Stridsvagn m/38

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av Erik_G »

Kjell, du har min adress.. och du hade även dekaler liggandes va? :D

Strv m/38, nu i färg!

Bild
Som ni ser så är det kanske inte riktigt färdigt än. Jag ser några områden som måste bättras på lite. Men originalet är inte så prydligt målat det heller, jag har försökt kopiera nr 66 som står på Arsenalen.
Jag har ännu inte limmat ihop över och underdel, och underdelen har börjat vädras.

Bild
Som ni kanske noterar så har jag byggt reservbandshållarna också. Funderade på att göra några bandlänkar bortmonterade för att stödja min story ovan, men jag lät bli. Sen ska bogseringskedjan dit igen.

Bild

Hur gör ni förresten när ni använder kedjor på era modeller, målar ni kedjan separat, eller fixerar ni den på modellen på något sätt? Alltså, jag snackar fortfarande bogseringskedjan som fanns på pre-paintbilderna, inte banden, som ju en del benämner som "kedjor" ;-)

/E
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av Lars Befring »

gilla
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av stefan karlsson »

Snyggt!
F-n då får vi vända på ena bandet så att den riktiga vagnen stämmer överens med modellen...

Kjell, har SES AB tillstånd från ISP att tillverka krigsmateriel - sånt är känsligt idag...
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av SvenYoung »

Härligt Erik! Så kul att se denna modell växa fram, man blir inspirerad att bygga en också (nej, nej, nej, nu skall jag bygga klart det jag har på gång redan! :-) )

När det gäller kedjor skulle jag rekommendera att måla innan den monteras på vagnen. Du kan även lägga den i "blacken it" för att få fram lite rostiga toner (men det beror på materialet kedjan är gjord av antar jag).

Kjell, du vet var jag bor också, nämn bara ditt pris för grejorna.. ;-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av Robin Nilsson »

Måla innan eller måla efter: det eviga dilemmat ;-)

Saker som hänger lite löst och inte ska "målas ihop" med underlaget
kan man ju för enkelhets skull måla separat och sen montera fast då
kan eventuellt fipplande vid monteringen kanske skada finishen så
det kan också vara slugt att först montera så att den hänger löst och
sen försiktigt skjuta in en tunn plastskiva eller färgtätt papper mellan
underlaget (vagnen) och det löst hängande, på så vis målar man
så att säga separat fastän delen redan är monterad :-)
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av Erik_G »

Kedjan är en kromad grej köpt på panduro. Det svåra är ju inte att montera kedjan efter målning, den sitter krokad som "the real thing" på motordäck. Har tyvärr inget BlackenIt :-(
Kan man "snabbrosta" en förkromad kedja på nåt smart sätt?
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av SvenYoung »

Jag har ingen koll på om blacken-it ens biter på sån't där kromat, men just pga av att kedjan är kromad så skulle jag rekommendera att du målar innan montering. Annars är det risk för att du får "glansiga" delar som syns efter montage.

Hur lång kedja behöver du? Jag kanske kan gräva fram en kedja hemma och lägga i blacken-it och sedan skicka till dig (om blacken-it fungerar dvs, har inte testat än). Hur bråttom är det förresten, skall modellen vara klar till Gtb så kan det vara tight?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av Kjell.S »

SvenYoung skrev:
Kjell, du vet var jag bor också, nämn bara ditt pris för grejorna.. ;-)
Jo, jag vet vad din postlåda heter...

stefan karlsson skrev:
Kjell, har SES AB tillstånd från ISP att tillverka krigsmateriel - sånt är känsligt idag...
Tyvärr saknar de nog alla tillstånd för detta men så länge produkterna stannar i Sverige så är det nog OK. Annars får de väl plugga loppet.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av Öken-Erik »

Spruta kedjan först montera den och bättra med pensel.

E
Lennart

Re: Stridsvagn m/38

Inlägg av Lennart »

Den blev fin Erik,hur har du gjort sanden/leran i hjulen ?Lennart
Skriv svar