En liten gulsparv: Miles Martinet TT.1, Pavla 1/72 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: En liten gulsparv: Miles Martinet TT.1, Pavla 1/72 - Kla

Inlägg av Mats Averkvist »

Björn Fransson skrev:En svensk klassiker, men en riktig skräpmodell. Att påstå att det är dålig passform är smickrande eftersom det innebär att ordet "passform" överhvudtaget förekommer i samma mening som modellen. Sonen hann smälla ihop en hel Boeing 757 under samma tid som jag ägnade åt att tunna ut de übertjocka vingbakkanterna. Dessutom fick man själv gröpa ur delar av landställsschakten, vilket kändes lite vacumformat anno 1980. Till råga på allt är kvaliteten på resinet lite halvtaskig. En sämre kortseriemodell har jag inte byggt sedan jag gav mig på vansinnet att få ihop Pegasus SK 60.
Motorkåpan är bara torrpassad. Bävar inför när den ska sättas fast. Notera också att jag har varit tvungen att spackla vingspetsarna! Det är inte ofta man gör det.
Nåja. Slut på gnället. Lyckligtvis är det inte så många delar att få ihop. Så trots allt går det rätt snabbt. Ljuset i mörkret är Hobbycenters bifogade svenska dekaler som är riktigt fina!
Skulle det kanske vara lika bra att utgå från Frog/Novos Miles Master og ta delar från Pavla-skrället då eller??
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: En liten gulsparv: Miles Martinet TT.1, Pavla 1/72 - Kla

Inlägg av Björn Fransson »

Mats Averkvist skrev:
Skulle det kanske vara lika bra att utgå från Frog/Novos Miles Master og ta delar från Pavla-skrället då eller??
Knappast värt det. Även om jag inte sett Frogs kan jag omöjligt tänka mig att den är så mycket sämre. Möjligen skulle man kunna använda motorkåpan och huven (om man får den att passa), Frogs huvar var ju inte lövtunna, direkt. Resinet är också hyfsat, bortsett från att det inte alltid passar... Men kostnaden blir ju rätt hög, mycket trix blir det i alla fall, så man kanske lika gärna kan kämpa helt med Frog.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: En liten gulsparv: Miles Martinet TT.1, Pavla 1/72 - Kla

Inlägg av Björn Fransson »

Hobby-Importen skrev:Gillar de gula nyansen, vad är det för färg?

Jens
Gunze 329 (FS 13538 ) . Egentligen bygger den inte på någon större analys, ville mest få klart eländet så jag tog den gula jag hade. Men den känns inte så tokig (ren tur i så fall :)) Att det är nyansskillnad på den och Fireflyn är inte så konstigt, Flygtjänst använde en rad olika gula nyanser genom åren, samma kärra kan ha flera olika lager av olika gula.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En liten gulsparv: Miles Martinet TT.1, Pavla 1/72 - Kla

Inlägg av Stellan »

Appropå gul färg så ska väl Arlandaskyraidern ha uppemot sju olika gula nyanser på olika kroppsdelar och paneler, vad jag vill minnas ha hört.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar