J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Lennart »

Snygg stol Henrik. Jag har alltid hävdat att den är för smal i kroppen under buken fram, (möjligen även bakåt)och felaktig i bakdel om man vill bygga en F. Men du får nog till det bra som vanligt.
Lennart
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av ecafrze »

Håller nog med om att det fortfarande ser lite lustigt ut i nosen.. Men å andra sidan, med färg på kanske det är helrätt! Det finns ju definitivt utrymme för en KORREKT Tunna någon gång framöver. Själv skulle jag gärna se en J29A istället för en F.
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Erik_G »

Jag jämförde lite med ett foto rakt från sidan på Tunnan:

Bild

Jag tyckte det var ganska likt, men du får slipa ner huven i nederkant något. Det ska inte vara något "steg" mellan "spetsen" fram och själva nosen.

Jag försökte lägga din bild ovanpå min i photoshop, men då din bild är något framifrån så kommer ju linjerna inte att stämma även om nosen skulle vara 100% korrekt..

/E
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Henrik R »

Jo, jag håller på att fylla utrymmet mellan vindrutan med plasticard och jag har slipat ned huven ytterligare. Får se om jag kan komma med en bild framifrån sen när området kring canpoyn är klart senare idag.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Björn Fransson »

Härligt med ditt makalösa byggtempo! Vi andra som tänker bygga den här så småningom följer med spänning!

Vad gäller huven, skulle jag tro att allt blir bättre när allt är på plats, på din torrpassning är ju glipan mellan kropp och frontruta rätt ordentlig.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Henrik R »

Ja, helt klart är det så Björn. nu när jag trollat bort glipan och slipat ned huven så ser det genast mycket bättre ut. Definitivt mycket bättre än AZ original.

En sak när ni ska bygga eran tunna är att se till att INTE följa varken AZ eller Maestros ritning för passning av cockpit. Som ni ser så gjorde jag så och kåpan över instrumentpanelen kommer för långt fram, en smaksak egentligen, men vill man ha det prefa så bör man förskjuta cockpit 3mm framåt och använda PUR delen för kåpan. Det gör man inte om man slaviskt följer Maestros etsritning. Frukten fick jag körda genom att cockpit är för långt bak egentligen.

Se..mycket bättre..huven ska liiiite lite ned i framkant men se här skillnaden.
Bild

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Björn Fransson »

Hurra! Det ser ju faktiskt ut som en Tunna! :)

Fast lite smolk i glädjebägaren är att huven inte har korrekt form, den ser ut att vara för rund. Jämför med bilden på gul Rudolf, där ser man att förebilden har en spetsigare form strax bakom frontrutan, där är en liten knyck som inte finns på modellens huv. Hellers Tunna lider för övrigt av samma problem, den enda som lyckats få till det vad jag vet är faktiskt Matchbox, som - alla sina tillkortakommanden till trots - faktiskt är den Tunna som i mina ögon är bäst i formerna rent generellt.

Ett annat problem med AZ-korrigeringen är att huven verkar vara en aning för stor, den går lite väl långt fram mot nosen och instrumentpanelen hamnar för långt bak (jämför även här med bilden på Rudolf). På modellen hamnar siktet innanför huven sett från sidan, medan den på originalet ur samma vinkel hamnar innanför frontrutan. På bilden ovanifrån ser huven dessutom lite väl bred ut, men det kan vara en synvilla.
Senast redigerad av Björn Fransson den 15 aug 2012, 16:19, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Lennart »

Snyggt jobbat Henke,det där blir najs/Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Henrik R »

Precis, "knicken" efter vindrutan på huven finns inte på Maestros huv. Varför vet jag inte, men jag jämförde AZ hus och Maestros och det är inte så stor skillnad på dessa, jag tror dom använt AZ huv och bara ändrat den där fram för noskorretionen. Det återstår att se när huven får färg på sig om dess storlek kommer se mindre ut.
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: J29 "Tunnan" 1/48 med rätt nos!

Inlägg av Per K »

Om man syftar upp från baksidan av övre kanonens skydd eller vad man ska kalla det upp mot uppbuktningen mot huven så sitter väl huven fortfarande en bra bit för långt fram om man jämför med Gul R, så du har helt rätt i att huven är bra mycket för stor. Hursomhelst ser det ju onekligen bättre ut än med AZs nos, så ska bli spännande att se resultatet!
Skriv svar