Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av magnusf »

Jaja, jag borde bygga färdigt Focke-Wulfarna... Men det lyckas jag inte ta mig för så bättre jag bygger något än inget, eller hur? En Airfix Mustang impulsköptes i fredags på Wentzels. 69 spänn, borde vara dagens definition på ett attraktivt pris. Speciellt med tanke på att innehållet i lådan ser väldigt trevligt ut!

Bild
Boxarten: ett märkningsalternativ från 100 Fighter Squadron, "Tuskegee Airmen"...

Bild
...plasten: väldigt trevlig utan några överdrifter! Det är inte Hasegawa eller Tamiya men det är bra, jag tänker låta mig nöja med det...

Bild
...och så efter lite torrpassning och bygge: bitarna passar, och de gör det grymt bra! Obs de nerfällda klaffarna. Finns två uppsättningar, uppfällt och nerfällt. Och de passar, något som till exempel Hasegawa aldrig lyckats med...

Bild
...efter lite målningsövningar. Imorgon blir det detaljmålning och lite montering!

Till slut: det här ska bli "Blå Niklas", en av två gröna D-Mustanger i Flygvapnet. Enligt legenden var den snabb och piloten såg noggrant till att den höll sig lagom skabbig i sin gröna provmålning så att ingen med högre rang skulle få för sig att lägga beslag på den. Dekalerna kommer från Robert Bergwall, stay tuned!

Hälsningar

Magnus
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av Lars Befring »

bra nybörjar modell?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av magnusf »

Nej Lars, en LYSANDE nybörjarmodell! OK då, de har gjort samma idiotlösning med lös huvram som Tamiya gjort men ändå...

Hälsningar

Magnus
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av Lars Befring »

Tack!!!

ska bli kul att se dig lösa skabbigheten!

klar till AIM?

=)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av Niklas »

Mycket trevligt Magnus, jag insåg just att jag ligger lite efter också... :P

Fast det är ju förvisso inte så många delar som ska monteras ihop, så jag kommer nog ikapp så småningom! Har för övrigt funderingar på samma individ, det var ju typiskt! Får leta upp någon annan så länge...

Vad har du använt för färger till cockpit:en?

Sen håller jag med dig, lösningen av huven och huvramen känns väldigt...udda, precis som Tamiyas. Jag kan faktiskt inte förstå varför man väljer att lösa det så. Men det går väl att få denna bra också! :)

Hälsningar,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av Björn Fransson »

Härligt, Magnus! Jäklars, vad sugen man blir på att bygga den, då! ;)
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av Anders_Isaksson »

Kul att se Airfix Mustang ta form!
Keep it up...
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av magnusf »

Niklas: Färgen är Gunzes H58 Interior Green över svart grund. Fuskskuggor :-)

Lite mer målning, när väl dekalen till instrumenten är på plats så är det här stadiet klart! Kanske ikväll...

Bild

Bild
Ditmålade bälten, jag har nog faktiskt vikt min sista bit fotoets... Jag tycker det här duger mer än väl med stängd huv!

Tack för glada tillrop!

Hälsningar

Magnus
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av Anders_Isaksson »

magnusf skrev: Ditmålade bälten, jag har nog faktiskt vikt min sista bit fotoets...
...för all framtid? :shock:

Det är något med den tanken som lockar...
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Blå Niklas - snabbaste Mustangen i Flygvapnet!

Inlägg av magnusf »

Observera att med den formuleringen är det ju trots allt så att jag fortfarande kan använda de platta bitarna :-) !

/M
Skriv svar