English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar!
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Bygget har stått still lite i väntan på att nosen skulle dyka upp. Men nu är den här, så nu kör vi vidare! Nosen är egentligen avsedd för Classic Airframes Canberra, där kroppen uppenbarligen är något bredare än Airfix. Det är inte mycket som skiljer, men det blir en liten glipa mellan kroppshalvorna som behöver spacklas igen. Vilket är en betydligt enklare metod än att smalna av hela nosen. Nos, förresten... Ser mer ut som en näbb just nu.
Kropp, nos och vingar är torrpassade för att kolla upp hur mycket vikt som krävs i nosen. Och det är inte lite det! Hela nosen fylld med hagel, samt två rejäla bultar fastlimmade bakom nosen gick åt innan den tippade över åt rätt håll. Stor som attan blir den, jämför med S 31:an i 1/72!
Kropp, nos och vingar är torrpassade för att kolla upp hur mycket vikt som krävs i nosen. Och det är inte lite det! Hela nosen fylld med hagel, samt två rejäla bultar fastlimmade bakom nosen gick åt innan den tippade över åt rätt håll. Stor som attan blir den, jämför med S 31:an i 1/72!
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Maffig modell! Det ser inte ut som att du hunnit limma ihop kroppen ännu så jag kanske inte är försent ute med några bilder från Svedinos Canberra i Ugglarp, 52001. Luckan var öppen men det var inte tillåtet att kliva in. Svart inredning... Har kavt runt inne i cockpit i en liknande i England och det var ganska ångestfyllt i den svarta grottan.
Framsits.
Baksits.
Herreminje! Hur tänkte jag med denna bild? Uppe till höger syns pilotens stol och i nederkant är alltså höger del av cockpitens inredning med glasdomen som mjölkvit reflektor.
Och så nosen...
Framsits.
Baksits.
Herreminje! Hur tänkte jag med denna bild? Uppe till höger syns pilotens stol och i nederkant är alltså höger del av cockpitens inredning med glasdomen som mjölkvit reflektor.
Och så nosen...
Stellan Schroeder Englund
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Minns att någon Airfix katalog från slutet på 70-talet hade med en liknande maskin som byggtips. Nosen var helt klart karaktäristisk. Den kändes inte verklig förrän jag såg nämnda maskin i Ugglarp...
/Andre´B.
/Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Lite mer bilder finns här:http://s456.photobucket.com/albums/qq28 ... 0Canberra/
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Tack för alla bilder! En del liknande hade jag själv från ett besök i Ugglarp. Dock inte vinkeln med den tjusiga nunan, tackar för den! Hade förgäves letat efter en bild på just det. Ja, interiören, alltså.
"Ångestfyllt" som Stellan beskriver det är något jag verkligen kan hålla med om. Man fylldes inte direkt av enorm avundsjuka mot dem som tvingades åla sig in där, inte minst det trånga och knallmörka baksätet. Bilderna ger inte riktigt rättvisa hur Hin Håligt det är i verkligheten.
Lite byggt blev det idag. Luftintagen hade väldigt grovt tillyxade, platta framkanter. I verkligheten är de nästan helt rundade. Den vänstra är under omslipning, den högra original.
Främre delen av motorerna är rätt grova även de. Löser det med luckor, som dessutom blir en liten färgklick på en i övrigt rätt färglös kärra. Fick till passformen riktigt bra, så bra att jag inte fick ut dem efter torrpassningen (fick bryta isär delarna). Antar att det är positivt.
"Ångestfyllt" som Stellan beskriver det är något jag verkligen kan hålla med om. Man fylldes inte direkt av enorm avundsjuka mot dem som tvingades åla sig in där, inte minst det trånga och knallmörka baksätet. Bilderna ger inte riktigt rättvisa hur Hin Håligt det är i verkligheten.
Lite byggt blev det idag. Luftintagen hade väldigt grovt tillyxade, platta framkanter. I verkligheten är de nästan helt rundade. Den vänstra är under omslipning, den högra original.
Främre delen av motorerna är rätt grova även de. Löser det med luckor, som dessutom blir en liten färgklick på en i övrigt rätt färglös kärra. Fick till passformen riktigt bra, så bra att jag inte fick ut dem efter torrpassningen (fick bryta isär delarna). Antar att det är positivt.
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Den borde ha fått namnet gamen eller nåt. Iaf med den nosen
Ser kanon ut Mr.Fransson. Vilken sorts målning kommer denna att få?
Ser kanon ut Mr.Fransson. Vilken sorts målning kommer denna att få?
