Koras 1/48 J22

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Koras 1/48 J22

Inlägg av Halvar »

Det här bygget har pågått parallellt med viggenbygget. Nu är det inne i slutspurten.

Bild

Se hela bygget på IPMS Dalarnas hemsida.
http://ipmsdalarna.se/peter-bygger-kora ... 148-del-4/

Peter
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Koras 1/48 J22

Inlägg av Stellan »

Å så härligt att se en J 22a i 1/48! Tycker ni som orka rmed dessa lite knepigare byggen är ena riktiga hjältar som gör om och gör rätt så länge det behövs för att slutföra bygget. Hederspokal innan utställningen. Läste nyss att uttrycket "världens snabbaste flygplan i förhållande till antalet hästkrafter" hade en mer folklig skruv också: " världens snabbaste flygplan i förhållande till spårvidden" då det enligt uppgift var smalare mellan hjulen än på både Spitfire och Me 109!
Stellan Schroeder Englund
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Koras 1/48 J22

Inlägg av Johan Elvin »

Riktigt snyggt jobb.
Har följt ditt bygge på ipms dalarna. Hur du kan hantera att bygga J 22an och Viggen samtidigt och få till såna resultat är för mig obegripligt. Jag har fullt sjå med ett projekt åt gången.

Hatten av
Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Re: Koras 1/48 J22

Inlägg av Halvar »

Tack för berömmet kul att ni gillar den!
Av nån konstig anledning så dras jag till såna här halvt omöjliga modeller. Måste vara nåt i huvet som inte är rätt kopplat, jag har massor med kanonfina obyggda modeller i förrådet men ändå drar jag igång dessa besvärliga objekt. Kan kanske vara utmaningen som gör det.

Peter
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Koras 1/48 J22

Inlägg av Johan Elvin »

Halvar skrev:Tack för berömmet kul att ni gillar den!
Av nån konstig anledning så dras jag till såna här halvt omöjliga modeller. Måste vara nåt i huvet som inte är rätt kopplat, jag har massor med kanonfina obyggda modeller i förrådet men ändå drar jag igång dessa besvärliga objekt. Kan kanske vara utmaningen som gör det.

Peter
Jag är nog inne på samma linje (vilket gör att vi är åtminstone två som har några trådar lösa 8-) ).
Visst, ett OOB bygge i alla ära, men jag vill gärna utmana mig själv och utveckla mitt byggkunnande för varje modell jag gör (inte för att ett oob bygge inte kan göra det med för den delen).
Det brukar leda till att allt blir så mycket knöligare och tar allt för lång tid, men förhoppningsvis blir resultatet desto bättre.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Lennart

Re: Koras 1/48 J22

Inlägg av Lennart »

Fantastiskt fin , snyggt målnings jobb dessutom/Lennart
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Koras 1/48 J22

Inlägg av Björn B »

Vad är nöjet i att montera ihop en modell med dela som passar ihop? :D Dessutom lyckas jag ändå strula till sådana byggsatser som mitt senaste projekt kan vittna om.
Din J22 ser riktigt fin ut men varför tog du den lätta vägen med en färdig byggsats? Det fanns ju en byggbeskrivning i Skala 1973.
Man utgår från en Messerschmitt Bf109E.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Koras 1/48 J22

Inlägg av Björn Fransson »

Finfint! Imponerande både vad gäller bygge och målning! Kul att se en stor J 22 också, det ser man inte varje dag! :)
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Re: Koras 1/48 J22

Inlägg av Halvar »

Björn B skrev:Vad är nöjet i att montera ihop en modell med dela som passar ihop? :D Dessutom lyckas jag ändå strula till sådana byggsatser som mitt senaste projekt kan vittna om.
Din J22 ser riktigt fin ut men varför tog du den lätta vägen med en färdig byggsats? Det fanns ju en byggbeskrivning i Skala 1973.
Man utgår från en Messerschmitt Bf109E.
Ja du Björn! Jag visste inte att det fanns en sån byggbeskrivning! Annars kanske det hade varit ett alternativ. ;)Kanske du kan bygga en J22:a i skala 1/32 efter den i stället :) Sen är det nog så att halva byggnöjet är när man får trassla med dålig passning och felaktiga delar, riktigt knepig läggning man har egentligen. Men det verkar som man inte är ensam i alla fall.

Vi kanske ses i Göteborg om drygt en månad!

Peter
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Koras 1/48 J22

Inlägg av Henrik R »

Den där är ju grym! Duktigt snygg!!
Skriv svar