Saab J 21R i 1/48 (konvertering av J 21A) - klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Kontakt:

Re: Saab J 21R i 1/48 (konvertering av J 21A)

Inlägg av Stellan »

Byggde inte Saab en tvåsitsig variant med radarnos och större fenor också?

Ser bra ut det där!
Stellan Schroeder Englund
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Stellan skrev: 01 jul 2025, 07:02 Byggde inte Saab en tvåsitsig variant med radarnos och större fenor också?

Ser bra ut det där!
Det har aldrig hänt, vet inte om jag ens sett några konceptritningar på nåt sånt.
Däremot fanns det ju konceptritningar på Tunnan som tvåsits och med radarnos, kanske det du tänker på?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Johan Elvin skrev: 01 jul 2025, 10:58
Stellan skrev: 01 jul 2025, 07:02 Byggde inte Saab en tvåsitsig variant med radarnos och större fenor också?

Ser bra ut det där!
Det har aldrig hänt, vet inte om jag ens sett några konceptritningar på nåt sånt.
Däremot fanns det ju konceptritningar på Tunnan som tvåsits och med radarnos, kanske det du tänker på?
Johan, jag skojar bara. J 21-utmaningen på Open för några år sedan gick bra med många crazy modeller, kanske dags igen?
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Semestern har inte givit fullt så många tillfällen att bygga vidare på denna, men här kommer ett uppsamlingsheat av vad som hänt sedan senast.

Efter att ha fixat till ett utblås av ett gammalt Jaguar-dito (fast i 1/72) och scratchat dit ett par "bumpskydd" under bommarna nådde jag till slut primerstadiet. Grand finale på byggandet var att jag - lyckligtvis i sista stund - upptäckte att jag vänt vingtankarna uppochner. :? Efter lite meck gick de att få bort och vända rätt utan att de tog alltför mycket skada.

Bild

Frontrutan var ett av många huvudbryn inför det här bygget. Efter att ha provat några olika varianter hittade jag en gammal Monogram-Stuka-huv som hade lämplig form för att kunna slipas om till en åtminstone hyfsad J 21R-huv. Nästa utmaning var att resten av lådans huv ju hade något upphöjda huvramar. Så för att få en hyggligt snarlik känsla, maskerades hela huven och försågs med ett tunt lager spackel som slipades jämnt. Sedan var det bara att maskera om allt igen inför målningen.

Bild

Och så blev det plötsligt ett vanligt bygge som skulle målas som vilken svensk kärra som helst!

Bild

Eftersom jag vill bygga en J 21R och inte en A 21R, blev det en maskin från F 10. Jag hade visserligen aftermarketdekaler för tian, men färgen var lite väl orange jämfört med lådans kronmärke. Så jag lyckades pussla ihop lådans tvåa och femma till en nolla. Genom att välja blå C kunde jag även pussla ihop individnumret på bommarna, 21436, från lådans ark. (För övrigt visade det sig vara samma individ som man återskapat på Flygvapenmuseum genom att göra exakt den här konverteringen i skala 1/1.) Småtexterna kom från lådan, men fick kompletteras i några enstaka fall. I ärlighetens namn står det nog inte exakt rätt sak överallt, men det fick duga.

Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jaguar-utblås och Stuka-huvar, det är verkligen offensivt modellbygge :) !

Det ser ut som ett solitt Björn-bygge av en intressant förebild. Och det kan ju inte bli fel med en maskin från F 10!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Hög swosch-koefficient på den där!

Den välkände matematikern och aerodynamikern, Dipl Ing Dr Klaus Swosch, brukade låta sin hushållerska springa runt med skalamodeller i korridorerna hemmavid som en del i sin forskning. Detta ledde till det välkända uttrycket " Om det ser rätt ut, är det rätt".
Björn Fransson
Kontakt:

Tack Magnus och Stellan! Och förhoppningsvis är det åtminstone hyfsat rätt - i alla fall det mesta. Lite kompromisser blir det alltid (åtminstone när jag är inblandad) i såna här byggen, men faktiskt betydligt färre än jag hade befarat innan jag drog igång.

För övrigt styrker det här bygget mig i min uppfattning att J 21R är betydligt snyggare än propellerbrorsan. Linjerna är mer välbalanserade. Dock var det en utmaning att beräkna hur mycket nosvikt som behövdes, så jag klämde in allt som fick plats, med resultatet att den nu är rejält framtung och betydligt tyngre än de flesta andra av mina modeller i samma storlek. :)

Det får mig för övrigt att tänka på en brittisk byggare som berättade att han alltid lade in tyngder i modellerna oavsett om det behövdes eller inte, och gärna fläskade på lite extra. Allt för känslans skull, för att få bort upplevelsen av plastmodell. Och faktiskt, den här känns rejäl på något sätt.
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Var det inte så att lagom när du fått ihop Kittyhawks Jaguar så släppte Airfix ut en ny i 1/48? Vi får hoppas att det här bygget resulterar i att det kommer en riktigt fin byggsats för J 21 R i samma skala.
Ett imponerande bygge!

Anders E
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

ROFL! Ja vi får väl hoppas...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn Fransson
Kontakt:

Så står jet-tjugoettan på egna ben:

Bild

Huvudställen har kortats av och vinklats framåt och fått några bromsslangar. Dessutom har nya stag till dem (osynliga om du inte tittar rakt in i hjulhuset) har scratchats. Stegen är bara tillfälligt monterad, jag var tvungen att se om den inte var för lång, vilket den var, så det blev till att kapa den något. Det främre stället och luckorna är - håll i er nu - rakt ur lådan! :D

Apropå det, alla ni som väntar på att Pilot Replicas ska släppa en R, bör läsa följande förteckning över vilka delar som gick att använda rakt ur lådan:

- Cockpit (minus instrumentpanel)
- Stol
- Spak
- Främre hjulhus
- Nosställ
- Hjul
- Landställsluckor
- Huven minus framrutan
- Vingtankar

Japp. Mer är det inte. Varenda del i övrigt har behövt modifieras på något sätt. Så i praktiken handlar det om att de i så fall måste ta fram en helt ny modell. Kanske kommer den en dag (i synnerhet med tanke på att jag just lagt ner en massa jobb på den här ;) ), men de kommer i så fall inte att ha särskilt mycket nytta av att ha släppt en J 21A.

Nu återstår bara lack och lite detaljmålning på denna. Plus lite vädring, men inte så mycket, de här gjorde ingen längre tjänst på F 10 innan de flesta av dem hamnade på F 7 och blev A 21R. För övrigt är jag nu helt övertygad om att R-versionen är såååå mycket snyggare än A.
Skriv svar