Scratchbyggd Landsverk L180 (Pansarbil m/41) i 1/35

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Scratchbyggd Landsverk L180 (Pansarbil m/41) i 1/35

Inlägg av MiniStuff »

Snyggt jobbat!

Fråga: antar att du har grundat för att se skavanker/skarvar? Eller ligger det någon annan tanke bakom?

/MArkus
Chrille
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 maj 2012, 20:33
Namn: Christer Andersson

Re: Scratchbyggd Landsverk L180 (Pansarbil m/41) i 1/35

Inlägg av Chrille »

MiniStuff skrev:Snyggt jobbat!

Fråga: antar att du har grundat för att se skavanker/skarvar? Eller ligger det någon annan tanke bakom?

/MArkus

Tack, jo delvis för att se skavanker tycker det är svårt att se på en vit yta, också är det lättare och fota den.
Vir prudens non contra ventum mingit. Visa män urinerar inte i motvind.
Chrille
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 maj 2012, 20:33
Namn: Christer Andersson

Re: Scratchbyggd Landsverk L180 (Pansarbil m/41) i 1/35

Inlägg av Chrille »

Ok, antar att du finkänsligt antyder att jag bör ge dig cred för det där med blytråden, men jag har faktiskt använt den metoden till mina hotrod och nascarbyggen innan jag hittade detta forum :-) dessförinnan använde jag tunna styren strips som penslades med thinner för att bli mjuka.

MVh//Chrille
Vir prudens non contra ventum mingit. Visa män urinerar inte i motvind.
Landsverk180
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jul 2012, 15:50

Re: Scratchbyggd Landsverk L180 (Pansarbil m/41) i 1/35

Inlägg av Landsverk180 »

Riktigt fint bygge! Ser fram emot slutprodukten. Önskar man själv hade haft några av alla era fantastiska färdigheter!!

Har en resin m/41 i både skala 1/76 och 1/35 - men omålade, då jag bara hade förstört modellerna med skakig pensel...

Fick häromdagen brev från en 90+ veteran som var underofficer i det pansarbilförband som hade just dessa fem pb m/41 i Sverige under kriget.
Han undrade om boken var klar och ville beställa ett exemplar....
Lite tufft att intresset fortfarande brinner, trots att det nu är närmare 70 år sedan han var igång med dem. (F*n att man inte kunde letat efter veteraner tidigare, medan de fortfarande var i livet!)

Hur jag skall göra är ett litet dilemma. Utkast finns på monografi om pb m/41. Men det skulle också kunna inlemmas en enklare variant i sammanställningen om P1G första verksamhetsår som är under bearbetning...Tåls att funderas på, men klockan tickar på!
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Scratchbyggd Landsverk L180 (Pansarbil m/41) i 1/35

Inlägg av Öken-Erik »

Tycker det är dags för en monografi. Tror dock du skall skippa P1G grejen, det blir för smalt helt enkellt. Tyvärr är det aldeles för få personer som intresserar sej för detta, satsa istället på en längre artikelserie i pansar.
Ta annars kontakt med något av dom Polska alt Tjeckiska förlagen tex Mushroom, Militaria, MBI el likn om monografin på Landsverkaren.
Dom brukar vara ganska pigga, finns det bara en tysk koppling (och det finns det ju) så är det grönt ljus hela vägen.
Så se till att öven den tyska delen av historien berättas så kan du säkert få häftet utgett, givetvis "bilingual" dvs på engelska och polska/tjeckiska!


Öken-Erik
Chrille
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 maj 2012, 20:33
Namn: Christer Andersson

Re: Scratchbyggd Landsverk L180 (Pansarbil m/41) i 1/35

Inlägg av Chrille »

Landsverk180 skrev:Riktigt fint bygge! Ser fram emot slutprodukten. Önskar man själv hade haft några av alla era fantastiska färdigheter!!

