Virtuellt modellbygge i den tredje dimensionen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Virtuellt modellbygge i den tredje dimensionen

Inlägg av Mattias Linde »

Hallå,

Jag tänkte presentera ett av de projekt som jag jobbat med under det här året, först under senvintern/våren och sedan under semesterperioden.

Bild
Bild direkt ur CAD:en.

Bild
Samma fast körd genom rendreraren för att få en lite snyggare finish. 8-)

Vad handlar det om då? Jo det är ett hjul till en civil bil i skala 1/24. Jag insåg nämligen att de hjul jag ville ha på en modell inte fanns på marknaden. Alternativen som uppenbarade sig var att antingen ta vissa redan existerande men fulare hjul och sätta på modellen, eller så måste jag skapa hjulen själv. Valet var lätt, men det var desto knepigare att få till 3D-modellen så att den liknar originalet.

Just nu så väntar jag på att få prisuppgift från firma i USA som ska göra en första 3D-printad prototyp, sedan lite längre fram så blir det nog lite fler bitar printade. Ev kan jag bli tvungen till lite modifieringar baserat på feedback från printaren, samma även efter att jag fått de första bitarna i min hand, men jag hoppas att allt ska bli bra redan från början.

Kommentarer mottages tacksamt!
Senast redigerad av Mattias Linde den 12 nov 2019, 21:54, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Virtuellt modellbygge i den tredje dimensionen

Inlägg av Lars Befring »

Skitsnyggt 3D-moddat... har du bilder på ett orginal?
Håll oss uppdaterade!

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: Virtuellt modellbygge i den tredje dimensionen

Inlägg av Mattias Linde »

Kul att du gillar det, Lars. Självklart har jag bild på hur originalet ser ut.
Bild
Modellen K58 är en 18-tumsfälg från amerikanska företaget Kinesis Motorsport från tiden innan de vart uppköpta. Verkar vara designad med tanke på banracing med centrum i smidd aluminium och resten i något pressat material. BMW- och Porschefolket verkar gilla dessa.

Uppdateringar kommer självklart när jag fått hem pryttlarna.
Senast redigerad av Mattias Linde den 12 nov 2019, 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Virtuellt modellbygge i den tredje dimensionen

Inlägg av Lars Befring »

Din ser bättre ut =)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Virtuellt modellbygge i den tredje dimensionen

Inlägg av Emil_Juhl »

Mycket snyggt! =)

Ser fram emot uppföljningen!
Mvh
Emil Juhl
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Virtuellt modellbygge i den tredje dimensionen

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Coolt Mattias! CAD är något som definitivt ligger långt utanför min comfort zone, men man kan ju inte kunna allt... även om man skulle vilja. Ser fram emot fler uppdateringar.

Fredrik
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Virtuellt modellbygge i den tredje dimensionen

Inlägg av Anders_Isaksson »

Snyggt men......... var är din M9? ;)
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: Virtuellt modellbygge i den tredje dimensionen

Inlägg av Mattias Linde »

Emil, Fredrik och Anders, tack för de snälla kommentarerna.

Anders, precis som med vin och ost som blir bättre med tiden när de får ligga till sig, så väntar M9:an på bättre tider, eller rättare sagt att jag ska bli klar med lite andra projekt först.
Skriv svar