Metallren JA 37 Viggen 1/48 KLAR bilder sida 4!!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Metallren JA 37 Viggen 1/48

Inlägg av Henrik R »

Ärade Ipms:are!
Jag behöver hjälp! Jag har svårt att välja individ på min omålade JA 37.

Så här ser mitt upplägg ut just nu:

1 Jag kan göra viggen med nummer 17/39 som verkar ha varit omålad väldigt länge.

2 Jag kan göra en prototyp. Men saknar då prototyp dekalerna...

3 FC 01 med antikollisionsmärkning kan jag oxå göra, men saknar FC dekaler.

4 påhittad individ vilket är det enkaste alternativet.

Men min största fråga är om det fanns någon omålad JA37 MED antikollisionsmärkning? vilka nummer då?

Vad tycker ni?
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Metallren JA 37 Viggen 1/48

Inlägg av Stellan »

Ärade Mästerbyggare; nu när du slitit ihop en vacker metallren mackamanick så tycker jag att du ska göra en riktig individ och inte något påhitt. I övrigt så har jag inga svar.
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Metallren JA 37 Viggen 1/48

Inlägg av Henrik R »

Nä, du har helt rätt. En påhittad individ kanske är lite för radikalt. Men det är EXTREMT dåligt med bilder på omålade Viggens på internet.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Metallren JA 37 Viggen 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Fanns det inte prototyper som var rätt enkelt märkta? Med siffror på fenan bara? I gamla FV-typsnittet, visserligen, men ändå?
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Metallren JA 37 Viggen 1/48

Inlägg av Björn B »

Viggen prototyperna verkar inte haft någon speciell märkning förutom då -1 som hade viggenloggan på luftintagen. -6 Har ju haft en märkning på nosen men den kom väl till vid en utställning i Paris?
Jagtviggenprototypen -8 verkar bara haft en större -8 i gammal smalt typsnitt med lite mindre siffror 58 under detta i modernt typsnitt.
Syns ganska bra i den nyare Viggenboken från Stridsberg på sidan 139 och 141. Även i den gamla boken på sidan 103
Lennart

Re: Metallren JA 37 Viggen 1/48

Inlägg av Lennart »

Härlig modell Henrik!
Skall kolla min Viggen litteratur,har en hel del även på prototyperna.
Har nog även siffror som kan passa. Mailar dig ./Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Metallren JA 37 Viggen 1/48

Inlägg av Henrik R »

Tjena Alla!
Nu är han klar!..eh HON kanske man ska säga! Efter det sista lagret semigloss microscale så blev jag nöjd!
Bygget tog mig 12 dagar ganska exakt, vilket var 2 dagar tidigare än min AJ. Troligtvis var det nog splinterkammot som stal tid där plus att jag inte hade "rutinen" för eventuella hinder...Men men. Klar är den! Vet inte, men Det blev 17-39 som var omålad en bra stund under sin livstid.Detta är MIN tolkning av den kärran! Bygget denna gång var ganska kul jämfört med AJ:n av någon anledning. ESCI:s Viggen må vara en kass byggsats men rolig är den endå att bygga om man dömmer den efter resultatet. Hur som så, Enjoy pics!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Metallren JA 37 Viggen 1/48 KLAR bilder sida 4!!

Inlägg av Lars Befring »

ooooooo får vi se den på OPEN?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lennart

Re: Metallren JA 37 Viggen 1/48 KLAR bilder sida 4!!

Inlägg av Lennart »

Wow , den blev riktigt häftig Henke.Snyggt resultat,och i ebk fart som vanligt /Lennart
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: Metallren JA 37 Viggen 1/48 KLAR bilder sida 4!!

Inlägg av ecafrze »

Grymt fin! Men.. Nu är jag skittråkig och måste be om ursäkt redan innan.. 17-39 hade (av outgrundlig anledning) gul flottiljsiffra och röda fensiffror..Kolla Flyg 88, där finns mycket bilder på den! Ingen metallren JA37 hade svarta siffror..

Mitt förslag - skit i det och låt modellen vara som den är! Jag älskar den hursomhelst!
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Skriv svar