Har en resin m/41 i både skala 1/76 och 1/35 - men omålade, då jag bara hade förstört modellerna med skakig pensel...

Fick häromdagen brev från en 90+ veteran som var underofficer i det pansarbilförband som hade just dessa fem pb m/41 i Sverige under kriget.
Han undrade om boken var klar och ville beställa ett exemplar....
Lite tufft att intresset fortfarande brinner, trots att det nu är närmare 70 år sedan han var igång med dem. (F*n att man inte kunde letat efter veteraner tidigare, medan de fortfarande var i livet!)

Hur jag skall göra är ett litet dilemma. Utkast finns på monografi om pb m/41. Men det skulle också kunna inlemmas en enklare variant i sammanställningen om P1G första verksamhetsår som är under bearbetning...Tåls att funderas på, men klockan tickar på!

Tackar, men det känns som det är långt tills den är färdig.

Var har du köpt resinbyggsatserna? Själv så har jag inte hittat någon som säljer sådana av Landverk 180.

Låter väldigt intressant det där med monografin, du har inte foton på den, tex. inne i tornet?
Vir prudens non contra ventum mingit. Visa män urinerar inte i motvind.
Landsverk180
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 jul 2012, 15:50

Re: Scratchbyggd Landsverk L180 (Pansarbil m/41) i 1/35

Inlägg av Landsverk180 »

76:an är ett fint stycke Kjell Svensson modell.
35:an är en halvdan resinsats från Scale Line Models i Nederländerna, kompletterad med ett stycke specialbeställt Lynx-torn av utmärkt kvalité. TACK till tillverkaren! :)

Inbillar mig fortfarande att en injektionsgjuten L-180 mkt väl kunde blivit realiserad om ett häfte hade annonserats om de olika ländernas vagnar, och kanske framförallt - beslagtagna vagnar i TYSK tjänst.
Underlag finns absolut till det, men därifrån till verklighet...

En monografi finns i princip som färdigt utkast, men den berör enbart de fem vagnar som hamnade i Sverige! Produktion, organisation, tjänstgöring, öden, detaljer, målning / märkning etc.
Skulle man ha med alla övriga vagnar i Litauen, Nederländerna, Danmark, Finland, Estland, Irland, Tyskland och Sovjet. Ja då är det definitivt BOK vi talar om.

/ Thorleif
Chrille
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 maj 2012, 20:33
Namn: Christer Andersson

Re: Scratchbyggd Landsverk L180 (Pansarbil m/41) i 1/35

Inlägg av Chrille »

Landsverk180 skrev:76:an är ett fint stycke Kjell Svensson modell.
35:an är en halvdan resinsats från Scale Line Models i Nederländerna, kompletterad med ett stycke specialbeställt Lynx-torn av utmärkt kvalité. TACK till tillverkaren! :)

Inbillar mig fortfarande att en injektionsgjuten L-180 mkt väl kunde blivit realiserad om ett häfte hade annonserats om de olika ländernas vagnar, och kanske framförallt - beslagtagna vagnar i TYSK tjänst.
Underlag finns absolut till det, men därifrån till verklighet...

En monografi finns i princip som färdigt utkast, men den berör enbart de fem vagnar som hamnade i Sverige! Produktion, organisation, tjänstgöring, öden, detaljer, målning / märkning etc.
Skulle man ha med alla övriga vagnar i Litauen, Nederländerna, Danmark, Finland, Estland, Irland, Tyskland och Sovjet. Ja då är det definitivt BOK vi talar om.

/ Thorleif
Jag tycker det är konstigt att ingen tillverkare gett ut en injektionsgjuten L-180, när det är som du säger att den har tjänstgjort i många länder.

Hoppas du gör klar din monografi, för jag är intresserad att köpa ett ex. då, hade varit guld värt för mitt fortsatta bygge. :)
Vir prudens non contra ventum mingit. Visa män urinerar inte i motvind.
Skriv svar