Jas 39 Gripen 1/48 nu klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Jas 39 Gripen 1/48

Inlägg av Henrik R »

Tack Emil! Fint med info. Jag har nu vänt på bältena och på så vis gjort hållare till dem vid nackstödet, jag har även färgat bälten gråa som på referensbilden. Hoppas det blev bättre :-)
ska kolla upp det där med buken intressant.

Bild

Bild


Håller på att ta bort skarvar oxå. tvärfenan hade en skarv som var ca 4 mm..haha.
Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Jas 39 Gripen 1/48

Inlägg av Janne.S »

Mmm...himla käckt det där :D
Den infon sorteras in i hjärnan någonstans dessutom :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
linusorn
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:19
Ort: Brottby

Re: Jas 39 Gripen 1/48

Inlägg av linusorn »

På hyperscale finns en rätt bra artikel skriven av ng svensk (kommer inte ihåg vem) som på ett bra sätt visar det som behöver korrigeras. Tydligen är det en hyffsat enkel modd av huven och lite andra småsaker. Snyggt byggt hittills!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Jas 39 Gripen 1/48

Inlägg av Henrik R »

aaahhh....Spackel!....Den här modellen kräver inte bara panelfix utan spackel oxå...nåväl bygget går frammåt iaf..
Sen så har jag hållt på med motorn på den stackars JASen..fotoetsen är ljusår snyggare än Italeris original blås. jag få jobba lite vidare på den så blir det kanon..

Bild

Bild

Bild
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Jas 39 Gripen 1/48

Inlägg av Erik_G »

Bara en liten detalj, som du kanske redan vet.. Den där "ringen" med massor små paneler närmast kroppen, hör faktiskt till flygkroppen och ska vara målad som resten av flygkroppen (två grå nyanser).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Jas 39 Gripen 1/48

Inlägg av Henrik R »

Tjo! javisst! men jag kände det var lättare att få alcladden jämnare på "bladen" bara med att måla hela faderullan. Visst jag kunde ha maskat..men men..Den blir grå i slutändan iaf.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Jas 39 Gripen 1/48

Inlägg av Janne.S »

Stiligt!

Fast nu får du stressa om du ska hinna ta med den på lördag! :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Jas 39 Gripen 1/48

Inlägg av Henrik R »

hehe, känns inte så farligt med 48 timmar!!..jag borde klara av det till Lördag :-)
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Jas 39 Gripen 1/48

Inlägg av Erik_G »

Nä, man vill ju inte maska i onödan.. Eller ja, maska gör man väl gärna, men maskera..
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Jas 39 Gripen 1/48

Inlägg av Emil Lindberg »

Kolla på undersidan, mitt under bakkroppen, i höjd med roderlinjerna. Där finns en gäl (tre hål). Bredvid denna sitter på modellen en "halvmåne" med ram runt. Denna halvmåne och ram ska spacklas eftersom att det är en märkning/dekal! Modelltillverkaren måste ha misstagit märkningens mörka färg för fördjupningar i skalplåten.

/Emil
Skriv svar