Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av kallenordlund »

Hur snygg som helst! Väldigt läckra färger.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Tack allihop!!! :)
MartinN skrev:Snyggt Björn! Väl värt att vänta på. Jag har faktiskt Italeris H-21 i 1/72 med Daedalus flytkroppar någonstans...

/M
Tackar! Och tack för all hjälp och inspiration! Du får väl dra igång 1/72:an! Eller säg gärna till om du vill bli av med den! :) Det lär ju inte vara krångligare än det här bygget... Faktum är att Italeris i vissa avseenden är bättre detaljerad än SH:s, trots storleksskillnaden.
Stellan skrev:Halelulja så fint!

Sexan ska bli kul att se hur du gör. Hur fixar du dekalerna?
Tack! Har Fujimis gamla utgåva, tänkte nog att "Marinen"-texten och emblemet funkar. Det stora problemet är skidorna/flottörerna/ellervadmannuskakalladem.
Senast redigerad av Björn Fransson den 25 feb 2013, 13:32, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Johan Elvin »

Hur djä..a snyggt som helst.
Imponerande jobb du lagt ner på denna.
Har planer på att bygga en grön 1:a men efter att ha sett detta så blir man ju riktigt sugen på att göra en blå/grå.

En fråga: nätet på ovansidan motorn, kommer det med modellen eller har du scratchat det?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Anders_Isaksson »

Imponerande bygge, Björn!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Johan Elvin skrev:Hur djä..a snyggt som helst.
Imponerande jobb du lagt ner på denna.
Har planer på att bygga en grön 1:a men efter att ha sett detta så blir man ju riktigt sugen på att göra en blå/grå.

En fråga: nätet på ovansidan motorn, kommer det med modellen eller har du scratchat det?
Tack! Och tack även till Anders!

Ja och nej... Nätet kommer med modellen men är ett rent h-e att få dit. Det ska monteras på insidan, men det är stört omöjligt (åtminstone för mig) att klara av resten av bygget utan att knövla till det. Till slut tröttnade jag och plockade ur det för att istället, mot slutet av bygget, montera det från utsidan. För att det skulle se någotsånär ut fick jag bygga upp en ram runt om det. Denna är alltså inte särskilt skalaenlig, men alternativet skulle ha sett ännu värre ut.

Ofta brukar man efter ett bygge ha en bra idé om hur man skulle löst en detalj bättre än man gjorde, men i det här fallet skulle jag nog vara lika ställd om jag började om från början igen.

En grön etta är på gång även från min sida, men jag måste först lösa flytkroppsproblematiken. Dock blir det i 1/72 den gången. Dekaler och modell har jag redan, men väntar in att någon snäll tillverkare ska fixa till flytkropparna.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Henrik R »

Underbar skapelse! Man blir ju måttligt sugen på att bygga en Vertol. JAg skulle vilja bygga den senare varianten HKP 4? i splinterkammo.Dock vet jag inte vilken modell som man använda sig av.

Hur som helst det är en fröjd för ögat att se din Vertol. Hur snygg som helst.
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Paramedic »

Mycket, mycket vacker! Tack för att du delar med dig av skönheten! :)

Kommer ihåg att jag traskade runt i Kåremos exemplar för en 15-20 år sedan och tyckte också den var stor (och i dåligt skick.. Undrar vad det blev av den..?)

Ser fram emot kommande bygge!
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Niklas »

Mycket fint bygge Björn! Jag blir alltid lika imponerad, och inte minst inspirerad att ta tag i mina egna modeller av samma objekt! :)

HKP 1:an får dock vänta ett tag, har lite annat svenskt i röret först.. :P
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av Sten Ekedahl »

Verkligen snygg Banan! Den har du lyckats riktigt bra med. Vet inte om det är bilderna som inte visar det, men jag saknar piloternas askkoppar (typ ett halvklot) som satt på insidan av huvramen! ;) Det är en av de osannolika detaljerna jag fortfarande minns från ett besök på FVM för många herrans år sedan. :)
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: Hkp 1, Vertol 44, Special Hobby 1/48 - Klar!

Inlägg av ecafrze »

G-R-Y-M!! Riktigt fin!!
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Skriv svar