Lite svenskt artilleri i tenn eller: Att måla......

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Lite svenskt artilleri i tenn eller: Att måla......

Inlägg av Johan i Hok »

....eller inte måla det är frågan.

Här kommer några bilder på de tennkanoner vi producerade på A6 museum och sålde i souvernirshopen. De håller skala 1:32 och en komplett serie omfattade pjäser från byssekärra c:a1450 till Haubits 7A. de flesta, men inte alla, hade anknytning till Jönköping och/ eller A6/ Andra Göta artilleriregemente.

Bild
Arméns genom tiderna grövsta fältartilleripjäs: 21cm Haubits m/17. En ursprungligen tysk WW1 pjäs. I Skillingaryd kommer man att kunna se originalet, då vi ska visa upp riksexemplaret på Miliseum.

Bild
10,5cm Haubits m/40

Bild
15,5cm Haubits m77A. Pjäsen behöver kanske ingen närmre presentation. Dess arvtagare 77B är fortfarande i tjänst.

Jag ber om ursäkt för bildkvaliten, men fotograferandet var ett hastjobb i skenet från en skrivbordslampa.
Hursomhelst, det här var ett smakprov på de pjäser vi gjöt . Jag hade tyvärr inte då tid att gjuta till mig själv, men har fått dessa pjäser av en nära vän, Ulf Bottne,mannen bakom mastrarna. Utan han hade det inte blivit några modeller alls!

Johan i Hok
Magnus Billestedt
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:02
Namn: F 9 Magnus
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Lite svenskt artilleri i tenn eller: Att måla......

Inlägg av Magnus Billestedt »

Som gamal Artillerist så är det ett nöje att se dessa haubitsar . Fattas bara en Fransyska :) som vi sköt med
Uppskjut ej till morgon
vad du kan skjuta ner idag
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Lite svenskt artilleri i tenn eller: Att måla......

Inlägg av Johan i Hok »

Jag undrar om det inte fanns en officer på A6som hade samma efternamn?
Tyvärr saknar jag också Fransyskan, och jag vill minnas att formarna var hårt slitna till den pjäsen.Du får hålla till godo med en bild på en Corgi-Fralla så länge!
Bild
Johan i Hok
Hobby-artillerist
Magnus Billestedt
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:02
Namn: F 9 Magnus
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Lite svenskt artilleri i tenn eller: Att måla......

Inlägg av Magnus Billestedt »

Samma efternamn ?
Den duger gott och läcker som fan..Fast det gör alla Haubitsar
Pjäsman ur Riseberga kompani A9 1988-89
Uppskjut ej till morgon
vad du kan skjuta ner idag
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Lite svenskt artilleri i tenn eller: Att måla......

Inlägg av Johan i Hok »

Hej Magnus!
Jag hade fel om efternamnet, det var snarlikt,Billstedt, men inte samma! Kul att du gillar "Frallan". Funderar på att skaffa en till och förse den med lite "pynt" i form av riktiga rattar och riktinstrument. Själva grundmodellen tycker jag är okej, så det skulle vara kul att testa och se vad det blir....

Johan i Hok
Magnus Billestedt
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:02
Namn: F 9 Magnus
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Lite svenskt artilleri i tenn eller: Att måla......

Inlägg av Magnus Billestedt »

Johan i Hok skrev:Hej Magnus!
Jag hade fel om efternamnet, det var snarlikt,Billstedt, men inte samma! Kul att du gillar "Frallan". Funderar på att skaffa en till och förse den med lite "pynt" i form av riktiga rattar och riktinstrument. Själva grundmodellen tycker jag är okej, så det skulle vara kul att testa och se vad det blir....

Johan i Hok
Min Reg chef var A6 sista Chef( Lars Carlsson) Och eftersom jag är utbildad på Frallan så är man intresserad
av den och ju äldre man blir ju mer blir man intresserad . Det skulle vara häftigt att ha en sådan modell i sin bokhylla med kamoflage och uppleva gamla minnen :D
Uppskjut ej till morgon
vad du kan skjuta ner idag
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Lite svenskt artilleri i tenn eller: Att måla......

Inlägg av Öken-Erik »

Det finns faktiskt en Fransyska som "vanligf" plastmodell.. eller nästan iaf.
Heller har gett ut en Bandgående version i 1/35, så det är bara att scratcha lavetten!

http://www.geocities.jp/d_force_world/A ... ow/782.JPG
Skriv svar