Från gammalt till nytt, 1/48 F-35B från Kitty Hawk

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Från gammalt till nytt, 1/48 F-35B från Kitty Hawk

Inlägg av Erik_G »

För någon vecka sedan så trillade den nya tillverkaren Kitty Hawks senaste (och totalt sett andra) byggsats in genom dörren. Det kliade i fingrarna att påbörja den, men den fick tyvärr vänta tills dess att min Stridsvagn m/38 var klar, eftersom jag hade en tight deadline på den (Pansar nr 3 och Art in Miniature).

Hur som helst, byggsatsen föreställer en F-35B, alltså den vertikalstartande versionen, som hittills är beställd av USMC, RAF och (tror jag) det Italienska flygvapnet för att ersätta Harrier på deras respektive hangarfartyg. Inte att förväxla med F-35C, som är den amerikanska flottans version, för stationering på de stora katapult och bromsvajerförsedda hangarfartygen. 35C var ju på tapeten för RAF också ett tag, då framtiden för 35B var oviss. Men kostnaden och tidsåtgången för att modifiera de två nya hangarfartyg man har under uppbyggnad, för att ta katapulter och bromsvajrar blev för mycket, så man gick tillbaka till sitt tidigare beslut att beställa 35B.
I byggsatsen får man med tre ark med dekaler, ett med low-viz märkning, ett med färggranna dekaler samt ett ändringstryck för instrumenteringen. I instruktionerna finns tre målningsalternativ presenterade, dels den lite specialmålade första prototypen, dels en av prototyperna som användes vid prov på USS Wasp, dels en seriekärra tillhörande USMC. Det finns dekaler så att man kan bygga flera av de prototyper/förseriemaskiner som använts. Det finns också dekaler så att man kan märka maskinen som en brittisk, med de ljusgrå rundlarna och "flaggan" på stjärtfenorna. På rak arm kan jag dock inte minnas om det fanns med korrekta serienummer för någon av de hittills två maskiner som tillverkats för brittisk räkning.
Det finns även med nationsbeteckningar för en rad andra länder som visat mer eller mindre intresse för F-35, som Singapore, Korea, Norge, Belgien, Australien, Japan, Israel m.fl. Men notera att det inte går att bygga en korrekt norsk eller israelisk F-35 direkt ur lådan, då de länderna beställt F-35A (eller F-35I i israels fall, då de givetvis ska vara lite speciella). För att göra en A av B måste man ju ta bort allt som har med lyftfläktar och vridbara jetmunstycken att göra, och förmodligen ändra en hel del panellinjer. Dock är F-35A och F-35B de maskiner som har mest gemensamt när det gäller form och storlek. F-35C har större vingar och andra landningställ.

Låt os gå vidare och kika på byggsatsen!

Bild
Det blir trångt inne i flygkroppen!
Man får med en ganska så enkel motor, vars syfte förmodligen mest är att hjälpa till att hålla ihop delarna. Likaledes får man med en något förenklad version av den lyftfläkt som sitter i F-35B för att lyfta upp nosen. Denna ska trängas med de kompletta luftintagskanalerna som också inkluderar det extra luftintag på ryggåsen som öppnas upp vid VTOL-flygning. Alltihop ska även trängas med de interna vapenutrymmena och landställsschakten.
Passformen är ungefär så bra som man enligt min erfarenhet kan förvänta sig av så här komplexa delar. Runda delar brukar ju heller aldrig passa ihop utan skarvar. Men man kommer inte se så mycket när allt är på plats, så det kanske inte är så mycket att oroa sig över. Det finns lite dumt placerade utstötarmärken man får spackla och slipa. Det finns inte en chans att man kan se motorns inloppsskenor genom luftintagen framifrån, men man ser lite från extraintaget. Vill man bygga sin maskin med intaget stängt kan man med gott samvete med andra ord strunta i att måla mer än de främre delarna.
På bilden saknas den drivaxel som ska löpa från motorn, genom luftintaget, fram till lyftfläkten. Den är gjuten i två runda delar, och kräver lite slipande för att passa ihop ordentligt. Den passar även dåligt ihop med uttaget på lyftfläkten.

