Sista utrop för ABA Ju52 till Göteborg.
Sista utrop för ABA Ju52 till Göteborg.
Att bygga svenska Ju52 innebär vissa problem. Det största är att man hade parallellt ställda motorer jämfört med Junkers standardmontage där vingarnas motorer var vinklade ut 6 grader. Att man hade P&W Wasp motorer istället för BMW är ett mindre problem. Jag har länge funderat på att bygga en av dom två maskiner som såldes efter ett år. Dom hade P&W motorer med trebladiga propellrar men fortfarande med utvinklade motorer. Då behövs bara nya motorer och propellrar samt nya motorkåpor. Dom är tre långa och raka kåpor så dom långa Junkerskåporna på vingarna funkar ej då dessa är lite koniska.
Men nu har jag fått reda på nya fakta som underlättar bygget. Då ABA beställde sina fyra sista Ju52 ville man alltså ha parallellt ställda motorer. Efter förhandlingar så gick Junkers med på detta, Det innebar försenad leverans så planen levererades med standardvingar.
Tills nu har jag trott att dom levererades med snedställda P&W motorer och trebladiga propellrar.men så var inte fallet. Vingarna var helt standard med BMW motorer. När jag fick reda på detta så tittade jag närmare på bilder och hittade en av SE-AFB "Götaland" som måste vara tagen ganska snart efter leverans. Vingmotorn hade konisk kåpa och tvåbladig propeller mittmotorn hade trebladig propeller. Vad mycket enklare det blev. Bara mittmotorn behöver jag bekymra mig om. Jag har en annan bild av samma plan där man ser att det är olika motorer men alla tre kåpor är ny av den raka modellen.
Så mitt recept är alltså. En BMW motor.
Kapa fronten av en DC-3 motor.
Montera den delen på BMW motorn.
Montera stötstänger och andra detaljer.
Måla och montera tändkablar.
Sedan behövs en ny motorkåpa.
Jag limmar tre lager plasticcard runt ett metallrör.
]
Lite spackel och slipnings så får det duga.
Resultatet, en BMW motor utklädd till en P&W Wasp. Inte helt korrekt men tillsammans med en Venturapropeller får det duga.
Men nu har jag fått reda på nya fakta som underlättar bygget. Då ABA beställde sina fyra sista Ju52 ville man alltså ha parallellt ställda motorer. Efter förhandlingar så gick Junkers med på detta, Det innebar försenad leverans så planen levererades med standardvingar.
Tills nu har jag trott att dom levererades med snedställda P&W motorer och trebladiga propellrar.men så var inte fallet. Vingarna var helt standard med BMW motorer. När jag fick reda på detta så tittade jag närmare på bilder och hittade en av SE-AFB "Götaland" som måste vara tagen ganska snart efter leverans. Vingmotorn hade konisk kåpa och tvåbladig propeller mittmotorn hade trebladig propeller. Vad mycket enklare det blev. Bara mittmotorn behöver jag bekymra mig om. Jag har en annan bild av samma plan där man ser att det är olika motorer men alla tre kåpor är ny av den raka modellen.
Så mitt recept är alltså. En BMW motor.
Kapa fronten av en DC-3 motor.
Montera den delen på BMW motorn.
Montera stötstänger och andra detaljer.
Måla och montera tändkablar.
Sedan behövs en ny motorkåpa.
Jag limmar tre lager plasticcard runt ett metallrör.
]
Lite spackel och slipnings så får det duga.
Resultatet, en BMW motor utklädd till en P&W Wasp. Inte helt korrekt men tillsammans med en Venturapropeller får det duga.
Senast redigerad av Björn B den 16 apr 2019, 15:29, redigerad totalt 5 gång.
-
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
- Ort: Kiruna
Re: Ju52 på gång
Härligt Björn.
Korrugerat är coolt och aerodynamiskt, det vet ju alla!
Öken-Erik
CU@C4
Korrugerat är coolt och aerodynamiskt, det vet ju alla!
Öken-Erik
CU@C4
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: Ju52 på gång
Fel skala! 48
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: Ju52 på gång
GILLA GILLA GILLA GILLA GILLA GILLA GILLA GILLA GILLA GILLA GILLA
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Inlägg: 510
- Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
- Namn: Kalle Nordlund
- Ort: Mariehamn
Re: Ju52 på gång
Riktigt snyggt gjort! Alla tummar upp!
Re: Ju52. Aldrig får man vara glad
Så efter att ha fixat motorn såg man fram emot att kunna bygga rakt ur lådan för en gångs skull. Då kom nästa sak. Jag upptäckte att modellen inte hade sporrhjul utan bara en gammal hederlig skida. Så vad göra?
Jag hittade ett sporrhjul i en Novo Lancaster i 1/72 som jag tänkte utgå från. Kanske lite stor men det får duga.
Efter att ha gett stället ett lite tjockare utseende med plasticcard kapade jag det och skidan för att montera ihop de båda. Jag borrade och la in en metallförstärkning och hoppas att stället ska hålla.
Något åt det här hållet blir det när jag limmat i hop det senare.
Jag hittade ett sporrhjul i en Novo Lancaster i 1/72 som jag tänkte utgå från. Kanske lite stor men det får duga.
Efter att ha gett stället ett lite tjockare utseende med plasticcard kapade jag det och skidan för att montera ihop de båda. Jag borrade och la in en metallförstärkning och hoppas att stället ska hålla.
Något åt det här hållet blir det när jag limmat i hop det senare.
Senast redigerad av Björn B den 16 apr 2019, 15:32, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: Ju52. Aldrig får man vara glad
Gilla!
kommer du förbi i morgon på sjöhistoriska?
kommer du förbi i morgon på sjöhistoriska?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Ju52. Aldrig får man vara glad
Bäcklund i storform!
Smart att laminera en motorkåpa. Jag har inte tänkt på laminering som en metod att bygga stabila krökta former i plast men däremot gjort det i trä i andra sammanhang. Hatten av för den genialt enkla problemlösningen.
Fortsätt så!
Uffe
Smart att laminera en motorkåpa. Jag har inte tänkt på laminering som en metod att bygga stabila krökta former i plast men däremot gjort det i trä i andra sammanhang. Hatten av för den genialt enkla problemlösningen.
Fortsätt så!
Uffe