Seafire F.XVII, Airfix 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Seafire F.XVII, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

I OS-tider vaknar anglofilen i mig. Och finns det något mer brittiskt än Spitfire? Nu har jag ju byggt ett gäng sådana genom åren, däremot ingen marin motsvarighet, så dessa båda skönheter inhandlades snabbt:

Bild

Jag börjar med den äldsta, som ju samtidigt är den yngsta om man ser till själva modellen. Dvs F.XVII, den som är underst på bilden. Detta är ju en av Airfix nya, vilka brukar kännetecknas av lite väl grova panellinjer, men som i övrigt oftast är mycket trevliga bekantskaper. Och Seafiren är inget undantag. Massor av extradelar följer med med olika last, men också för att bygga med både uppfällda vingar eller med infällda ställ. Det finns t o m två olika huvar för öppen eller stängd version (skillnaden är minimal) samt en extra dörrlucka för den som vill skära ut dörren och ha den öppen. Dessutom är samtliga roder lösa och dekalarket är som vanligt magnifikt!

Bild

Lite detaljstudier på panellinjerna. Kanske lite väl grova, men inte alls som på de mindre nya Airfixarna, och definitivt inga diken. I mina ögon funkar de bra. Fast det gäller nog att vara försiktig med washen.

Bild

Bild

Cockpiten bjöd inte på några större problem. Petade dit egna bälten, i övrigt är det rakt ur lådan. Det kommer ju inte att synas så mycket, ens om man som jag ska ha öppen huv och dito lucka.

Bild

Bild

Sedan ramlade det mesta ihop av sig självt. Enda tillägget är det lilla luftintaget på motorhuven. Hade först tänkt låta vingarna vara uppfällda, men Seafirens sköna linjer förbjöd mig att göra detta.

Bild
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Seafire F.XVII, Airfix 1/48

Inlägg av Anders_Isaksson »

Gillas skarpt!

Otroligt trevligt att Airfix Spittar m fl har separata roder, förhöjer verkligen intrycket.
(Tamegawa take note...)
Lennart

Re: Seafire F.XVII, Airfix 1/48

Inlägg av Lennart »

Snyggt Björn, Airfix har spottat upp sina Spitar rejält. Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Seafire F.XVII, Airfix 1/48

Inlägg av Henrik R »

Mycket vackert Björn! Dom ser rätt trevliga ut dom där eldspottarna!!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Seafire F.XVII, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

De är finfina! En jämförelse med FR 46/47 visar att denna visserligen har smäckrare panellinjer, men i övrigt vinner F.XVII alla ronder. Och då räknades ändå den gamla Seafiren till en av Airfix bästa någonsin (och ska bli en fröjd att bygga). Imponerande!!!! Man blir onekligen rätt sugen på fler av deras nya Spitfires!
Senast redigerad av Björn Fransson den 30 jul 2012, 21:18, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Seafire F.XVII, Airfix 1/48

Inlägg av magnusf »

F.XVII är min favorit i familjen Seafire. Följer med intresse!

Hälsningar Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Seafire F.XVII, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Sådär, då var det målat. Vädringen är också påbörjad med lite försiktigt ifyllda panellinjer plus lite avskavt och annat nedslitet. Undersidans färg är betydligt grönare i verkligheten, blixten slår ut det mesta.

Bild

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Seafire F.XVII, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Seafiren har fått vila lite, men nu är det dags för den igen! Först på med de grymt högklassiga dekalerna:

Bild

...sedan några varv med färgsprutan med maximalt utspätt vitt och svart (blixten gör att det ser lite väl övervädrat ut, kontrasterna är inte lika starka i verkligheten) för att få lite mer liv i ytan och för att få dekalerna att smälta in lite mer i omgivningen.

Bild

Och så på med ett lager mattlack med en liten gnutta halvblankt:

Bild

Hjulställen har fått några extra stag och kablar.

Bild

Någon dag till, så ska nog det här vara klart!
Lennart

Re: Seafire F.XVII, Airfix 1/48

Inlägg av Lennart »

Vacker modell Björn,du fick till en fin färg på den /Lennart
Skriv svar