Diorama över en del av Omaha Beach

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Glennaia »

Helt rätt av dig Stellan, va nätet som hängde från de stora fartygen som va på sidan av båten. Har kollat lite med nu och hitter heller ngen bild med nät på sidan.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Stellan »

Jo, på de mindre skulle de ju bara ut fort som tusan, och det rakt in i elden... Då fick du det problemet löst, du behöver inte göra egna nät eller raida grönsakslådan :)
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Daniel_A »

De där näten på de större båtarna för att ta sig till och från de mindre tycker man ju att man har på näthinnan, men förmodligen är det från någon film eller dataspel. Jag har för mig att de var mer som breda repstegar med vertikala rep och horisontella stänger. Hittade en bild på en upprullad sådan: http://www.nzhistory.net.nz/files/image ... ay-013.jpg

Men så finns det ju ett nät på en klassisk bild om man tittar noga och det är mer ett lökpåsenät. Inte den minsta varianten på landstigningsfarkost, men ändå en som gick in till stranden. LCT tror jag den kallas. http://images.icnetwork.co.uk/upl/icwal ... 74788.jpeg

/Daniel
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Stellan »

En vanlig variant, från Vietnamtiden men same same som förut . Utan tvärslår så blir det bara en enda stor boll av alla som klättrar ned.

Bild
Stellan Schroeder Englund
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Diorama över en del av Omaha Beach *uppdaterad*

Inlägg av Glennaia »

Nu har jag påbörjat att göra havet, valet föll på att måla en havsgrund med blått i olika nyanser och vit där vågor och svallvågor skall vara. För att göra vatten använder jag ett glasklart silikon som även går att måla på.

Första lagret lagt, när det torkar kommer de var glasklart, vågorna som kommer slå in över stranden, måste göras i flera nivåer, en nivå per dag så det tar nog en vecka innan dem är klara och svallvågorna runt Lvcp:en

Iden har jag fått efter sökt runtpå youtube.
Del 1:http://www.youtube.com/watch?v=IFOpc8Q6a7M
Del 2:http://www.youtube.com/watch?v=6wtWCKsx ... re=related
Värst billigt var det inte. 150 kr flaskan, lär behöva minst en till.

Bild

Imorgon hoppas jag min lcvp och detail sheetet kommer, så jag kan börja bygga den, kan inte vänta är som en litet barn.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Stellan »

Med din byggdiciplin så är du klar med lcvp:n på en dag
Stellan Schroeder Englund
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Glennaia »

Nja inte riktigt Stellan, den måste bli perfekt. Så den lär ta några dagar om jag har tid.
Sen så har jag nog ingen vidare byggdisciplin utan en jävla massa tid att över bara. Byggdisciplin är något jag behöver öva mig på :)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Stellan »

Aj, perfekt, då tar det lite till. Det som tar tid är att rensa och limma spanten på sidorna i lastutrymmet. En himla massa spant är det. Måla skrovets insida och däcket/inredning/spant separat och limma ihop de två delarna när allt är klart. LCVP var i huvudsak av trä, endast boglucka, pansar på utsidorna (nitat) och lite pansarskydd till de två MG-installationerna var av metall. Bra att tänka på om du ska göra saker rostiga. Du ska inte ha någon röd bottenfärg, det fanns några som var svarta men väldigt få målades i speciell bottenfärg efter som de alltid var i rörelse eller upphissade.
Stellan Schroeder Englund
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Glennaia »

Jag har hittat en pdf-dokument om alla lcv farkoster som användes, där står det att de amerikanska var endast målade gråa.Jag kommer att airbrusha lcvp:en för att få en så bra finish som möjligt. Vad tror du om mitt sätt att göra hav?

Ska leta upp länken till Pdf:en om du vill läsa den.
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Diorama över en del av Omaha Beach

Inlägg av Glennaia »

Här kommer länken till wwII Us landing craft in action.pdf
http://ebookee.org/WWII-US-Landing-Craf ... 72048.html

:)
Skriv svar