Zvezda Tupolev Tu-134A, 1/144

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Zvezda Tupolev Tu-134A, 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Istället för att bygga färdigt allt som nästan är klart, drar vi igång ett nytt projekt! Och det är tre för mig något udda fåglar, nämligen den klassiska Aeroflot-trojkan Tu-134, 144 och 154 från Zvezda, ICM och Zvezda igen, allt i 1/144.

Och vi tar väl allt i god ordning. Äldst först. Fast egentligen yngst, eftersom den här lilla godingen ju inte har många månader på nacken:

Bild

Innehåll:

Bild

Detaljeringen är makalöst fin! En kanonmodell det här!

Bild

Tja, sedan var det bara att börja bygga! Som vanligt börjar man med cockpit... Nej, just det, det behövdes ju inte... Men då drar vi väl lite kablar i hjulschakten... Nähä, det var för smått för det, ja... Tja, då är det väl bara att plocka ihop resten, då:

Bild

Hm... tiltad bild. Nåja, det syns väl ändå... Målade lite vitt runt fönstren innan jag monterade dem, vet inte om dekalarket täcker ordentligt och har ingen lust att chansa och få en grå glipa runt fönstren (och tänkte heller inte maska varenda fönster för sig). Enda lilla extrajobbet var de små takfönstren därbak som behövde slipas ner för att inte sticka upp ut kroppen. Passformen är riktigt bra med några enstaka, dock lätt åtgärdade undantag. Sedan är det alltid ett helsicke att få skarvfritt runt vindrutan med den här typen av lösning där cockpittaket sitter på glasdelen. Men i övrigt tog det inte många minuter att få ihop den!
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Zvezda Tupolev Tu-134A, 1/144

Inlägg av kallenordlund »

Härligt! har exakt samma trio därhemma. Har byggt två st Tu-144 och ICMs modell är en riktigt trevlig bekantskap. Blev en klassisk Aeroflot samt en What If. Ska snart sätta tänderna i 134 an eller 154an. Ditt bygge ser riktigt fint ut. Har suttit och drägglat över detaljeringen på 134'an trots den lilla skalan. Väntar med spänning på fortsättningen.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Zvezda Tupolev Tu-134A, 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, den är en goding. Även 154:an som borde bli finfin direkt ur lådan. Inte så mycket att detaljera extra. Trodde i alla fall jag tills jag såg det här...

http://dishmodels.ru/gshow.htm?p=6938&lng=E

Svettigt... Själv nöjer jag mig som sagt med att bygga dem rakt ur lådan.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Zvezda Tupolev Tu-134A, 1/144

Inlägg av kallenordlund »

Ja jisses vilket arbete! Snyggt blev det, rentav fantastiskt men så hade han ju lite andra förutsättningar än oss vanliga dödliga med sina specialprintade dekaler samt resingjutningar. Tror nog jag bygger ur lådan jag med. Turbinbladen kunde man ju dock "låna", såg inte alltför petigt ut. Beställde även hem Zvezdas Il-86 i 1/144 samt att jag har VEB-plasticarts Il-62 i 1/100 men det är en riktigt hopplös skapelse.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Zvezda Tupolev Tu-134A, 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Mitt i jul- och nyårsstöket hittade jag lite tid att äntligen avsluta Tupolevbygget.

Bild

Som sagt, en riktigt trevlig modell det här. Klockren passform och härligt smäckra detaljer!

Bild

Den här kärran flögs ju före glasnost, så det blev bara glasnos. (Sorry... :oops: )

Bild

Bild

Har ju planerat en Tupolevtrojka, få se om jag får till 144:an och 154:an i år. De ligger i alla fall i bygghögen.

Bild

Bild

En vacker förebild har äntligen fått en ordentlig modell. Vågar man hoppas att Zvezda tar sig an 104:an också?
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Zvezda Tupolev Tu-134A, 1/144

Inlägg av kallenordlund »

Riktigt tjusigt slutresultat. Håller på med samma kärra och är mycket nöjd med byggsatsen. Håller dock på att bli komplett galen på maskeringen av glasnos(t)en. Hur har du gjort? Tejp, maskol?

Hursomhelst ett riktigt snyggt bygge. Kan varmt rekommendera 144:an också.
Lennart

Re: Zvezda Tupolev Tu-134A, 1/144

Inlägg av Lennart »

Stiligt Björn! Det är nåt visst med dom där flygplanen.Du har fått till det riktigt bra.Har dem i mitt eget lager, men än så länge inte börjat på dem/Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Zvezda Tupolev Tu-134A, 1/144

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Kalle och Lennart! Kalle: Jag använde vanlig Scotch osynlig tejp. Lite trixigt, men den är tunn nog för att funka.
Flippermatt
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2012, 16:11
Namn: Mattias K
Ort: Borlanche

Re: Zvezda Tupolev Tu-134A, 1/144

Inlägg av Flippermatt »

Underbart vacker..

Fråga, tog du rätt på skarvarna inne i motorerna som löper mot fläktarna, och i så fall hur greppa du tag i problemet ?

Återigen, ursnygg !!

mvh
Mattias Käck
Dedicated P-47 decaloholic....
Skriv svar