Bild
Rent generellt ger byggsatsen ett blandat intryck. Den ser generellt väldigt rätt ut. Maskinen har komplexa former, knappt en enda rak linje, vilket byggsatsen fångar på ett bra sätt. Ytdetaljeringen är fin, förvisso med lite förhöjda paneler, dock inte så extrema som på Hasegawas F-22 Raptor, men inte heller helt skalenligt. Det ska dock vara lite höjda paneler enligt folk som jobbar med maskinen. Men jag är skeptisk till de förhöjda panellinjerna och de förhöjda nitarna som återfinns på flygkroppens ovansida, och endast på ovansidan. Överallt annars är panellinjerna fint nedsänkta. Det finns många saker som för mig antyder att Kitty Hawk fick bråttom på slutet, för att få byggsatsen färdig till en viss deadline. Jag får anledning att återkomma till dessa delar senare under bygget!

Bild
Cockpiten är relativt enkel, men så där den inte så komplext formgiven i verkligheten heller. Det finns inga färghänvisningar i ritningen (slarv eller tidsnöd?), men jag har kommit fram till att cockpit verkar vara helsvart på en del individer, och mer konventionellt grå + svart i en del. Notera det stora hålet bakom cockpit, där ska insuget till lyftfläkten sitta.

Bild
Instrumenteringen i F-35 består av en(1) stor tryckkänslig skärm. Den återges i form av en dekal, som finns på en separat liten papperslapp. Många byggare har klagat över att den inte fanns med i deras byggsats. Det KAN vara slarv från Kitty Hawk, men det KAN också vara som för mig, att dekalen har glidit in i vecken på kartongen och således inte syns med mindre än att man vecklar ut kartongen. Ett tecken till på att man haft bråttom är att det finns en instrumentdekal till på ett av de större arken, men den dekalen är alldeles för liten.
Ytterligare ett tecken på slarv är att instrumentpanelen på mitt ex inte var komplett i gjutningen. Det saknas lite på den högra panelen, så den når inte riktigt ner till sidokonsolen. Inget som inte lite plasticard kan fixa tror jag, men det är ju lite dumt. Kanske kommer Eduard m.fl till räddning senare med nya cockpitar. Det skulle inte skada med lite mer "3d" på instrumentpanelen. Skärmen har trots allt en ram, och det sitter ett par knappar under själva skärmen. Dessa representeras endast av dekalen i byggsatsen.

Bild
Man får med en stol á 6 delar och en pilotfigur á 4 delar. Stolen saknar helt bälten och liknande, men ser fin ut i övrigt.

Bild
Tyvärr måste piloten nog få benen amputerade för att kunna sitta i flygplanet.

Bild
Vingarna har separata bak- och framkantsklaffar. Att bygga dessa fällda kräver dock lite merjobb, särskilt bakkantsklaffarna, men det är nog inget som inte en normalduktig byggare inte klarar av. Notera att klaffarna inte är fällda vid vertikallandning.
Jag tror att det kan bli lite problem senare att fästa vingarna vid flygkroppen utan skarvar. Dels finns det inga ordentliga fästpunkter (det finns hål för fästpiggar, men man har glömt piggarna), dels berkar det bli en springa vid torrpassning. Men det får jag återkomma till senare.

Bild
Ibland undrar jag hur de tänkte egentligen. Att de tjocka delarna på fenor och stabbar kräver två delar för att inte riskera sjunkmärken kan jag köpa, men att man inte kan anpassa skarvarna så de följer panellinjer har jag svårare att förstå! Passformen på de små delarna till stabbarna var dessutom under all kritik.. jag fick slipa en del bara för att få ihop dem.