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Så var nosen ordentligt på plats. Lite trixigare än jag trodde. Eller också är det byggaren det är fel på.
Fenan behöver - som på alla Airfix Canberror - justeras till rätt form i nedre framkanten.
Även vingspetsarna behöver justeras:
Cockpiten på plats. Även baksätet.
Fenan behöver - som på alla Airfix Canberror - justeras till rätt form i nedre framkanten.
Även vingspetsarna behöver justeras:
Cockpiten på plats. Även baksätet.
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Härligt Björn!
Canberran börjar ta form ordentligt! Snyggt kontor föressten!
Canberran börjar ta form ordentligt! Snyggt kontor föressten!
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Tackar! Svar på din tidigare fråga, förresten, är att det blir silver all over. De svenska Canberrorna var silvermålade med svart nos. Inte undra på att den här kallades "blyertspennan"...
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48
Så här långt har vi kommit nu. Lite småfix kvar, sedan är det dags att måla!
Lite kablar i hjulschakten är aldrig fel! (Fläckarna är kladd från en våtslipssession, ska såklart bort)
Här kommer en liten miniguide för den som vill göra samma resa som jag. Vingspetsarna behöver plattas till, Airfix har gjort dem på tok för runda. Det innebär att den bakre delen behöver bytas ut då den är för smal i bakkanten.
Bakom huven satt två fönster på de flesta andra Canberrorna. Dessa var övertäckta med en stor lucka på de svenska. Tack och lov, eftersom passformen är sådär. Bakom satt ytterligare en mindre lucka. Båda var lätt utanpåliggande, så det funkar utmärkt att limma dit lite PC. På sidan, strax under, sitter två dörrar )en på varje sida) som behöver spacklas igen. I bildens överkant skymtar de utblås som behöver fixas till på motorerna. Har borrat ett grunt hål och sedan limmat dit en del av en slicad topz i ytterkanten. Sådana ska sitta på båda sidorna på varje motor (de skymtar även på några adnra av bilderna).
På ena bombluckan sitter en lucka/panel av plåt/plast (hjälp tas gärna emot här!) På bakkroppen ska dit en antenn.
Airfix huv har två stycken små runda rutor. Tp 52 (och de flesta andra också, tror jag) hade bara en. Så det blev till att slipa och polera. Och slipa och polera. Och... ja, ni fattar... Hjulen visar vilken av fälgarna i lådan som de svenska hade.
Till sist en käck detalj som behöver fixas till på alla Airfix Canberror. Av någon anledning har de tryckt dit ett gäng linjer som inte alls stämmer överens med verkligheten. Bara att spackla igen. Dessutom måste fenans form justeras i framkant, den svängda delen är för stor.
Lite kablar i hjulschakten är aldrig fel! (Fläckarna är kladd från en våtslipssession, ska såklart bort)
Här kommer en liten miniguide för den som vill göra samma resa som jag. Vingspetsarna behöver plattas till, Airfix har gjort dem på tok för runda. Det innebär att den bakre delen behöver bytas ut då den är för smal i bakkanten.
Bakom huven satt två fönster på de flesta andra Canberrorna. Dessa var övertäckta med en stor lucka på de svenska. Tack och lov, eftersom passformen är sådär. Bakom satt ytterligare en mindre lucka. Båda var lätt utanpåliggande, så det funkar utmärkt att limma dit lite PC. På sidan, strax under, sitter två dörrar )en på varje sida) som behöver spacklas igen. I bildens överkant skymtar de utblås som behöver fixas till på motorerna. Har borrat ett grunt hål och sedan limmat dit en del av en slicad topz i ytterkanten. Sådana ska sitta på båda sidorna på varje motor (de skymtar även på några adnra av bilderna).
På ena bombluckan sitter en lucka/panel av plåt/plast (hjälp tas gärna emot här!) På bakkroppen ska dit en antenn.
Airfix huv har två stycken små runda rutor. Tp 52 (och de flesta andra också, tror jag) hade bara en. Så det blev till att slipa och polera. Och slipa och polera. Och... ja, ni fattar... Hjulen visar vilken av fälgarna i lådan som de svenska hade.
Till sist en käck detalj som behöver fixas till på alla Airfix Canberror. Av någon anledning har de tryckt dit ett gäng linjer som inte alls stämmer överens med verkligheten. Bara att spackla igen. Dessutom måste fenans form justeras i framkant, den svängda delen är för stor.
Senast redigerad av Björn Fransson den 29 nov 2012, 22:20, redigerad totalt 1 gånger.