman »

Personligen tror jag att vraket ser finare ut om det inte ingår i ett jättemontage.

Fiffigt tänkt med speglarna! :)
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid

Inlägg av molgam »

Hobby-Importen skrev:Häftig idé som vanligt.
Fast om du var nerövs för att hänga upp modellen ovanför vraket, varför hängde du inte modellen först och ställde dit vraket senare? :-)

Jens
Det gjorde jag men eftersom den fasttejpaqde masten hängde i en sytråd så var jag nervös ändå.

Tack för kommentaren!

Jonas
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid

Inlägg av molgam »

Joakim Hultman skrev:Personligen tror jag att vraket ser finare ut om det inte ingår i ett jättemontage.

Fiffigt tänkt med speglarna! :)
Hej,

du kan ha rätt. Helt klart är att ett eventuellt montage inte kommer rymmas i en billy bokhylla längre.....

Skall fundera på saken.

Spegeltricket skall jag inte ta någon ära av. De står nämligen i gurun Shep Paines bok om Diorama. Sista kapitlet.

Tack för kommentaren!

Jonas
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid

Inlägg av molgam »

Urban Gardini skrev:Jonas, du är fan inte klok! ;-) Bortsett från det så nu vill vi se mer. Dina idéer är ju galna i vanlig ordning men det härliga är ju hur du genomför dem. Det här kommer att följas med andakt...
Intressant, du är inte den förste som säger det. Jag kanske borde gå till en skrynklare......

Tack för kommentaren!

Jonas
Urban Gardini
Inlägg: 1285
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid

Inlägg av Urban Gardini »

molgam skrev:
Urban Gardini skrev:Jonas, du är fan inte klok! ;-) Bortsett från det så nu vill vi se mer. Dina idéer är ju galna i vanlig ordning men det härliga är ju hur du genomför dem. Det här kommer att följas med andakt...
Intressant, du är inte den förste som säger det. Jag kanske borde gå till en skrynklare......

Tack för kommentaren!

Jonas
Näe, gör inte det för då blir du inspärrad och då får vi ju inte ta del av dina fantastiska kreationer.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid

Inlägg av Ulf Lundberg »

Det heter FOCKMASTEN!!!
Nu blir jag så där upprörd igen.
Försöker ni taga mig af daga med dessa ohemula provokationer i vetskap om mitt svaga hierta.
Fortfar ni på detta vis nödgas jag kalla på profossen för att näpsa eder.
Ulf af Lundberg,
Fåtöljöveramiral.

PS Häftig idé Jonas. Gör det.
Men jag tror som Jonas att det blir bättre med ett eget dio.
Däremot kan du göra basplattan och annat enhetligt med vrakdiot så att dioramorna bildar ett sammanhållet par.
Se till att kränga henne lite också. Jag tror det blir mer liv då.
Uffe
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid

Inlägg av Andreas Grewin »

Det här var en jäkligt häftig idé! Och väldigt ambitiös, men med dina kunskaper och din skicklighet så borde det gå undan :)

Skall bli kul att se vad det blir av detta!
Skriv svar