Volvo 850. En göteborgstrilogi färdig. (Många bilder)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Volvo 850. En göteborgstrilogi färdig. (Många bilder)

Inlägg av Björn B »

Det är meningen att den ska vara klar till Göteborg.

Bild

Men målningen spökar. Tycker ju inte om att måla i vanliga fall när det ändå funkar men just nu känns det som pest.
Senast redigerad av Björn B den 03 nov 2023, 04:42, redigerad totalt 2 gång.
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: En bil på g.

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Ahh! En sådandär Volvoapparat!
Den ser jättefin ut så här långt. Strunta i resten, den är tuffare så här... :-)

Andreas
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: En bil på g.

Inlägg av Henrik R »

Fint det där!!!! Har många minnen av 855 turbo finns det hos mig. Super!!!!
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: En bil på g.

Inlägg av Lars Befring »

man blir ju lite impad när ni identifierar bilen sådär självklart... när man ser den med kaross kan till och med jag se att det är SAAB
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Krister Sjöström
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:39
Ort: Malmö

Re: En bil på g.

Inlägg av Krister Sjöström »

Ser ju snyggt ut det där

Krister
Blankt är fint
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En bil på g.

Inlägg av Björn B »

En lite udda färg kanske.

Bild

Men nu lever hoppet om att bli klar med den i tid.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo 850. En göteborgstrilogi färdig. (Många bilder)

Inlägg av Björn B »

Så nu är min Göteborgs-trilogi färdig. (Nu blir det långdraget.)
Det var en gång....

Bild
Nej det var fel. Det hela började på C4 open 2009. Jag hade med mig två gamla Formel 1 vagnar som föll IPMS Göteborg i smaken så jag fick deras special pris.

Bild
2010 kunde jag åka till Modell Göteborg för första gången och jag bestämde mig för att bygga mitt pris till tävlingen Så VW Transportern målades upp i SAS färger.

Bild
2011 vara jag tillbaks i Göteborg. Nu hade jag sett ett gammalt vykort som inspirerade mig till att bygga en 1937 Ford Panel Van i ABA färger. När jag blivit klar med denna var jag helt på det klara att det skulle bli en bil till.

Bild
Så nu är det dags att packa bilen och åka ner till Göteborg igen. Denna gång tar jag med en Volvo 850 i nyare SAS målning

Bild
X-tra color SAS röd fick det bli. Troligen gick målningen dåligt p.g.a. fel förtunning-

Bild
Jag ledsnade på att slipa och måla om så jag bestämde mig för att experimentera.

Bild
Jag maskade rutorna med smala tejpbitar och sprayade först bara med Flat Base eftersom jag vet att den ger en frostig yta om man inte blandar den med färg eller klarlack. Det blev frostiga fönster men tyvärr satt det inte fast så det tvättade jag bort med vatten.

Bild
Ett nytt lager men nu blandade jag Tamiya Flat Base med lite av Panduros matta Oceanlack som bindemedel.. Den är väldigt matt. För tjockt lager och det blir mjölkvitt.

Bild
Nu hade jag en blank bil med frostiga rutor. För att inte Öken-Erik skulle få ont i ögonen så tog jag till Tamiya Buff. Lite vintersmuts på karossen så var den inte lika blank längre.

Bild
Men inget av det här hjälpte ju upp missarna i lacken. Så på med snö. Vitlim och microballons är receptet. Inte nog med att jag klantar till det och försöker fuska bort det. Jag berättar det också Hoppas att ingen av domarna läser detta inlägg :-)
Senast redigerad av Björn B den 03 nov 2023, 04:40, redigerad totalt 6 gång.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Volvo 850. En göteborgstrilogi färdig. (Många bilder)

Inlägg av Erik_G »

Usch, fy. Jag fryser av att titta på bilderna. Jag får associationer till tidiga morgnar med bilen på tomgång och stressad rutskrapning!

Suveränt gjort med andra ord!
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Volvo 850. En göteborgstrilogi färdig. (Många bilder)

Inlägg av SvenYoung »

Kanonfina byggen, Björn! Favoriten är helt klart den frostiga Volvon. Fantastiskt realistisk "snö-kammo" :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo 850. En göteborgstrilogi färdig. (Många bilder)

Inlägg av Stellan »

Makalöst underbart, härligt utfört! Då kan jag packa upp bilarna ur mina fraktlådor igen...
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar