M4A1(76) på gång

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

M4A1(76) på gång

Inlägg av Anders_Isaksson »

Här är ett hopkok av Tamiyas M1 och Tascas T23-torn för att få till en tidig M4A1(76).
Gjorde en miss när jag använde Academys bogies så dessa byttes snabbt till Tamiyas orginal som modifierades med lite Formations resin.

Före:
Bild

Efter:
Bild

Bild

Bild

Bild

Tanken är att vagnen ska täckas med ett lager snö så därför har jag inte lagt tid på att detaljera verktyg och annat.
Hela rasket målades med Lifecolor följt av märkning med gnuggisar från Archer.

Bild

Åsså lite vädring på gång, dock sparsamt eftersom snö ska på så småningom.
På dessa bilder är kanonpipan kvar att vädra, jag hade helt enkelt glömt bort den... :roll:

Bild

Bild

Bild

Bild

Som sagt, eftersom lite snö ska läggas på håller jag bandplattorna relativt rena.
Dags för snö! :)
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A1(76) på gång

Inlägg av SvenYoung »

Kanonläckert, Anders!

Skall bli superspännande att de den med snö på.

Vad var felet med Academy's boggies? (mest nyfiken, har inga egna sådana)

Tidningsartikel på gång med denna snart?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: M4A1(76) på gång

Inlägg av Anders_Isaksson »

Tack, Sven!

Academys bogies är aningen höga, vilket påpekades för mig på ML CC.

Bild
Edit: Hade visst ett foto som illustrerar problemet. Tamiyas bogie i mitten.

Som tur var hade jag bara punktlimmat så det gick lätt att riva bort alltihop och börja om. Men kul var det ju inte! ;)

Yes, denna är tänkt för en artikel - om hela vignetten hinner bli klar i tid och resultatet blir som jag tänkt (vilket ju inte alltid är fallet).
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: M4A1(76) på gång

Inlägg av Emil_Juhl »

Ser ruskigt lovande ut!

Kan du inte berätta lite om vädringen av nedra delen?
Mvh
Emil Juhl
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A1(76) på gång

Inlägg av SvenYoung »

Anders_Isaksson skrev:Tack, Sven!

Academys bogies är aningen höga, vilket påpekades för mig på ML CC.

Edit: Hade visst ett foto som illustrerar problemet. Tamiyas bogie i mitten.

Som tur var hade jag bara punktlimmat så det gick lätt att riva bort alltihop och börja om. Men kul var det ju inte! ;)

Yes, denna är tänkt för en artikel - om hela vignetten hinner bli klar i tid och resultatet blir som jag tänkt (vilket ju inte alltid är fallet).

Ah ok, jag förstår problemet med Academy's boggies. Märkligt att de inte kan riktigt lyckas med sina boggies, tänker på det stora felet de gjorde på sina Grant och Lee boggies som var på tok för höga.

Kul att se fler artiklar från dig, ser fram emot denna också :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: M4A1(76) på gång

Inlägg av Anders_Isaksson »

Först lade jag på några lager av AKs pigment i passande kulörer som fixerades med deras fixer.
Sen tog jag några varv med AKs Dark Mud resp Wet Mud för att åstadkomma lite fuktigare partier.
Dessa stänktes på genom att dra med fingertoppen över en gammal platt pensel, alternativt så penslade jag dit DM och WM på enstaka ytor och skrymslen för att ge lite mer djup.
Känner att jag behöver öva lite mer på den här typen av vädring men det kommer ju fler byggen... :)

Tack Emil!
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: M4A1(76) på gång

Inlägg av Anders_Isaksson »

SvenYoung skrev: Ah ok, jag förstår problemet med Academy's boggies. Märkligt att de inte kan riktigt lyckas med sina boggies, tänker på det stora felet de gjorde på sina Grant och Lee boggies som var på tok för höga.
...
Kommer faktiskt inte ihåg var mina kommer ifrån, men det måste ju vara en Academy Lee/Grant från början?
Deras M12 har väl korrekta boggies, men jag minns inte riktigt hur det hänger ihop.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: M4A1(76) på gång

Inlägg av Erik_G »

Snyggt!
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A1(76) på gång

Inlägg av SvenYoung »

Anders_Isaksson skrev:
SvenYoung skrev: Ah ok, jag förstår problemet med Academy's boggies. Märkligt att de inte kan riktigt lyckas med sina boggies, tänker på det stora felet de gjorde på sina Grant och Lee boggies som var på tok för höga.
...
Kommer faktiskt inte ihåg var mina kommer ifrån, men det måste ju vara en Academy Lee/Grant från början?
Deras M12 har väl korrekta boggies, men jag minns inte riktigt hur det hänger ihop.
Academy's Grant/Lee har de tidiga boggisarna, dvs de där "return rollers" är direkt ovanför boggyns centerlinje. Dina måste ha kommit från någon annan Academy byggsats :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Giga
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 sep 2012, 22:39
Namn: Kent Andersson

Re: M4A1(76) på gång

Inlägg av Giga »

Snyggt,,, skall bli intressant att få se den i snö skrud !
Skriv svar