English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

När den här kom, tänkte jag att "den bara måste jag bygga". Men av någon anledning blev det aldrig av och rätt som det var började den bli svår att få tag på. Men så i förra veckan hittade jag en på Hobbyhörnan i Norrköping och slog till. Lika bra att börja bygga på en gång.

Bild

Stackars Vertolen tittade argt på mig när jag öppnade lådan. Men jag tror att vårt förhållande mår bäst av en liten paus just nu. Efter en dryg månad tillsammans med den Pavla-Martineten är jag i extremt behov av ett bygge där varenda del inte behöver modifieras eller slipas ner.

Fast det var bra tomt i cockpit på den här! Lika bra att fylla ut tomrummet lite. Huven är ju ändå rätt stor. Luckan får däremot vara stängd, det syns ändå inget vettigt genom den när den är öppen.

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 20 jan 2013, 19:37, redigerad totalt 1 gånger.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av MartinN »

Jaså, Vertolen får vänta. Jag har förgäves sökt efter mitt äkta färgprov medan jag sett hur du i inlägg efter inlägg har närmat dig tidpunkten då det är dags att ta fram färgsprutan och välja blå färg. Någonstans har jag en liten blåmålad glasfiberbit från 01007 som jag plockade till mig en gång för länge sedan. Men inte så länge sedan att jag åstadkom någon skada – 01007 stod då sedan en tid som en hög skrot sedan framkroppen skurits av, det kanske är bäst att tillägga.
Ja, jag får söka vidare så får vi se om min souvenir dyker upp. Jag har hittat en liten bit av 32077, en från 16129, en från 2547 men ingen 01007:a ännu...

Så här kommer en bild i fel tråd för att du inte skall glömma...
Edit: Kändes lite pinsamt att klampa in i din fina Tp 52-tråd med gamla 07 så jag har flyttat den till din Vertol 44-tråd.



/Martin
PS! Ja, det är bara att hålla med Lars B. Snygg insida på Canberran. En Tp 52 antar jag? DS
PPS! Såg nu att det stod Tp 52 i klartext i ämnesraden. Onödig fråga med andra ord. DS.
Senast redigerad av MartinN den 02 nov 2012, 18:13, redigerad totalt 3 gång.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Lars Befring »

den du som diorama!!!!!

och Tp 52:an som den ser/såg ut utanför FVM.... mmmmm

=)

Snygg början Björn!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Sten Ekedahl »

Bästa referenssiten för Canberra:
http://ipmscanberrasig.webs.com/
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

MartinN skrev:Jaså, Vertolen får vänta. Jag har förgäves sökt efter mitt äkta färgprov medan jag sett hur du i inlägg efter inlägg har närmat dig tidpunkten då det är dags att ta fram färgsprutan och välja blå färg. Någonstans har jag en liten blåmålad glasfiberbit från 01007 som jag plockade till mig en gång för länge sedan. Men inte så länge sedan att jag åstadkom någon skada – 01007 stod då sedan en tid som en hög skrot sedan framkroppen skurits av, det kanske är bäst att tillägga.
Ja, jag får söka vidare så får vi se om min souvenir dyker upp. Jag har hittat en liten bit av 32077, en från 16129, en från 2547 men ingen 01007:a ännu...

Så här kommer en bild i fel tråd för att du inte skall glömma...
Bild
Mmmm... Vilken häftig bild! Vertolen är inte bortglömd, snarare är det av omsorg om den som jag pausar lite. Annars finns risken att jag skulle snabba på lite för mycket på slutet och slarva en del. Och det vore lite synd med tanke på allt slit. Håller tummarna för att din souvenirjakt kröns med framgång! Kanske blir det 01007, har inte bestämt individ ännu. Bara att det måste bli en med de smala hjulstöttorna.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Det dök upp lite extra tid idag. Så det blev en hel del målat. Återstår nu gör stolarna, spak och pedaler.

Bild

Bild

Bild

Det ska förresten bli blyertspennan (52001), förmodligen rätt sent i karriären. Alla tips på vad jag ska tänka på under bygget är välkomna! Har en del referensbilder, men den märktes ju om stup i kvarten. En sak jag undrar över är det främre partiet på fenan. Det tycks på vissa bilder vara målat i en avvikande färg (grå?) Men det verkar senare ha målats över i silver (precis som resten av kärran som ju inte var metallblank utan silvermålad).
Mr.Canberra
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 okt 2012, 21:34

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Mr.Canberra »

Hi, Bjorn,
This is my first post, and I'm sorry but I don't speak Swedish. My name is John, I'm the leader of the IPMS UK Canberra SIG. Your Canberra is off to a good start! Regarding your question of the grey panel on the fin, this area of the Canberra fin was made of wood with a textile covering, the early paint systems used for the Canberra's painted High Speed Silver could not hold properly to the textile so a grey dope was used instead. This was close to medium sea grey in colour. I hope that helps
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Mr.Canberra skrev:Hi, Bjorn,
This is my first post, and I'm sorry but I don't speak Swedish. My name is John, I'm the leader of the IPMS UK Canberra SIG. Your Canberra is off to a good start! Regarding your question of the grey panel on the fin, this area of the Canberra fin was made of wood with a textile covering, the early paint systems used for the Canberra's painted High Speed Silver could not hold properly to the textile so a grey dope was used instead. This was close to medium sea grey in colour. I hope that helps
Thanks John! That explains why the oldest photos shows a greyish panel while the more recent ones shows a silver-painted panel. Obviously they solved the problem. I'm also glad to hear that it looks good so far! I guess you know this aircraft pretty well... :)
Mr.Canberra
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 okt 2012, 21:34

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Mr.Canberra »

Thank you for the reply in English! I'm glad it helped, if you need to know anything else you know where we are :) I guess you are building it as a Tp.52? that should look very nice in 1/48. I can't wait to see her finished.
John
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Henrik R »

Kul Björn, Hade själv tänkt bygga en Canberra. Men jag kollar gärna in din först!. Nästa Engelska flyg jag gör blir en Hawker Hunter.

Hur som helst, så följer jag detta med intresse!!
Skriv svar