Bild
Jetutblåset är helt OK i detaljeringsgrad tycker jag. Förmodligen kan Eduard och Aires göra underverk här, men det är inget jag saknar. Däremot så är de där spetsarna verkligen ömtåliga. En del har fått sina utblås skadade i lådan. Jag hade tur och fick ett helt oskadat exemplar, bara för att tappa det i golvet.. :-(

Byggsatsen ger som sagt ett förvirrat intryck. Jag får ibland känslan av att flera olika personer har jobbat med att ta fram delarna, för ibland stämmer inte diametern på en liten pigg som ska in i ett hål, ibland stämmer inte placeringen riktigt mellan olika typer av fästelement. Passformen varierar från perfekt till "ska denna delen verkligen sitta här?" Vilket i och för sig är en berättigad fråga, då numren på manualen i bland inte stämmer överrens med den del man faktiskt ska använda. När det dessutom gäller delar som är snarlika, som de till motor och fläktar, blir det en hel del torrpassning som gäller.
Det följer med ett gäng pyloner till vingarna, men det står inte någonstans vilka hål i vingarna som ska tas upp för att kunna sätta dit pylonerna, och förutom ett par Amraam att sätta under buken, och ett par AIM9X att sätta på de yttersta vingpylonerna finns ingen beväpning. Men av någon konstig anledning finns det en guide över vilka bomber som ska sitta var, och av någon anledning är ritningen "censurerad" med en bombformad vit yta när bombrummet visas. Jag antar därför att det var meningen att ett par JDAM bomber skulle ha varit med från början. Nu finns det inget mer än AMRAAM att fylla bombrummen med.
Planen är dock att sno ett par bomber någonstans ifrån och stoppa in i modellen.

Byggsatsen är gjort så att om man bygger enligt ritningen (med undantag för felaktiga del-nummer) så får man den i VTOL-läge med öppna luckor för fläkten, luftintaget och krökt utblås. Men i byggsatsen finns även en del för ett rakt utblås med. Jag har testat att torrpassa några luckor som stängda, och de verkar passa väldigt bra. Så med lite arbetsinsats kan man nog bygga modellen som kärran ser ut i "normala" fall.
Detta kanske kan vara särskilt intressant om man vill bygga maskinen som att den precis ska starta eller landa vertikalt, då det inte finns någon anledning att ha bombluckorna öppna då!

Fortsättning följer (efter Art in Miniature!)
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Från gammalt till nytt, 1/48 F-35B från Kitty Hawk

Inlägg av Lars Befring »

E..Hemmmhhh... du har inte läst vår devis va????

Tack gode gud för det!

Jag har varit klart nyfiken på F-35 från Kittyhawk och det ser ut som om man skulle kunna få till den riktigt bra OM man arbetar en del!

Tack för infot och keep it up!

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Från gammalt till nytt, 1/48 F-35B från Kitty Hawk

Inlägg av Erik_G »

Inbox reviews är för latmaskar.. man kan inte känna till en byggsats innersta väsen om man inte befriar den från gjutstammarnas bojor och låter den bli en helhet!

Jag tror i och för sig att man inte behöver jobba SÅ himla mycket för att få till den helt OK. Vill man stänga till lite luckor så tror jag dessutom att merjobbet man får av det, är mindre än merjobbet man får av att bygga luckorna öppna.

Glömde nämna att till cockpit så finns det givetvis en spak och ett fartreglage också, men vill man ha detaljer som t.ex armstöd så får man fixa det på annat håll. Dessutom saknas tydlig anvisning för var spaken ska sitta.. :-/
Lennart

Re: Från gammalt till nytt, 1/48 F-35B från Kitty Hawk

Inlägg av Lennart »

Grymt bra Rewiev så långt Erik, nu bara måste man skaffa den .Ser fram emot fortsättningen/Lennart
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Från gammalt till nytt, 1/48 F-35B från Kitty Hawk

Inlägg av Anders_Isaksson »

Förebilden är inte min kopp te men tack för info!
Alltid kul med en ny tillverkare, hoppas att fler släpp kommer snart.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Från gammalt till nytt, 1/48 F-35B från Kitty Hawk

Inlägg av Janne.S »

Tackar för en fin fin recension:-D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Kitty Hawk F-35B - uppdatering och VIKTIG INFO!!

