86 Regalskeppet "Flaskan" - Del 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

86 Regalskeppet "Flaskan" - Del 2

Inlägg av molgam »

Hej,

minibygget snart klart. Se bilder nedan.

Att jobba inne i en flaska ställer krav på mycket märkliga verktyg. Ett exempel på bild nedan.

Jag har dock förstått varför de flesta väljer att bygga flaskskepp och flaskskeppsvrak. Hela effekten av ett flaskskepp är ju mycket "Hur i hela friden har skeppet med de höga masterna kommit in i flaskan." Ett vrak utan master ser inte lika imponerande ut helt enkelt. Själv föredrar jag förstås vraket.

Nog snackat, här kommer bilder.

Bild
Bild
Vraket och vrakgods grundmålat. Samtliga delar utom gallren är i plasticard. Ett riktigt plastbygge alltså.


Bild
Vraket integreras med färgen på slammet på botten i flaskan. (Bottensatsen?)

Bild
Vrakets två delar förs in i flaskan och monteras ihop på plats inuti flaskan. Vrakgodset placeras ut.

Bild
Ett av alla de konstiga verktyg jag producerade. Denna för att platta till botten av Papier Mache.

Bild
Bild
Bild
Regalskeppet Flaskan i skala 1/500 just nu. När bottensatsen torkat så blir det målning och vädring.

Kommentarer?

Jonas
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: 86 Regalskeppet "Flaskan" - Del 2

Inlägg av Emil_Juhl »

Hur läckert som hellst!
Både idén och utförandet är suveräna!

Emil
Mvh
Emil Juhl
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 86 Regalskeppet "Flaskan" - Del 2

Inlägg av Stellan »

Hur ska du lösa sprutmålningen inne i flaskan, ett flexibelt munstycke? Nästa flaskskepp får bli rostigt. Några dykare eller farkoster till denna?
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 86 Regalskeppet "Flaskan" - Del 2

Inlägg av Joakim Hultman »

Så coolt! :D
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 86 Regalskeppet "Flaskan" - Del 2

Inlägg av Andreas Grewin »

Det här är ju smått vansinnigt men helt underbart haha! :) Sjukt bra jobbat!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 86 Regalskeppet "Flaskan" - Del 2

Inlägg av Ulf Lundberg »

Det vore kul att se reaktionen från traditionella flaskskeppsbyggare när de ser detta.
Är det månne världens första flaskskeppsvrak vi ser?
Ball bygge!
Uffe
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 86 Regalskeppet "Flaskan" - Del 2

Inlägg av molgam »

Stellan skrev:Hur ska du lösa sprutmålningen inne i flaskan, ett flexibelt munstycke? Nästa flaskskepp får bli rostigt. Några dykare eller farkoster till denna?
Hej Stellan,

det blir ingen mer sprutmålning. Så fort botten torkat blir det penselmålning. Det lär dröja dock. Botten torkar knapp alls. Jag tror jag får ställa den någonstans välventilerat om det skall torka alls.

Alternativet förstås är väl att övertala någon av grabbarna att krypa in med airbrushen.... :-)

Jonas
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 86 Regalskeppet "Flaskan" - Del 2

Inlägg av Stellan »

molgam skrev:
Stellan skrev:Hur ska du lösa sprutmålningen inne i flaskan, ett flexibelt munstycke? Nästa flaskskepp får bli rostigt. Några dykare eller farkoster till denna?
Hej Stellan,

det blir ingen mer sprutmålning. Så fort botten torkat blir det penselmålning. Det lär dröja dock. Botten torkar knapp alls. Jag tror jag får ställa den någonstans välventilerat om det skall torka alls.

Alternativet förstås är väl att övertala någon av grabbarna att krypa in med airbrushen.... :-)

Jonas
Vad skulle hända om du ställde flaskan över ett element för att höja temperaturen och sänka torktiden? Spricker materialet då?
Stellan Schroeder Englund
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 86 Regalskeppet "Flaskan" - Del 2

Inlägg av molgam »

Stellan skrev:
molgam skrev:
Stellan skrev:Hur ska du lösa sprutmålningen inne i flaskan, ett flexibelt munstycke? Nästa flaskskepp får bli rostigt. Några dykare eller farkoster till denna?
Hej Stellan,

det blir ingen mer sprutmålning. Så fort botten torkat blir det penselmålning. Det lär dröja dock. Botten torkar knapp alls. Jag tror jag får ställa den någonstans välventilerat om det skall torka alls.

Alternativet förstås är väl att övertala någon av grabbarna att krypa in med airbrushen.... :-)

Jonas
Vad skulle hända om du ställde flaskan över ett element för att höja temperaturen och sänka torktiden? Spricker materialet då?
Nu står den på kakelugnen. det luktar lite konstigt och flaskan är helt igenimmad. Jag tror det fungerar! Jonas
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 86 Regalskeppet "Flaskan" - Del 2

Inlägg av Stellan »

Nu står den på kakelugnen. det luktar lite konstigt och flaskan är helt igenimmad. Jag tror det fungerar! Jonas[/quote]

Tjohoo, jag tror han kan det, jag tror han kan det!
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar