Dragon Models OT-34/76 (Färdig på sid.5)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Dragon Models OT-34/76

Inlägg av SvenYoung »

Hur lyckades jag missa denna?

Kanonsnyggt som vanligt Andreas. Sublim vädring som alltid.

Skulle kunna tänka mig att framdelen vid eldkastaren skulle kunna bli "värmeskadad" mer än sotig, om du förstår vad jag menar. Typ missfärgad som metall kan bli när det blir varmt.

Du lyckades alltså ersätta delen som åkta av balkongen ? :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Thord Wedman
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:15
Ort: Mullsjö

Re: Dragon Models OT-34/76

Inlägg av Thord Wedman »

Snyggt bygge.
Som vän av ordning har jag dock en fundering, hur har du tänkt med pendelarmen som saknar bärhjul?
Den borde falla ner mot bandet när det inte sitter något hjul där, är den upphängd på något sätt?

/Thord
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Dragon Models OT-34/76

Inlägg av Emil_Juhl »

Angående sotigheten vid eldkastaren så har jag en annan teori.
Vänligen notera TEORI.

Jag tänker att det borde bli ganska grisigt av all olja. Visst förbränns det mesta men en hel del borde nog regna ner på vagnen och söla ner fronten.

Eller är jag helt ute och snurrar i mina funderingar??
Mvh
Emil Juhl
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dragon Models OT-34/76

Inlägg av Andreas Grewin »

Tackar igen! Alltid kul att få både feedback och kritik på sitt bygge!

Hur menar du då Sven med missfärgningen? Låter som något som skulle kunna vara snyggt. Har du exempel? :)

Ja delen gick att ersätta. Med delarna som är över skulle jag nästan kunna bygga två hela modeller till... Vilket även förklarar varför inget passar då det är ett ihopkok av flera andra modeller...

Hmm började fundera på bärarmen. Så jag kan komma undan med att den är som den är nu?

Ja olja hade också varit ballt! Nu får ni gärna hjälpa mig, hur ska jag göra?
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Dragon Models OT-34/76

Inlägg av SvenYoung »

Hej Andreas!

Precis som i Emil's fall så är detta bara en teori, men också en möjlighet att få till lite intressant färgtoner (dvs "heat discolouration"). Om nu detta skulle ske på en eldkastare kan jag dessvärre inte svara på, men det kanske kunde se häftigt ut om du tog bort lite av det gröna och målade på lite blank metall med "heat discolouration" och rost :-)

Om inget annat så skulle det visa att metallen utsatts för värme, och dra ögat till det som är speciellt med just den här varianten av vagnen - dvs eldkastaren.

Här är ett exempel på vad jag tänkte (8:e bilden):

http://joeidoni.smugmug.com/Aircraft-Cr ... &k=zQDhwkP
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Dragon Models OT-34/76

Inlägg av SvenYoung »

Bra poäng om discolouration och att elden är en bit bort från munstycket, Kent-Eric..

Fast det hade ju sett lite häftigt ut... kanske :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dragon Models OT-34/76

Inlägg av Andreas Grewin »

Tack för MYCKET bra info!!! :)

Hittade den här filmen på tuben:

http://youtu.be/0rpEO3oiuos

Ca 25sek. in i filmen så ser man hur den "dregglar" elden. Så man borde kunna komma undan med att både ha heat discoloration, sot och oljespill?
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dragon Models OT-34/76

Inlägg av Andreas Grewin »

ztriker skrev:Detta med kritor ni pratar om, jag har aldrig använt det, vad för kritor och filar ni av det som puder eller hur gör ni?

Kent-Eric
Jag ber om ursäkt om du tänker på mitt inlägg som var på skojj om färgkritor i allmänna forumet. :)

Med det som du tänker på är nog att vissa använder kritor för att göra sitt eget MIG pigment pulver så att säga. Men om du är ute efter den effekten så kan jag starkt rekomendera MIG pigments som är väldigt användarvänliga och snygga.

Här finns en bra genomgång av detta:

http://missing-lynx.com/rare_world/rw05.htm
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Dragon Models OT-34/76

Inlägg av Plasticbattle »

Hej Andreas.
Looking good. Love the weathering ... the dirty lower hull and running gear looks appropriate, but made better that you also have a dusty effect on the horizontal surfaces. Many forget this and have them too clean up top. I checked through some images of the points raised in this thread and found these.
Unlike the German torsion bar system, the suspension arm does not appear to fall down on the T34.

Bild
Bild

The area around the flame thrower does not look overly sooty, oily or heat damaged, if compared to the opposite side. There does appear to be some oil running away from it, but nothing over the top. The fourh image is a tank and exploaded internally, and although it looks much darker, its hard to say what affect the explosion had on this, but even here it is relatively clean. Personally, I would take the artistic approach and highlight it with some soot, oil stains and heat damage .... just to make it stand out more.

Bild
Bild
Bild
Bild

I had the same problem with the magic tracks on my T34. I formed them completely around the roadwheels with no breaks and left them for 24 hours to set. When I removed the running gear to paint seperatly, I attempted to assemble it first so I could be sure it would assemble after painting, but it was way too tight. I ended up gluing everything in place and painting it assembled instead.

It would be cool to use the empty straps where the extra fuel cells are missing. Some sculpted tarps and tools stored here would look cool? Even a suitable shifting "log" on this fender would give it an interesting dimension? :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Bizarre
Inlägg: 394
Blev medlem: 27 jan 2012, 09:33
Kontakt:

Re: Dragon Models OT-34/76

Inlägg av Bizarre »

Andreas, du kan sjekke OT34 fra Jose Luis Lopez ogsa.

http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 863&type=3
Skriv svar