Inlägg av Erik_G »

Så är jag igång igen med F-35an från Kitty Hawk.
Jag började bygga lite på nosstället och upptäckte en sak jag gärna vill dela med mig av för att underlätta för den som vill bygga.
Nosstället har lite dumt placerade utstötarmärken (ett på stötdämparen t.ex), men inget som den normalduktige byggaren inte klarar av. De är dessutom små. Men en sak jag upptäckte var att stöttan D19 inte var lång nog att räcka från dess placering i nosställsbrunnen till själva nosstället. Vid närmare examination av delen som den visades i ritningen visade att det saknades något på D19. Detta "något" hittade jag som en separat del på gjutstam E, E27 närmare bestämt. Då fick jag allt att passa som det skulle.

Bild
Notera min komplettering av instruktionshäftet :-)

Bild
Så ska det se ut

Bild
Vill man bygga bombrumsluckorna stängda så passar de väldigt bra. Mindre bra däremot är det faktum att det fanns ännu ett tecken på att gjutningen på mitt exemplar inte var helt perfekt. det visade sig att några inloppstappar inte satt fast mot delen, för att det saknades lite plast just där. Se de inringade områdena.


Bild
Här är en annan liten egendomlighet. Detta röret ska in i bombrummet. Det finns två fästtungor på delen, men bombrummet har bara ett hål för en fästtunga. Nu är dessutom ritningen lite otydlig, men som jag tolkar det ska den inringade tungan bort...

Bild
...och så här får jag det till att röret skall monteras.
Notera de två piggarna för montering av bomb som inte finns med i byggsatsen. Antingen hittar man en bombrack och sätter här, eller en bomb. De två piggarna känns inte riktigt verklighetstrogna.

Bild
Jag monterade efter en stunds funderande och övervägande, in bombrum och landställsbrunnar. De senare fick jag betvinga med lite superlim och härdare. Men det var inga större problem att få allt att sitta som det ska.

Bild
Så här ser det ut från undersidan.
Jag har för övrigt inte riktigt bestämt mig för om jag ska låta luckorna vara helt öppna och placera en bomb i vardera bombrum, eller om jag ska gå mer på realism och öppna bara de inre luckorna, så som det såg ut när de landade på USS Wasp under utvärderingen. Det diskuteras en del på ARC om huruvida det är ett standardförfarande eller om det bara var något man gjorde under testerna. Det som talar för är att Lockheed-Martin själva säger att de inre luckorna öppnas för att hjälpa till att skapa en luftkudde under maskinen, precis som strakes/gunpods på Harrier. Men experterna på ARC hävdar att det nog inte är så. Eftersom min förebild är just någon av testmaskinerna som användes vid utvärderingen så kan jag ju välja att ha luckorna öppna. Men att samtidigt visa de yttre luckorna öppna är ju lite mer orealistiskt.
Avsaknaden av bomber att hänga i bombrummet, och avsaknad av referensmaterial som bekräftar att Kitty Hawks bombrum är något så när korrekta gör att det lutar åt att jag stänger till de yttre luckorna.

Inte med på bild är spacklings och slipningsjobb på stabbar och fenor.

Fortsättning följer!
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Från gammalt till nytt, 1/48 F-35B från Kitty Hawk

Inlägg av Lars Befring »

TACK! tittade på modellen i helgen och var sugen... nu ser jag att jag skulle ha köpt en.

Jag ser fram emot att se hur du får till färgen!

Superb WIP!

/lars
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
AndersN

Re: Från gammalt till nytt, 1/48 F-35B från Kitty Hawk

Inlägg av AndersN »

Hittar inte Kitty Hawk nånstans här i landet?
Vad är det för prisnivå? Jaguarerna skulle kunna intressera...likaså den redan släppta F-94A.

Anders
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Från gammalt till nytt, 1/48 F-35B från Kitty Hawk

Inlägg av Björn Eriksson »

Strålande Rewiev så här långt Erik!

Bra för mig som var en av dom som köpte denna modell på AIM i Göteborg av Markus för 500 kr. den gångna helgen.

Fin modell men som sagt den går att förbättra här och där

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Skriv svar