Vem har inte en relation till Tomcat?
Det har jag också, och det är inte bara Tom Cruise fel, även om ha bidragit

Denna modellen färdigställdes för ca 5-6 år sedan.
I det här bygget har jag försökt att gå in varenda liten detalj, hur liten den än är. Det hela började med att jag var på jakt efter ett par sittande piloter till en J35 i 1:72 och frågade vännerna på Alfahobby under ett C4-Open event. Dom hade inga separata med sig men sade att det fanns ett par fina dito i Fujimis F14 sats. Denna ger möjlighet att bygga 1 Iransk eller 3 US Navy versioner, den innehåller också separata motorer med kärror. När jag började titta i lådan insåg vilken fantastisk liten sats detta är. Piloterna ligger fortfarande kvar i lådan....
Jag kompletterat med Aires utblås och cockpit + en hel hög med hemmasnickrat.
Jag ville gärna bygga den med utfällda vingar och fällda slats och flaps. Så ser dom bara ut med huven stängd på hangarfartyg, strax innan de skall skjutas i väg, eller just landat. Valet på identitet föll då på en Naval Reserve F14 stationerad i NAS Pensacola. Jag köpte på mig ett antal F14 dekal-set från Superscale International Inc. för en massa år sedan. Dessa är tunna, välprintade och bättre än Fujimis ganska tjocka dekaler. Dom kom väl till pass. Det finns risk att jag ger mig på en Tomcat igen, gärna i samma skala

Utblåsen har fått lite subtil variation i metallen med gula, blålila och bruna toner blandade från Tamiyas clear.

Stegen är scratchbyggd av mässingsfolie och dragen plasttråd.

Huvens insida har fått scratchbyggd ventilation, låshakar etc. Även sargen som skall möta huven har fått en del scratchmodifieringar

Jag borde ha dammat av modellen innan fotografering....

Nedsmutsningen är inspirerad av fotoboken Airwing Enterprise. Rykten säger att alla mekaniker på US Navy hangarfartyg har två obligatoriska sprayburkar i fickorna, den ena sprayolja och den andra valfri grå nyans med sprayfärg. Alla misstänkta skav sprayas omedelbart. F14 i slutet av karriären var ordentligt grisiga

Positionsljusen på vingroten är circulära fördjupningar i Fujimisatsen. För dessa svarvade jag ut stavar i röd respektive blågrön genomskinlig plast som sedan limmades fast med CA och slipades jämnt med omgivande yta. Maskningen blev rolig...

Landställshusen är ventilerade. Jag fräste ut hål från insidan i luckorna och tunnade ut så mycket jag vågade. För nätet använde jag en bit överbliven PE från en 1:350 radar (Sovremenny)

Mvh,
Ingvar