F14 Tomcat 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ingvar
Namn: Ingvar

F14 Tomcat 1:72

Inlägg av Ingvar »

Hej alla,
Vem har inte en relation till Tomcat?
Det har jag också, och det är inte bara Tom Cruise fel, även om ha bidragit :)

Denna modellen färdigställdes för ca 5-6 år sedan.

I det här bygget har jag försökt att gå in varenda liten detalj, hur liten den än är. Det hela började med att jag var på jakt efter ett par sittande piloter till en J35 i 1:72 och frågade vännerna på Alfahobby under ett C4-Open event. Dom hade inga separata med sig men sade att det fanns ett par fina dito i Fujimis F14 sats. Denna ger möjlighet att bygga 1 Iransk eller 3 US Navy versioner, den innehåller också separata motorer med kärror. När jag började titta i lådan insåg vilken fantastisk liten sats detta är. Piloterna ligger fortfarande kvar i lådan....
Jag kompletterat med Aires utblås och cockpit + en hel hög med hemmasnickrat.

Jag ville gärna bygga den med utfällda vingar och fällda slats och flaps. Så ser dom bara ut med huven stängd på hangarfartyg, strax innan de skall skjutas i väg, eller just landat. Valet på identitet föll då på en Naval Reserve F14 stationerad i NAS Pensacola. Jag köpte på mig ett antal F14 dekal-set från Superscale International Inc. för en massa år sedan. Dessa är tunna, välprintade och bättre än Fujimis ganska tjocka dekaler. Dom kom väl till pass. Det finns risk att jag ger mig på en Tomcat igen, gärna i samma skala ;)

Bild

Bild

Utblåsen har fått lite subtil variation i metallen med gula, blålila och bruna toner blandade från Tamiyas clear.
Bild

Bild

Bild

Stegen är scratchbyggd av mässingsfolie och dragen plasttråd.
Bild

Huvens insida har fått scratchbyggd ventilation, låshakar etc. Även sargen som skall möta huven har fått en del scratchmodifieringar
Bild

Jag borde ha dammat av modellen innan fotografering....
Bild

Nedsmutsningen är inspirerad av fotoboken Airwing Enterprise. Rykten säger att alla mekaniker på US Navy hangarfartyg har två obligatoriska sprayburkar i fickorna, den ena sprayolja och den andra valfri grå nyans med sprayfärg. Alla misstänkta skav sprayas omedelbart. F14 i slutet av karriären var ordentligt grisiga ;)
Bild

Positionsljusen på vingroten är circulära fördjupningar i Fujimisatsen. För dessa svarvade jag ut stavar i röd respektive blågrön genomskinlig plast som sedan limmades fast med CA och slipades jämnt med omgivande yta. Maskningen blev rolig...
Bild

Bild

Landställshusen är ventilerade. Jag fräste ut hål från insidan i luckorna och tunnade ut så mycket jag vågade. För nätet använde jag en bit överbliven PE från en 1:350 radar (Sovremenny)
Bild

Bild

Bild

Mvh,
Ingvar
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: F14 Tomcat 1:72

Inlägg av Lennart 12 »

Stiligt bygge, och snyggt presenterat.
//Lennart
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt jobbat! Jag gillar de gamla Fujimimodellerna som jag känner har kommit lite i skymundan gentemot andra och nyare modeller. Men ska du bygga en till kattgubbe så rekommenderar jag att du testar en GWH, lite dyra kan tyckas men ack så värda priset.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Tack Lennart och Urban.
Ja, Fujimimodellerna är riktigt välgjorda och trevliga att bygga. Framförallt gillar jag att beredas möjlighet att fälla flaps och slats. Alltför många F14 modeller berövar byggaren den möjligheten.

Urban, du kanske minns att du sålde en F15I Ra'am till mig för sådär 5 år sedan. Den har blivit byggd, visserligen som en F15E men ändå. Det kommer nog lite bilder vad det lider. ;)

Mvh,
Ingvar
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Oj, det har jag helt glömt bort. Jag har sålt så många modeller genom åren. Det riktigt komiska är att jag har en sådan i samlingen som jag måste ha köpt för några år sedan. Jag måste ha varit riktigt trängd på slantar eftersom jag sålde iväg en GWH. Jag ser fram emot att få se resultatet.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Ett litet tips till nästa bygge, F-14A har ofta ett stängt och ett öppet utblås när den står parkerad. Se ex-vis detta foto på en kärra från VF-32. Inte fel som du gjort, men jag tycker det blir lite intressantare med bägge varianterna.

Instämmer i att GWH har den bästa F-14A i 1:72 och jag har själv ett par Fujimi undanstoppade. Även Hasegawa har en bra modell och Academy är faktiskt ganska OK och prisvärd, men kvalitetsmässigt inte i närheten av de andra.
/G
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Tack för tipsen Mahatma,
Jag är väl bekant med vanan F14 piloter har med att köra ett av utblåsen i EB läge och det andra i cruising-mode. Jag tycker personligen att det ser konstigt ut och känner nu att jag måste forska lite kring varför. Det är ju ganska sällan man ser andra tvåmotoriga attack och jaktplan göra på detta viset.
Hela mitt val att bygga/presentera min F14 är ju lite av en anomali, vingar i fullt utfällt läge när den är parkerad, fällda slats och flaps, vilket då givetvis också förutsätter utfällda vingar och samtidigt öppen huv utan besättning på plats... Detta är definitivt inte så man brukar se en F14. Som byggare vill man ju visa allt det jobb man lagt i cockpit. Jag gillar också fällda slats och flaps, speciellt på US-Navy plan från denna tid då det blir lite trevliga röda färgklickar samtidigt som jag också gillar low-vis. Jag har unnat mig en hel del artistisk frihet här, vilket jag är medveten om.

Jag får nog ta en titt på GWHs F14, kanske blir det då en med stängd huv låst i katapult sekunder innan den skickas iväg... Fujimis sats erbjuder den möjligheten med ett alternativt nosställ.

Mvh,
Ingvar
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Väldigt snyggt Ingvar. Lite dammigt är det väl!
Jag har en Airfix byggt från när den kom, och en Hasegawa byggsats på vinden, jag blir lite inspirerad när jag ser Din fina.
/Neil
Knajd

Inlägg av Knajd »

Academy har två helt olika 1:72-utgåvor - en äldre från 1988 som är "okej" och den nya från 2019 som är den bästa efter GWH enligt många (men de använder samma motiv på locket så man får ha koll). Den nya är inte billig men är antagligen den mest prisvärda i skalan då man tydligen ska kunna bygga vilken variant av katt som helst med det som finns i lådan. Inklusive en Bombcat. Det är vad jag hört om Academy. Någon som byggt deras nya kanske kan bekräfta eller dementera infon?
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Knajd skrev: 22 maj 2025, 16:50 Academy har två helt olika 1:72-utgåvor - en äldre från 1988 som är "okej" och den nya från 2019 som är den bästa efter GWH enligt många (men de använder samma motiv på locket så man får ha koll).
Det var det jävligaste, det hade jag ingen aaaning om... :o
Det var den gamla jag syftade på, men nu blir jag nyfiken på hur den nya ser ut. Den senaste Academy jag har är deras B-1B i 1:144.
/G
Skriv svar