En annan Junkers. J.10

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

En annan Junkers. J.10

Inlägg av Björn B »

Fortsätter med påbörjade sömntutor.

Bild
Plockade fram min Junkers J.10 från Pegasus igen.

Bild
Hade klätt insidan av cockpit med hemmagjord korrugering innan det hela somnade in. Arbetet med Junkers F13 fick mej att vilja fortsätta på denna.
Senast redigerad av Björn B den 29 nov 2023, 03:31, redigerad totalt 3 gång.
Marko
Inlägg: 63
Blev medlem: 05 dec 2011, 15:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En annan Junkers

Inlägg av Marko »

Hur många timmar la du ner på insidan?! :shock:
Att du orkar... bra jobbat. ;)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: En annan Junkers

Inlägg av Henrik R »

Snyggt! riktigt udda Junker! AMn ser dom inte ofta byggas.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En annan Junkers. J.10

Inlägg av Björn B »

Arbetet går vidare. Korrugeringen på insidan var inte så svår att göra. Gnugga alu-folie mot plastkorrugering så man får formen och limma sedan på plats i cockpit.

Bild
Till detta bygge har jag hittat ett par huvar från Spitfire som ska användas. Jag kan ju inte bygga helt enligt byggbeskrivning.

Bild
Bild
Bild
Dom kapas och limmas på plats

Bild
Ändrar lite på formen på den främre huven med Magic Sculp och bygger upp korrugering på den bakre med 0,3mm plaststrips.

Bild
Penslar på Tamiya spackel som tunnats ut med etylacetat för att platta till korrugeringen.
Senast redigerad av Björn B den 29 nov 2023, 03:32, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En annan Junkers. J.10

Inlägg av Björn B »

Gör om, gör rätt. Varför bygga något en gång när man kan göra det två gånger?
Jag fick en kommentar att korrugeringen inte ska vara böjd på den bakre huvdelen. När jag tittade närmare på bilder så kunde jag konstatera att inte bara korrugeringen skulle vara rak, hela huven borde varit det också.

Bild

Jag försökte först att fila till delen till rätt form för att sedan kunna limma på korrugerad aluminiumfolie som jag skulle få fram genom att gnugga den mot en Junkers F13 vinge.
Jag hittade en bit 0,1mm tjock rödfärgad aluminium som jag provade att gnugga och det fungerade utmärkt att göra med pekfingernageln.

Bild

Att fila till plasthuven gick inte så bra men det visade sig att den nya delen av metall blev så stabil att den inte behövde något stöd under så jag tog bort plastbiten och limmade dit den nya metalldelen istället.
Skriv svar