MiG-21SMT, Eduard 1/48 "Arbogamiggen" - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

MiG-21SMT, Eduard 1/48 "Arbogamiggen" - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Istället för att avsluta mina pågående byggen drar jag igång ett nytt, Eduards MiG-21SMT, den klassiska fetryggen. Det här är tänkt att bli en homage till den pinsamt slaktade kärran i Arboga. Dock inte nedklottrad och rejält väderbiten så som den såg ut på senare år, utan som den såg ut när den kom dit. Fast lite väderbitet lär det nog bli ändå. :)

Detaljeringen är makalös, man sitter med referensbilder och tänker detaljera extra, men allt finns ju redan i lådan! Här huvudställets hjulhus, mittsektionen:

Bild

...och andra sidan:

Bild

Det här är Weekendeditionen, så sidopanelerna i cockpit är dekaler. Så huven får bli stängd. Instrumentpanelen löste jag genom att klistra fast dekalen på baksidan av den glasdel som egentligen hör till fotoetseditionen. Funkar hyfsat, huven ska ju som sagt vara stängd. Blixten har gjort färgen lite för blå, i verkligheten är den mer blågrön.

Bild

Bild

Lite egna bälten på stolen, sedan var cockpiten klar. Här syns den blågröna färgen bättre.

Bild

Tja, sedan var det bara att bygga på. Många delar är det, och något fotograferande blev det tydligen inte under själva bygget. Passformen är för det mesta riktigt fin, med ett stort undantag: Cockpiten är riktigt trixig att få på plats ordentligt. Och när jag väl lyckades, blev utrymmet för trångt för stolen, som fick smalnas av i nederdelen. Förmodligen är det jag som inte riktigt lyckades, skulle tro att passformen egentligen är bättre. Men svårt var det. I övrigt är bygget en ren fröjd!

Dags att måla! Undersidan ska vara rätt skitig. Började med ett lager ljust blågrå, därefter markerade jag en del skarvar med pensel, topz, fingret och annat som fanns till hands. Kladdade rejält! Sedan körde jag lite fram och tillbaka med lite mer svart med sprutan:

Bild

Sedan ytterligare lager med det ljusgrå, olika tjockt på olika ställen för att få liv i ytan.

Bild

Och där är vi nu. Snart dags att måla ovansidan.
Senast redigerad av Björn Fransson den 11 sep 2012, 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-21SMT, Eduard 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Dåvaremålatdå:

Bild

Nossiffrorna fick målas dit (den vita utlinjeringen ska dit senare). Jag är glad att det inte var 38 som stod i Arboga... Dags för lite chippning och vädring!
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: MiG-21SMT, Eduard 1/48

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Skitfräck Björn!
Mycket bra jobbat. Jag har tyvärr inte riktigt samma byggtakt som du verkar ha...
Jag bygger faktiskt på kompisen till din 21:a. Min kommer bli "09" som stod i Löddeköpinge när jag var yngre. Sedan hamnade den i Landskrona och nu står(nåja) hon hos Svedinos.
Jag har utgått från Profipack versionen som tacksamt nog hade just min "09" som dekalalternativ.

Det ska bli kul att se om jag får min ens hälften så snygg som din.

Andreas
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: MiG-21SMT, Eduard 1/48

Inlägg av Janne.S »

Tjo! vad fräckt målat! :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-21SMT, Eduard 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, ett märkligt kamouflage är det. Det tycks vara påmålat lite hipp som happ, ingen individ verkar vara den andra lik, det skiljer sig t o m mellan höger- och vänstersida. Vänstersidan på bilden har mer avlånga sjok, medan högersidan har fler små runda fläckar. Dessutom var det knepiga färger, det bruna är nästan rosa. Tror att jag målade om samtliga nyanser minst en, ibland två gånger innan det blev hyfsat likt originalet.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-21SMT, Eduard 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

AndreasSamuelsson skrev:Skitfräck Björn!
Mycket bra jobbat. Jag har tyvärr inte riktigt samma byggtakt som du verkar ha...
Jag bygger faktiskt på kompisen till din 21:a. Min kommer bli "09" som stod i Löddeköpinge när jag var yngre. Sedan hamnade den i Landskrona och nu står(nåja) hon hos Svedinos.
Jag har utgått från Profipack versionen som tacksamt nog hade just min "09" som dekalalternativ.

Det ska bli kul att se om jag får min ens hälften så snygg som din.

Andreas
Kul! Vore kul att se den! Själv har jag länge tänkt bygga den, och när Eduards kom var jag snabb att hugga den. Men tappade sugen rejält när den försvann på ett så trist sätt. Fast häromsistens återkom inspirationen och jag beslöt mig för att bygga den som en liten hyllning till den kärra som förgyllt bilturerna till Stockholm i så många år. Som tur var tog jag en rejäl walkaround med kameran för några år sedan!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-21SMT, Eduard 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Då var dekalerna ditpetade. Man kan undra om kompetensen hos de ryska mekanikerna. Varenda liten lucka verkar behöva förklaras med en text. Många dekaler blev det, dessutom lite väl kraftiga i färgen, så alla småtexter har dämpats ner något med en dusch airbrush. '

Efter att ha närstuderat Arbogakärran är jag också lite fascinerad över hur taffligt siffrorna (och även i viss mån stjärnorna) var ditmålade. Fjärran från den perfektion man ser på svenska kärror.

Bild

Nu ska det bara vädras lite till, innan den ska få ett duktigt matt lager på alltihopa. Och sedan börjar den faktiskt bli klar.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: MiG-21SMT, Eduard 1/48

Inlägg av Lars Befring »

den känns helt rätt i färgerna!

Ibland när man ser förebilder så slås man av hur taffligt vissa saker är gjorda/målade, ofta på ett sätt som bara skulle kännas slarvigt och felbyggt i modell! det är väl därför det är så svårt att få till ett snyggt vinterkammo.

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-21SMT, Eduard 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack! Jo, färgerna har jag verkligen slitit med, men nu känns de som de funkar. De blir nog lite ljusare när mattlacken kommer på, men det skadar inte.

Ja, tafflighet är svårefterliknad. Minns när jag byggde min S 14, dilemmat att få till rödakorsmärkningen lika uselt målad som den var på originalet. Känslan blir lätt den att det är byggaren som klantat sig.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: MiG-21SMT, Eduard 1/48

Inlägg av Henrik R »

Björn! Helmysig!! Man får ju minnestankar sen man bodde i Arboga och såg den där varje dag!
Skriv svar