Diorama över en del av Omaha Beach

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Glennaia »

Ända målen vad de skulle transportera och dess storlek.
Lvcp är mindre än lcm.
Lvcp var främst gjord för att bara transportera personal 30 st, eller typ en jeep och 16 personer.
Lcm var gjord för att främst transportera tanks, men även personal, lcm:en kunde ta 60 personer.
Det är så jag har förstått skillnaden på dessa. Stellan kan säkert tillväga eller berätta om jag är fel ute:)
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Glennaia »

Har haft mycket tid över idag så min kära båt har fått min tid idag. Det är en bit kvar innan man kan kalla henne färdig om hon nu blir det någon gång...
Men här kommer lite bilder på vart det bär hän=Skånska :)

Framifrån: är nöjd med hur jag har fått till det som gubbarna står på :)
Bild


Ovanifrån: Det enda som saknas som rekvisita är nog en brandsläckare, någon som har en att sälja mig?
Bild



Bakifrån: Har gjort ett experiment, jag har gjort egen rost med hjälp av gamla spikar vad tycks?
Bild



Vänstersidan: Jag har i efter hand målat på mer färg med pensel för att försöka få effekten att dem har målat över skavda områden.
Bild


Högersidan:
Bild

Lär nog inte hända mycket på byggfronten imorgon, då jag ska dricka många goda öl ikväll.

Glad helg på er alla!!!!!!
TomahawK
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:51

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av TomahawK »

Vänta nu...Öl ? Sånt får du inte hålla på med när du bygger..
Bygg först och njut sen ;)

Snyggt bygge och ska bli kul att se den klar :)
Trevlig helg.
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Glennaia »

Har vaknat till liv nu efter gårdagens öl kupp, har pillat med en död soldat och en sårad utan hand där benpipan sticker ut.
Alla gubbar ni ser är inte klara de skall shadas och wheatras innan de är klara men jag kommer fixa alla gubbar innan
jag gör slutklämmen som shade and wheater.
Här se ni den döda soldaten som fick en skott rakt i sidan, kulhålet kommer trädda fram mer när den är shadad.
Fötterna skall även fixas till lite så de ligger ner mer än dem gör nu
Bild


Nästa bild är på en stackare som lever men har förlorat sin hand :)
Det kommer även stå en sjukvårdsgubbe och hjälpa han sen när allt är klart.
Bild


Vill bara påpeka att synpunkter tas emot tacksamt :)
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Glennaia »

Konturer och skuggor kommer jag göra på alla gubbarna som slutkläm, lägger bara grundfärg på dem till en början. Bra tips med annan nyans på dem som precis kommit ur vattnet.
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Glennaia »

Någon bra tips vilka färger jag kan blanda för att få fram ed sådan kulör?
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Glennaia »

Tack! Då ska jag testa mig fram:)
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Glennaia »

Själva stranden och dess barrikader börjar så smått bli klara.
Bild


Jag tror att även Rommel hade varit nöjd med dessa barrikader.
Bild


Den sista barrikaden är påbörjad uppe på kullen. Det kommer bli ett dubbelstaket med taggtråd i mitten.
Bild
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Glennaia »

Börjar se slutet på tunneln för de första 22 st amerikanska soldater till mitt bygge, lär behövas fler. har nu den senaste veckan bara ägnat mig åt att måla gubbar.

Provade idag att använda Army painter quickshade för första gången, här kommer resultatet. Synd att jag inte har en bra kamera för bilderna blir helt usla med en ipad 3, kameran skulle ju var så bra med den *host* *host*

Den är väldigt glansig nu men först ska dem vädras lite för att sedan på rätt dekaler på sig för att se få en matt lack från army painter.

För en novis som mig att måla så är verkligen army painter quick shade sänt från ovan.

Bild
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Glennaia »

Efter en veckas arbete med gubbarna har jag idag fått lite saker på plats, tycker det är svårt med att bestämma hur och var de ska stå, men man får leka lite filmregissör. Nästa grej blir att börja på att bygga vidare på vattnet nu när jag fått de mesta gubbarna där. Men det skall endast till 3-4 till i lvcp:en och någon döding till i vattnet. Vidare skall det till 5-8 stycken gubbar som ligger vid vallen med. Sen är det dags att påbörja tyskarna och fixa bunker inredning så de kan hålla inflyttningsfest där med, blir verlindens bunkersats :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar