HPH-models Ilyushin Il-62 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

HPH-models Ilyushin Il-62 1/72

Inlägg av kallenordlund »

Ska så småningom påbörja detta monsterprojekt. Måste bara röja undan alla påbörjade projekt som ligger framme, annars får jag inte plats :D

En rejäl pjäs gjuten i någon form av pvc-plast med underbara resindelar såsom motorer, stabilisatorer m.m. Kan sägas att motorerna väger dryga hundra gram styck! Hela modellen skulle jag tippa landar på dryga två kilo. Meningen är att den skulle få flyga till 08-open nästa år. Här är lite bilder på box samt innehåll. Tjeckerna var shyssta och skickade med lite belgisk choklad med flygmotiv som en liten bonus :lol:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: HPH-models Ilyushin Il-62 1/72

Inlägg av Lars Befring »

WOW! cool! en lagom sliten öst-kärra!
Jag praktiserade en sommar på plattan på Arlanda. Killarna som tankade var oxå certifierade att checka av flyplanen och ge klartecken till piloten- MEN!!! ingen hade tydligen fått någon utbildning på dom "top-hemliga" Sovjetiska flygplanen!!! Killarna kikade ju naturligvis efter uppenbara fel och piloterna som antagligen skulle göra en besiktning såg aldrig till!!! Ja ja... skitiga va dom i alla fall

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: HPH-models Ilyushin Il-62 1/72

Inlägg av Andre B. »

Mmm, nödproviant (map chokladen)?
Giftigt stor kärra annars. Lycka till!
Mvh. Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: HPH-models Ilyushin Il-62 1/72

Inlägg av Sten Ekedahl »

Lär behövas en rejäl blytacka i nosen med de resinklumparna längst bak om den inte skall sitta på röven!
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: HPH-models Ilyushin Il-62 1/72

Inlägg av kallenordlund »

Javisst kommer man ihåg dessa från Arlanda. Kan dock inte minnas att jag sett dem i andra färger än Aeroflot.

Chokladen kan nog komma till användning under bygget har jag på känn :lol:

Egentligen behövs det ingen nosvikt alls då Il-62an har ett sporrhjul. I verkligheten är den så jäkla baktung vid lastning/lossning så den trillar på baken utan lite stöd.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: HPH-models Ilyushin Il-62 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Pust! Vilken grej! Man blir matt bara man ser allt! Imponerande att du ger dig in på detta! :) Ska bli riktigt kul att följa!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: HPH-models Ilyushin Il-62 1/72

Inlägg av Andre B. »

kallenordlund skrev:Javisst kommer man ihåg dessa från Arlanda. Kan dock inte minnas att jag sett dem i andra färger än Aeroflot.

Chokladen kan nog komma till användning under bygget har jag på känn :lol:

Egentligen behövs det ingen nosvikt alls då Il-62an har ett sporrhjul. I verkligheten är den så jäkla baktung vid lastning/lossning så den trillar på baken utan lite stöd.
Hur bär man sig åt att starta och landa en dylik maskin? Sporrhjulet är väl bara stöd vid lastning och lossning? Låter som det är lätt att lägga ändan i backen... *s*
/Andre B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: HPH-models Ilyushin Il-62 1/72

Inlägg av kallenordlund »

Andre B. skrev:
kallenordlund skrev:Javisst kommer man ihåg dessa från Arlanda. Kan dock inte minnas att jag sett dem i andra färger än Aeroflot.

Chokladen kan nog komma till användning under bygget har jag på känn :lol:

Egentligen behövs det ingen nosvikt alls då Il-62an har ett sporrhjul. I verkligheten är den så jäkla baktung vid lastning/lossning så den trillar på baken utan lite stöd.
Hur bär man sig åt att starta och landa en dylik maskin? Sporrhjulet är väl bara stöd vid lastning och lossning? Låter som det är lätt att lägga ändan i backen... *s*
/Andre B.
Precis som du säger är sporrhjulet ett stöd vid lastning/lossning. När Il-62an är tankad och lastad har den en perfekt tyngdpunkt, kruxet är följande; när den t.ex. har landat så kliver passagerarna av fram samtidigt som bagaget lossas fram. När 20 rader har stigit av samt hälften av bagaget lossats finns all vikt bak. Motorer,resterande passagerare samt resterande bagage. Det är nu den behöver ett extra stöd i form av ett sporrhjul. Detta sporrhjul dras upp i flygkroppen då man taxar och startar/landar. Det dras dock inte upp helt utan hjulen förblir synliga och skyddar därmed mot sk.tailstrike vid start och landning.

Hoppas du blev klokare trots min förvirrande beskrivning :lol:

Bild
Skriv svar