"No Way Home" Ett KV-2 diorama

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama ( Ny bild sid 3. )

Inlägg av SvenYoung »

Ja, där satt den, Andreas. Man skall ju alltid ha figurer med för att förmedla en berättelse i ett dio. Nu fattar jag äntligen hur bron gick sönder ;-)

Förresten, har Spartanen (eller vad han är) ätit upp all ets du hade på vagnen innan? ;-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama ( Ny bild sid 3. )

Inlägg av Andreas Grewin »

:lol: :lol:

All ets är lös än sålänge. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att den konstruktionen med all ets skall bli stabil... men men.

Ska på riktigt fortsätta med det här diot, så fort jag har fått göra några enkla snabbyggen bara för att få måla igen. Måste ha något att måla hela tiden, får abstinens annars... :)
Bizarre
Inlägg: 394
Blev medlem: 27 jan 2012, 09:33
Kontakt:

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama ( Ny bild sid 3. )

Inlägg av Bizarre »

Andreas, det er mest original diorama i verden :) Shermi-men VS Dino-panzer :)
boroda rus
Inlägg: 37
Blev medlem: 03 apr 2012, 08:07
Ort: Sibirien, Ryssland
Kontakt:

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama ( Ny bild sid 3. )

Inlägg av boroda rus »

När de drack?
I Sibirien, levande vargar, björnar, och modellbyggare.
bultenibo
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 apr 2012, 11:53
Ort: Fagersta

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama ( Ny bild sid 3. )

Inlägg av bultenibo »

Hej Andreas!

Lysande diorama (både med och utan urtidsdjur och monster)!

Hela situationen - egentligen alldeles oavsett hur man mer exakt tolkar den - tycker jag andas rysk desperation. Tankisten som bryter ihop är pricken över I:et och mycket symptomatiskför tillståndet i sovjetarméerna 1941.

Du skulle kunna komplettera dioramat med en liten vinjett när du är klar. Samma två tankister (samma huvuden, frisyrer etc) sommaren -43. Slitna persedlar, halvt militära, halvt civila. De har gått samma öde till mötes som så många andra ryssar som hamnade bakom linjerna -41: de har blivit partisaner och håller på att aptera laddningar på tysk järnvägsräls! Cirkeln är sluten..

Hoppas på fler uppdateringar av ditt projekt!

/Tony
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama ( Ny bild sid 3. )

Inlägg av Andreas Grewin »

Tackar för de vänliga orden!

Ja det kan vara en kul ide att ha ett gäng återkommande figurer som får berätta en längre historia! Tål att tänkas på.

Fler uppdateringar kommer i höst... :)
VagnC
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 apr 2012, 23:46
Namn: Nicklas
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama ( Ny bild sid 3. )

Inlägg av VagnC »

DETTA är vad jag kallar dio! =D Grymt bra idé och väl genomfört... Kommer bli spännande att se slutresultatet!
Vi ses i siktet!
/ VagnC


"All evil needs to prevail is for good men to step aside"

http://vagnchefens.blogg.se
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama ( Ny bild sid 3. )

Inlägg av Pyret »

Har det hänt något mer? Nyfiken!!!:)
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama ( Ny bild sid 3. )

Inlägg av Andreas Grewin »

Hej Pyret!

Tack för visat intresse :)

Har inte blivit mycket byggt av mig under 2013 tyvärr. Men planerar att försöka ta igen det här året istället!

Angående det här projektet så har jag fastnat lite. Tanken var att prima hela bron och måla den för hand, vilket gjorde att jag tänkte bygga hela bron klart innan jag målade. Men har efter det här projektet byggt andra saker i trä och på så sätt lärt mig mer om hur man målar trä mer övertygande, vilket innebär att man då behöver måla och vädra trät innan man börja bygga. Som ett exempel är här en halvfärdig tågvagn helt i trä som bara har washats i olika färger:

Bild

Men sen när jag då testade att washa bron så blev det inge vidare, fläckar som blir rena på grund av lim + att den inte är vädrad innan...
Bild

Såhär borde jag ha gjort. Åldrat trät med en stålborste först för att sedan ge trät en wash. Så behöver bygga om bron från scratch för att komma vidare... Dessutom så alla washer som jag har testat fått trät att slå sig. Finns grymma färger i USA såklart som skulle funka men som inte går att beställa till Sverige.
Bild

Så vet inte riktigt när jag kommer börja om på det här projektet...
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: "No Way Home" Ett KV-2 diorama ( Ny bild sid 3. )

Inlägg av Lars Befring »

menjävlar va snygg vagnen blev!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar