På byggbordet: 2S7 Pion

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Namn: Tomas Johansson

På byggbordet: 2S7 Pion

Inlägg av TomasJ »

Hej alla

Efter ett tags byggtorka och en avstickare till modellskeppsbygge tänkte jag lägga upp en ny tråd igen.

Här är Trumpeters 2S7 Pion i 1/35 innan färg. Förlagan är en rysk 203mm bandkanon från 1975/76.
Passningen av delarna är bra, ibland onödigt trångt mellan lådor/behållare, lite milt våld krävs ibland.
Jag kan tycka att många av de millimeterstora delarna kanske inte är nödvändiga, det hade gått att få en snygg modell även utan de alla minsta delarna. (Och ja, jag vet att jag borde skaffa glasögon... :D )

1a.JPG
1a.JPG (1.62 MiB) Visad 2510 gånger

Jag förstår inte hur de tre i besättningen i främre kupén får plats, de måste sitta med knäna uppdragna till hakan för att få plats.
De övriga fyra i besättningen färdas i ett slutet utrymme i mitten av vagnen.

1b.JPG
1b.JPG (1.9 MiB) Visad 2510 gånger

För att underlätta laddning används en hydraulisk arm/laddstake. Bandaggregatet känns igen från den samtida T-80-familjen.

1c.JPG
1c.JPG (2.29 MiB) Visad 2510 gånger

Det enda som saknades i byggsatsen var öglorna till bogservajrarna, de kommer ersätts med några ut reservdelslådan.

1d.JPG
1d.JPG (1.71 MiB) Visad 2510 gånger

En liten indikation på storleken på denna 46-tonspjäs syns i en jämförelse med den lilla 9-tons "flygviktaren" 2S9 Nona byggd på BMD-chassi.

På återseende
/Tomas
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Re: På byggbordet: 2S7 Pion

Inlägg av Urban Gardini »

Det här bygget ska bli intressant att följa då det är sällan man ser en Pion byggas. Ja, Ryssarna har väl aldrig brytt sig om ergonomi...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
FredrikAlmlöf
Namn: Fredrik Almlöf

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Imponerande kanonlängd... Vad är det för kaliber på en sådan?
/F
Ingvar
Namn: Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Mäktig pjäs det där! Det skall bli intressant att följa.
Rysk filosofi; Först bygger man en vagn och sedan hittar man personal av lämplig storlek att bemanna den :) Nåja, det är ju inte helt ovanligt i väst heller. Jag är med mina 194 cm för lång att passa in i en JAS39 cockpit och på 80 och 90 talet var de som togs ut till stridsvagnsbesättning inte de längsta.
För ett antal år (30+) sedan hade jag möjlighet att klättra runt på en T72 på P2 i Hässleholm. Jag lyckades ta mig in på vagnchefens plats och kunde stänga luckan om jag satt som en räka. Skyttens och förarens plats var helt omöjlig att ta sig in i.
/Ingvar
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Fredrik: Det är en 203 mm. I Ukraina har man använt NATO 203 ammo till den.

Ingvar: Jag har också haft "nöjet" att titta närmare på T-72:an som stod i Axvall (numera Arsenalen i Strängnäs). Jag fick panik bara jag tittade ner i förarens sittbrunn. Det måsta vara helt fattbart klaustrfobiskt att sitta där med luckan stängd. Även med öppen lucka måste det vara jobbigt.

Thomas: Jag har samma modell i förrådet.Jag fick den i julklapp av mina kära modellvänner tillsamman med dekaler för "NAFO Superbonker 9000".
https://www.vice.com/en/article/nafo-me ... on-a-tank/
Det ska bli kul att kolla på ditt färdiga resultat. Dina byggen brukar bli väldigt bra. Så även detta.
holst

CU@C4
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Maffig! Inte något man ser byggt varje dag. Den ska bli kul att se med lite färg.
Lurifax skrev: 05 maj 2025, 06:48Jag har samma modell i förrådet.Jag fick den i julklapp av mina kära modellvänner tillsamman med dekaler för "NAFO Superbonker 9000".
Det ska bli kul att kolla på ditt färdiga resultat. Dina byggen brukar bli väldigt bra. Så även detta.
Den vill man allt se byggd! Jag hade ingen aning om att det fanns dekaler för förebilden.

/Gabriel
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Gabriel skrev: 06 maj 2025, 18:49
Lurifax skrev: 05 maj 2025, 06:48Jag har samma modell i förrådet.Jag fick den i julklapp av mina kära modellvänner tillsamman med dekaler för "NAFO Superbonker 9000".
Den vill man allt se byggd! Jag hade ingen aning om att det fanns dekaler för förebilden.

/Gabriel
De följer med i den här boken ... om du själv vill försöka dig på ett bygge. :D
https://www.keymodelworld.com/article/k ... ecal-combo
holst

CU@C4
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Intressant projekt att följa.//Lennart
Skriv svar