J 26 - What If?

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

J 26 - What If?

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Det osanolika har hänt!
Nej, jag snackar inte fotboll...

Jag har byggt någonting färdigt!!! Dessutom så är jag för första gången väldigt tidigt ute.
Det har aldrig hänt tidigare att jag har varit färdig med något till en tävling annat än kvällen innan evenemanget.

Så...
Här är ett av mina bidrag till Tänk Om.

I April 1944 drog Fleet Air Arms Operation Tungsten igång.
Det var ett stort flyganfall för att försöka sänka Tirpitz som låg förankrad i Norge.
I detta anfall deltog en stor mängd flygplan av alla olika sorter.
I jakteskorten deltog ett par divisioner av FAAs Corsair.

Min tanke var att ett tjugotal av dessa råkade navigera fel och tvingades nödlanda i Sverige.
Ivriga inför tanken att kunna förstärka vårt patetiska luftförsvar så togs dessa snabbt om hand och sattes i Flygvapnets tjänst som J 26.
De passade bra då flygplanskryssaren Gotland just hölls på att byggas om till ett riktigt hangarfartyg efter en stor brand ombord.
Tyvärr så blev inte fartyget klart innan kriget tog slut och under tiden så baserades Corsairmaskinerna på F 2.
F 2 saknade en egen fast bas så förbandet tvingades "låna" flygfält och turnera landet runt med sina flygplan.
Den kringresande "cirkusen F 2" skapade goda erfarenheter vilket ledde till tanken om det rörliga systemet med utspridda vägbaser som ju kom till
stor användning under hela kalla kriget.

Jag har slängt ihop en Otaki Corsair i 1:48 rakt ur lådan. Enda modifikationen är de klippta vingspetsarna för att bli en FAA Corsair.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Vad tycks?

Andreas
Förresten så är jag inte så tidigt ute, tvärtom. Modellen inköptes med tanken att bygga den svensk till "I kronans kläder" på C 4 open för några år sedan... :lol:
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: J 26 - What If?

Inlägg av Lars Befring »

YEA!!!!
Vi fungerar gärna som uppsamlingsheat för C-4, särskilt för corsairer!

den ser faktiskt riktigt svensk ut oxå; en udda lösning för att komma åt ett landningsproblem! =)

du! hade dom mobila vajertroppar som kunde hjälpa till att bromsa ute på vägarna?

/lars
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: J 26 - What If?

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Tack Lars!
Jag hade faktiskt riktigt roligt med denna gamla byggsats.
Den byggdes på ca tre dagar. Väldigt bra byggsats.
Frågan är varför jag inte kan bygga ett "seriöst bygge" på den tiden?

Det enda jag ångrar lite är bristen på småtexter och dylikt. Jag hade planer men bestämde mig för att spara dem till några andra byggen.
Men det ser lite tomt ut, framför allt på vingarna. Det hade nog inte skadat med några "Trampa ej här"...

Andreas
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J 26 - What If?

Inlägg av Henrik R »

En Svensk Vought ser inte helt fel ut faktiskt! Snyggt mannen!!
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: J 26 - What If?

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Tack Henrik!
Det slog mig häromdagen att den faktiskt ser lite ut som en J 10 Vultee Vanguard.

Andreas
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 26 - What If?

Inlägg av Björn Fransson »

Fräck som attan! Snyggt genomfört också och kul, udda idé! Tänkte också att den påminde om J 10, har aldrig tänkt på det förut!
Skriv svar