Taragus A 32A Lansen klar till 99,9%

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Taragus A 32A Lansen klar till 99,9%

Inlägg av Nicklas Karlén »

Mitt första Taragus A 32A bygge anser jag som klart. Jag saknar pitåröret men det ska komma ett i metall om posten sköter sig inom kort. Under bygget har jag kommit fram till en del slutsatser om denna modell.


1. Det är fantastiskt kul att det kommit en Lansen i 1/48. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle få uppleva detta.

2. Det är en del och fel och brister på modellen, främst i cockpit som är lite störande. Det finns lite frågetecken kring instruktionerna och dekalerns placering.

3. Jag kommer bygga fler.

4. Det kommer monteras en stege.

Jag har kört med samtliga Maestro ets kit. En BOZ 3 remsfällare sitter på högra sidan. Raketerna ska förställa 13,5 cm sprängraketer. Färgsättningen på dessa är väldigt hypotetisk då jag inte fått några svar på min frågor om färgsättning på dessa. Jag har utgått ifrån en färgbild på en A 29B med raketer och dessa var svarta och grå.
De utfällda vingklaffarna är hemma snickeri men inte speciellt svårt att få till. Erik Gustavssons walkaround på Plastic Warfare är ett utmärkt hjälp medel

Jag hoppas att mitt bygge ska få fart på alla andra Lansen byggen. Kan jag ge inspiration till ett bygge är jag väldigt nöjd.


Nu en del bilder.

Nicklas Karlén
IPMS Östergötland

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Nicklas Karlén den 02 okt 2012, 09:46, redigerad totalt 1 gånger.
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Taragus A 32A Lansen klar till 99,9%

Inlägg av Lars Befring »

Har tillbringat en hel del tid på krigsarkivet för att få fram färginfo (och annat) men det verkar ha gått lite troll i Lansen arkivet!

SNYGG!!!!!!! btw
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Taragus A 32A Lansen klar till 99,9%

Inlägg av MartinN »

Snyggt!

/M
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Taragus A 32A Lansen klar till 99,9%

Inlägg av Viktor »

Mycket snyggt. Gillar det sköna slitna utseendet, ser verkligt ut. Antar att det var meningen ;-)
Limma lugnt!
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Taragus A 32A Lansen klar till 99,9%

Inlägg av Sten Ekedahl »

Skitsnyggt! Mina pilotkollegor sa alltid att det där var det värsta lastalternativet att flyga med. Det var som att flyga med konstant utfällda luftbromsar! Flygmässigt var det bästa lastalternativet bomber.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Taragus A 32A Lansen klar till 99,9%

Inlägg av Henrik R »

Härligt gestaltad modell! Hur snyggt som helst!!
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Taragus A 32A Lansen klar till 99,9%

Inlägg av Stellan »

Instämmer med hyllningskören, riktigt snyggt utfört och kul att du slängde på ett i mitt tycke riktigt svensk lastalternativ. Snyggt med FOD-skydden.
Stellan Schroeder Englund
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: Taragus A 32A Lansen klar till 99,9%

Inlägg av ecafrze »

Grymt fin!! Roligt att se en kärra byggd också, inte bara lagd i "stashen"!
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Taragus A 32A Lansen klar till 99,9%

Inlägg av Nicklas Karlén »

Lars Befring skrev:Har tillbringat en hel del tid på krigsarkivet för att få fram färginfo (och annat) men det verkar ha gått lite troll i Lansen arkivet!

SNYGG!!!!!!! btw

Thats life :D . Det finns säkert massor i arkiven men det är inte alltid så lätt att hitta informationen. Jag har själv rotat i arkiv så jag vet vad det handlar om.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Taragus A 32A Lansen klar till 99,9%

Inlägg av Nicklas Karlén »

Sten Ekedahl skrev:Skitsnyggt! Mina pilotkollegor sa alltid att det där var det värsta lastalternativet att flyga med. Det var som att flyga med konstant utfällda luftbromsar! Flygmässigt var det bästa lastalternativet bomber.
Jag kan tänka mig det. Av en anställd på FV museum så fick jag höra att när man tände EBK på ett på en tung A 32A så förändrades motorljudet något men man märkte inte någon större skillnad i effekt.

Jag vill ha en fullastad maskin och för att få ett "maxat" intryck. Det förkommer också på en hel del bilder men som sagt så var det nog inte så kul ur flygperspektiv.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Skriv svar