Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix (Färdig s.3!)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix (Färdig s.3!)

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag bygger alltså två Messerschmitt Bf 110 på samma gång - Eduards E-version, och nya Airfix C-version.

Hur kommer sig detta, kan man undra?
Det är mestadels Lars Befrings fel.

I våras fick jag Airfix Bf 110 av Oskar på ett av våra byggmöten. Tyskarna skickade ned ett par stycken till Irak 1941, så jag ville göra den irakisk, men saknade dekalerna till detta.

Flera månader senare, ännu en gång på ett byggmöte, så dyker Lars Befring upp med ett oskyldigt leende. Han har flera gånger tidigare försökt få mig att ställa upp med något i den kommande Tänk Om Sverige-klassen på Open, vilket jag konsekvent nekat.

Men nu står han alltså framför mig med Eduards Bf 110. Inte nog med att den ser jättefin ut, och är rätt version, den inkluderar de irakiska dekalerna!
"Du får den här", säger Lars.
"Om du bygger din Bf 110 från Airfix som en svensk 'What If'."
Jag stirrar på honom en stund, och sedan på Eduard-kartongen.
Jag accepterar.

Så, skamlöst mutad presenterar jag två olika Bf 110:or: Sonderkommando Junck, Irak 1941. Samt Sonderkommando Befring, Gotland 1944.

Bild
Eduards - Sonderkommando Junck.

Bild
Airfix - Sonderkommando Befring.

Än så länge har jag inte kommit mycket längre än att cockpiten är färdig på båda.
Skalan är, som alltid, 1/72.
Senast redigerad av Joakim Hultman den 14 aug 2013, 22:28, redigerad totalt 3 gång.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix

Inlägg av Stellan »

Är du så lättmutad, lille vän? Ser fasligt bra och välmålat ut så det där kommer bli toppentoppen. Befring är skuld till mycket, du skulle se mitt byggbord nu...
Stellan Schroeder Englund
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix

Inlägg av Lars Befring »

jag... :D... sprider bara bygg-glädje bland mina medmänniskor :D

Snyggt byggt Jocke!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix

Inlägg av Janne Nilsson »

En viss skilland. Eduards ser mycket fin ut.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack ska ni ha!

Ja, Lars har gått och blivit IPMS Stockholms egna bygghelgon tycks det. :)
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix

Inlägg av Joakim Hultman »

Byggena fortsätter.

Passformen på båda modellerna är riktigt bra. I synnerhet Airfix förvånar mig, där det rentav nästan går att "knäppa" ihop somliga delar utan lim, om man nu skulle vilja vara utan det.
Eduards är förstås mycket bättre detaljerad, och deras konstruktion av motorerna är lättare än den väg som Airfix valt. Jag vet inte riktigt om jag kan förklara det på ett förståeligt sätt, men jag vill måla avgasrören separat innan jag monterar på dem. På Eduards modell är det inga problem, men på Airfixen så går det inte att fästa dem utan att bygga ihop hela motorn först.

Bild

Bild

Eduards - Sonderkommando Junck.

Bild

Bild

Airfix - Sonderkommando Befring.

Nu försöker jag att hitta ägg, c:a 1-2cm långa, att ha till Airfix-modellen...
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix

Inlägg av Andre B. »

Hur ligger Italeri´s utgåva till jämfört med dessa båda modeller? Det känns spontant som att den är i nivå med Eduard eller inte långt efter. Eller har jag fel? Du får skaffa en Italeri kärra med så man kan jämföra... *s*

Ser fint ut annars. Gillar bältena i Eduarden. Följer med intresse!

Mvh. Andre´B.

Ps. Hade inte Matchbox utgåva av 110:an Irakiska dekaler?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix

Inlägg av Joakim Hultman »

Andre B. skrev:Hur ligger Italeri´s utgåva till jämfört med dessa båda modeller? Det känns spontant som att den är i nivå med Eduard eller inte långt efter. Eller har jag fel? Du får skaffa en Italeri kärra med så man kan jämföra... *s*
Ingen aning, då jag aldrig lagt vantarna på Italeris modell. Men vill någon skänka mig ett ex ska jag givetvis recensera även den. ;)
Ser fint ut annars. Gillar bältena i Eduarden. Följer med intresse!
Överhuvudtaget så är fotoetsen väldigt lättarbetad och fin. Det är första gången jag använder mig av färdigmålade etsdelar, och de gjorde mig positivt överraskad!
Ps. Hade inte Matchbox utgåva av 110:an Irakiska dekaler?
Det borde Olle L ha reda på, Matchboxmannen själv. :D
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix

Inlägg av Joakim Hultman »

Byggena fortsätter, om än i något ojämn takt.

Eduards Bf 110 är snart redo för målning. Airfixen var först ut så att jag skulle kunna testa målningsmetoder med gott samvete, och såhär blev resultatet:

Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Messerschmitt Bf 110 - Eduard vs. Airfix

Inlägg av Stellan »

Sonderkommando Befring kan få låna en burk färg att bättra på sin malätna kärra. Saltmetoden? 1944? Håll koll på märkningen.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar