"J 20" Hurricane Mk. 1, Airfix 1/48 - KLAR!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

"J 20" Hurricane Mk. 1, Airfix 1/48 - KLAR!

Inlägg av Björn Fransson »

Se här en kombination som kanske kan intressera what if-fantaster i allmänhet och Herr Befring i synnerhet...

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 25 nov 2012, 19:31, redigerad totalt 2 gång.
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: "J 20"...

Inlägg av Göran NS »

Hurricane!
Ett av mina absoluta favoriter. Engelskt spegelkamo eller Italienskt spräckligt kan man undra?? Eller kanske "bara" Svenskt grön...

Enligt uppgift fick någon uppsatt i FV iden med en svart och en vit färg på undersidan av vingarna, på vissa J9:or, från Hurricanes i RAF innan och under BoB.
Göran Nilsson Söderholm
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: "J 20"...

Inlägg av Lars Befring »

:D :D

YAY!

en blå fotospanare?

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: "J 20"...

Inlägg av Björn Fransson »

Visst är det en goding! Tanken är att klä den i Flygvapnets klassiska gröna kostym, trött och sliten efter fyra års gränsbevakning på västkusten. Skalan är 1/48 och det är förstås Airfix gamla goding, som lär fylla trettio i år.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: "J 20"...

Inlägg av Henrik R »

Men härligt Björn! En svensk stormvind! kul bygge!. En mer seriös undran är dock egentligen varför Hurricane inte köptes in till svenska flygvapnet?
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: "J 20"...

Inlägg av Björn Fransson »

Har för mig att det var så här: På trettiotalet låg allt fokus inom flygvapnet på bombflyg. Det var först när kriget började som man yrvaket insåg att jaktflyget var hopplöst eftersatt. Då hade Storbritannien fullt upp med kriget och behövde alla sina jaktplan själv, och Sverige sökte andra lösningar, främst J 9 och J 10 från USA. När det sedan blev problem med leveranserna av dessa, behövde Storbritannien fortfarande alla sina jaktplan själva.

Sverige sökte då andra alternativ, främst i Italien, samt att produktionen av J 22 drog igång. När Storbritannien väl började exportera flyg var Sverige inte lika intresserat (däremot såldes ju några ex till Finland).

När de svenska behoven åter ökade, runt 1944-45 (bland annat beroende på att konstruktionen av J 21 drog ut på tiden), erbjöds Sverige att köpa Hurricane, men svenskarna var då (naturligt nog) mer intresserade av betydligt modernare flygplan, främst Spitfire IX. Resultatet blev ju med tiden Mustang, som ju får sägas vara en smula vassare än den Sydney Camms gamle trotjänare.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: "J 20"...

Inlägg av Henrik R »

ok, i see.. Men dom kunde har köpt några som måldragare i alla fall..:-)
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: "J 20"...

Inlägg av Lars Befring »

EN GUL!!!!!!!! med baksits
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: "J 20"...

Inlägg av Björn Fransson »

Inga konstigheter här inte, delarna är få och passformen... tja, acceptabel med tanke på att modellen har trettio år på nacken. En ravin vid vingroten blev det, i övrigt rätt OK. Roden är bortskurna, i övrigt är det straight OOB.

Bild

Funderade på hur jag skulle göra med panellinjerna. Första tanken var att rista nya, men samtidigt är jag inte alltid säker på att nedsänkta linjer alltid är det bästa. Och på den här är de upphöjda linjerna riktigt tunna och fina, så fasiken vet om de inte är mer realistiska än om jag skulle fixa till egna diken. Rent allmänt kan jag nog tycka att vissa upphöjda linjer faktiskt känns mer verklighetstrogna än många tillverkares überdjupa linjer. Så det fick för ovanlighetens skull bli upphöjda. Ska bli intressant att se hur det blir när färgen kommer på.
Magnus Billestedt
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:02
Namn: F 9 Magnus
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: "J 20"...

Inlägg av Magnus Billestedt »

Jag har gjort en What if med just detta flygplan som en S 31
Som ni kanske har sett på olika forum
Uppskjut ej till morgon
vad du kan skjuta ner idag
Skriv svar