Stridsvagn m/38

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Stridsvagn m/38

Inlägg av Erik_G »

Varför bygger inte Erik klart sin F-14? Han vågar nog inte nu när Janne på rekordtid byggt sin precis likadana, fast bättre Alicat..

Eller också är Erik upptagen med något annat? Jajjemen.. jag håller på och snabb- (med mina mått mätt) konverterar en Toldi I från Hobby Boss till en Stridsvagn m/38. Tanken är att en artikel ska skrivas och publiceras i nästa nummer av SPHF's medlemstidning Pansar. Jag kan dock inte riktigt hålla mig, utan delar härmed med mig lite av ågra bilder. Jag är väl så nära pre-paint man kan komma. Jag ska försöka mickla ihop lite spännen till remmarna som håller fast utrustningen samt att eldröret till kanonen bara är tillfällig. Det ska även monteras en ksp också (har beställt .30-pipor, inte helt korrekt, men close enough.

Bild

Bild
Som ni ser är alla verktyg samt domkraft scratchbyggda, jag har en hel del lådor med "bra och ha"-tillbehör från tamiya och Italeri, men ingen av dem innehåll någon domkraft eller ens en sketen liten yxa. Eftersom jag inte har förrådet fullt med vk2-pansar så hade jag inget annat alternativ än att scratchbygga. Jag tycker dock det blev rätt bra. Särskilt yxan är jag nöjd med :D Eller som Clintan hade sagt: "-it´s a fine piece of bamboo"

Bild
Den skarpögde ser ett litet "misstag" jag gjort, men jag kan försäkra er att det finns en historia bakom.. låt oss bara säga att "det ska vara så"
:oops:

Bild
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av SvenYoung »

Helt underbart att se, Erik, och mycket fint byggd modell också!

Hoppas du har skrivit ner allt (med ritningar, mått osv) du har gjort så vi andra slipper tänka :-)

Hur var banden? Zaloga hade visst jätteproblem att få ihop dem när han byggde sin Toldi.

Ser fram emot att läsa artikeln i Pansar..
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av Erik_G »

Tja, banden är inte "clickable and workable" direkt. Nu hade jag inte jättehög ambitionsnivå heller, så länkarna sitter kanske inte till 100% korrekt, men så illa var det inte. Lite våld och flytande lim löste det hela rätt bra.
Mått? Du får väl skaffa ritningarna!

:-)

/E
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av SvenYoung »

Haha, jo så klart jag har ritningarna, men det är också roligt att få se hur du har löst det hela :-)

Ok, så ingen större fara på taket med banden alltså, skönt att höra.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av Emil_Juhl »

Stiligt!!!!
Mvh
Emil Juhl
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av Plasticbattle »

Very nice Erik. Your own additions look great. Cannot wait for more!! :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av stefan karlsson »

Snyggt - skulle passa bra i en monter framför den riktige vagnen...

Liten detalj bara - banden sitter åt olika håll :)
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av Erik_G »

Ja, JAG VET.. :evil:

Jag vet inte hur det gick till, jag kollade på foton på Arsenalenvagnen innan jag limmade dit banden, men antingen så berodde det på att jag började bakifrån, och jag missade att vända banden "mentalt" eller så var det för att bandlängden trillade av ett par gånger, och jag missade att kolla sista gången jag tryckte dit bandet. När jag väl upptäckte att bandet satt åt fel hål gick det inte att ta loss längre.

Så officiellt, om nån undrar, så hade vagnen fått BK och snurrat runt 180 grader, och för beväringarna var det lättare att reparera vagnen utan att vända vagn eller band först.. :D

Men jag kan mycket väl tänka mig att låta 38an bo på Arsenalen när den är klar. Den ska väl göra "the big three" först (Art in Miniature, C4 och 08) :)

/E
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av stefan karlsson »

:D
Då kan det stå ett befäl vid sidan om och skälla ut soldaten som gjort fel... :lol:

En liten anekdot från verkligheten då vi på Strv 104 1991 i Skövde hade väldigt slitna band. Vi fick då tillstånd att plocka banden från Strv 102 som vid det tillfället bara stod och väntade på ombyggnad alt skrotning. Krav dock att de slitna banden sätts på 102:an.

Sagt och gjort - man lägger av ena bandet (väger bara ca 2 ton) på Strv 104 och motsvarande band på Strv 102 - därefter släpar man bandet mha något starkt så att man kan backa på resp vagn och sen "knyta ihop" dem igen.
Därefter tar man andra sidan.
NEJ, NEJ, NEJ man kan inte ta båda banden samtidigt - då går det åt h-e eftersom man inte kan flytta vagnen för egen maskin, man har heller inga bromsar - det finns de som provat detta :lol:

Nåväl man lägger av på andra sidan baxar band och sätter på igen - då hörs ett skrik från soldaterna - man rusar ut med tron att dågon sitter i kläm, men soldaten (förare Nilsson från Halmstad) står bara och vrålar - han har nämligen insett att han gjort fel.

Vänster band på Strv 104 har tagits av och satts på vänster sida på Strv 102. Vänster band från 102 har satts på vänster sida på 104 - frid och fröjd.
Därefter slår det slint hos Nilsson som vid det här laget efter att ha baxat band i åtskilliga timmar är lite trött.
Höger band på 104 och vänster band på 102 läggs av och byter plats, det är nu som skriket kommern är han inser faktum.
Det utslitna bandet som från början satt på vänster sida på 104:an har flyttats och satts på vänster sidan på 102:an, därefter har samma band tagits av och nu satts på höger sida på 104:an - man har mao flyttat bandet från ena sidan till den andra via en annan vagn.

Som chef kunde jag bara konstatera att det var han och inte jag som gjort fel - dvs gör om, gör rätt - JA JAG VET skrek han och sen satte han igång igen. Mycket slit blev det innan det till slut blev klart. Och en bra historia blv det också. Nilsson var för övrigt plutonens bäste förare.
Modellbygge i skala 1:1 är ibland förbaskat tungt...
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av Andreas Grewin »

Otroligt läckert bygge Erik ska bli riktigt kul att se målad! :)

Vilken kul historia Stefan, ni måste ha några sådana i lager hos er hehe.
Skriv svar