BP Tanker

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: BP Tanker

Inlägg av Lennart 12 »

Den där från Heller har helt undgått mig Andre, tack för tipset :)

Tack så mycket för dina vänliga ord Janne.

Jag som inte byggt en flygmodell på nästan 15 år nu, var så när på att dra igång bygget av min TU-128 Fiddler. I mina ögon det vackraste bomb planet från efterkrigstiden/kalla kriget än idag, som byggts. (Bixt Gordon med extra allt ) Kanske helgerån att säga det idagsläget, men modellbygge har inga politiska värderingar i sig .
Men så ansåg jag det bättre att färdiställa lite av det som är påbörjat, jag brukar alltid bygga färdigt det jag börjar på, det tar bara olika lång tid. Så det blev min tankbåt i stället. Jag hade ju börjat med en drös Japanskakrigsfartyg i skala 1/700, men ögonen tog stryk av småttigheten, så jag sålde av rubbet. denna skala är bra mycket enklare , med ets och sånt. Jag har ju skurit bort alla gjutna räckverk , slipat filat och ersätter över tid med ets 1/350, vilket passar utmärkt till tankbåten. Troligtvis så tar jag tag i min Benledi efter denna , även om många säger att man ej skall bygga den, bara spara. Nja, jag bygger nog i stället , :D
//Lennart
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Helt rätt. Modellbyggsatser är till för att byggas.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Helt klart skall du bygga Benledi. Det är ju inte en jätteovanlig modell. Och den dyker ju upp ibland som Danoli. Den är lite för modern i formerna för att bli en bra Transare eller Johnsson båt. Men jag undrar om inte skrovet till den modellen skulle kunna vara en fin grund för en bananjagare. Skulle även kunna tänka mig att såga bort akterskeppet ovanför vatten linjen och bygga en tidig roro-båt. Förskeppet är ju rätt modernt med bulb och stor bredd. ;)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Två modeller som är rätt svåra att få tag på idag. Canberra såg jag i Southampton -97. Southern Cross är nog fartygsbyggarnas "Holy Graal". I princip omöjlig att få tag I. Och gud vet vad Airfix gjort med formarna...

Screenshot_20250903_202138_Chrome.jpg
Screenshot_20250903_202138_Chrome.jpg (402.1 KiB) Visad 5731 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Canberra har jag tillsammans med övriga 1/600 liners från Airfix. Southern Cross är bekant, har aldrig sett den men den udda skalan har gjort den ointressant.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

När man var barn köpte, byggde och målade samt även ibland sänkte man fartygsmodeller i parti och minut. Cruisingliners hanterades kanske mer varsamt då de kostade lite mer. Vill minnas att QE2 kostade strax över 40 kronor på den tiden. Blev rätt glad när jag hittade QE2 hos Alfa Hobby i Göteborg för en tid sedan. Den har fått ligga orörd i lådan till skillnad från de två "pågående" byggena av RMS Queen Mary och RMS Queen Elisabeth. Den jag saknar idag är SS France. Har mött både SS France och QE2 bland annat ute på Biscaya. Så det är ju lite mer än bara modeller. Sista gången jag såg båda fartygen tror jag var 1990. QE2 låg då i Lissabon och det var väldigt likt "boxarten" från Airfix.

20250904_011609.jpg
20250904_011609.jpg (1013.38 KiB) Visad 5709 gånger
20221209_095819.jpg
20221209_095819.jpg (1.11 MiB) Visad 5706 gånger

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Skalan på Southern Cross kan kännas udda i förhållande till Airfix modellerna i 1/600. Men det har ju getts ut mycket runt 1/400 av både Heller och Revell förutom nämnda tankɓåtar. En fin modell är i sammanhanget SS Brasil. Sedan är ju fartygen från Imex i lite samma skala.

Mvh. André

Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Kul att se det gamla lådorna Andre" och Björn !

Jag har aldrig haft direkt intresse av passagerar fartygen , men det gamla boxarterna är fina att titta på.
Så jag har inriktat mig på segelfartyg, och last dito. Har som du flera modeller i olika stadier. En trevlig modell är Hellers Porquio pas
skala 1/100. Jag vet egentligen inte varför vissa byggen stannar av, och man påbörjar ett nytt ? Lite ologiskt kan tyckas. Men så är det. Ungefär som då jag bygger flyg, när det är dags för huven till flygplanet, då stannar bygget upp. Men som sagt jag bygger alltid färdigt, även om det tar tid ibland :)

Revell hade ju annars många intressanta fartygsmodeller under 50 talet,Minst två varianter av Isbrytare, och det var väl dem som hade en Rysk Spy" trålare ? Men även Heller och andra hade ju en del. I någon mening verkar det funnits fler förebilder av just "lastfartyg" förut, än idag i modell.
För mitt eget vidkommande saknar jag bara NS Savanna, och Discovery vilka jag dumt nog sålde för flera år sedan .
//Lennart

Om du inte redan har Zvedas nya ryska isbrytare?, kan jeg rekommendera dig att skaffa den.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Jag undrar om det inte,var dä att den ryska spiontrålaren var en rostigare version av Revell's Nordsjö tränare inspirerad av tränaren från James Bond filmen For your eyes only.

Det fanns mer sjömän förr än idag. Byggde inte de fartygsmodeller byggde deras barn. Min släkt var full av sjöfolk men jag var den siste av dem...

Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Jat tror att den ryska trålaren är en annan version ? Får kolla upp det ?

Jo det är samma här , massa sjöfolk i släkten, och jag är nog en av det sista.

Vi hade ju gott om rederier en gång i tiden Andre, sen kom utflaggningen. Jag minns ännu snacket då vi var "stand by" besättning på Malmros Merrimac, nybyggd upplagd i Singlefjorden, " hur skall det se ut i framtiden? Och sedan gick det mot botten. Men åren i handelsflottan var fina år, och man kan ju alltid leva på det goda minnena :)
//Lennart
Skriv svar