Jasch 39Tyrolerflugseug Färdich

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Henrik R »

Gäsp! eller så väntar man på att Lennart gör en master så kan slipper scratcha själv :-)

Det ser riktigt intressant ut Lennart! Om jag får fråga, JAg som är helt omedveten om denna JAS:ens originalpit, hurdant spratansk är den? eller är det så enkelt att den inte alls ser ut som en JAS?
Lennart

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Lennart »

Tack Johan,skall göra mitt bästa bara jag inte tråkar ut er med mitt bygge. Janne s och Henke är fena på att recencera det dom bygger,men jag skall som sagt fösöka. Som svar på din fråga Henke. Om man skall vara snäll, så modellen från Italeri är användbar.Men då är jag snäll .
Men eftersom Cmk i Best Choise utgåvan förbättrat det mindre snälla bitarna i Italeris modell,så skaffade jag den utgåvan för att få med rubbet av godis, och bra att ha prylar.Det är inget fel på resingjutningarna ,ets etc. Men det passar inte .Endera är det för stora ,eller också för små.Eller så är det helt felkonstruerade i förhållande till den modell det är avsedda att ingå till. Du får en klart bättre Jas om du bygger den rakt ur Italeris låda .Spackla får du göra,men det är du ju van vid :Men att det kostat på så mycket delar och detaljer ,och så passar de inte ihop är riktigt tråkigt.Så sammanfattningsvis ,otroligt snygg låda,snygga detaljer.Men byggmässigt nej!
MVH/Lennart
Lennart

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Lennart »

Blev inte så mycket under kvällen igår.Men en liten uppdatering dock. Det sitter en del kontakter och annat på bakväggen,som senare skall få kablage.Observera att den där mojängen med nät(kabinluft eller vad ?) skall sitta i samma höjd som överdelen av väggen.Inte en bit ner som det är gjutet på resindelen.Så har jag börjat med underdelen där det två lådorna står.Den bakre lådan har vad som ser ut som ett rör på baksidan,som sedan går in i bakväggen,snett under nätmojängen. Lämmnat ett spår för en tunn ribba 0,25 pc ,som skall bli en uppstickande förstärkningskant.Anledningen att jag valt att lägga den i ett spår i stället för att limma ribban rakt på ovansidan är,dels för att få den helt rak.Och efter att man limmat får man en panellinje som ger intryck av att den är punktad i underdelen.Framför den lilla fyrkanten i mitten , skall det vara en stående skärm/plåt.Denna ligger i samma linje som spåret,alltså framför väggen.Och sitter inte direkt på väggen som man gjort på resindelarna.Dessutom är det skruvar runt hela kanten på själva nedre plattan.Har gjort dessa försänkta,men det försvann vid fotot.Forts.följ./ Lennart
Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Stellan »

MAKALÖST snidande!
Stellan Schroeder Englund
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Viktor »

Bara att instämma, så snyggt jobbat och med god framfart.
Att få följa dina byggen är inspirerande och lärorikt.
// Viktor
Limma lugnt!
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

:shock:

Instämmer i kören.
Fantastiskt snyggt jobbat.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Lennart

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Lennart »

Tack ska ni ha :D Blir roligare att bygga,ju längre fram i baljan man kommer /Lennart
Lennart

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Lennart »

Alla tjillevipper på hyllan.Jag valde att använda resinets boxar. Fattas gör endast kablaget.MVH/ Lennart
Bild
Lennart

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Lennart »

Och så höger sida /Lennart
Bild
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Imponerande jobb Lennart! Är en fröjd att följa dina och Peter Halvars PC-scratchande i 1/48!

/ Per-Erik
Skriv svar