Jasch 39Tyrolerflugseug Färdich

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart

Jasch 39Tyrolerflugseug Färdich

Inlägg av Lennart »

Lyfter in snacket om Jas delarna hit. Skall bygga mig en egen Jas kockpit i stället. Då kan jag bara skylla på mig själv om det blir galet.Nåväl,det röda pilarna visar hur rak den främre änden av konsollen skall vara: Den svarta pilen visar vinkeln på Cmk:s konsoll.Och det gör att frontpanelen hamnar ungefär vid den blå linjen,i stället för rakt ovanför konsollernas främre del.Vilket trycker panelen bakåt. Nu kan man även göra det där urtaget och ett snyggt avslut på det som sitter uppe och bakom stolen.Plasten är så tjock så det går att slipa ur minst 1 mm. till i flygkroppens insida.Att det är en glipa mellan resindel och pc beror på att det är utrymmet för 0,5 mm panelbitar.Återkommer då jag byggt mera.MVH Lennart
Bild
Senast redigerad av Lennart den 12 okt 2012, 17:08, redigerad totalt 5 gång.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Stellan »

Ibland förudras jag över att du över huvud taget använder sk eftermarknadsdelar istället för att scratcha rubbet från start. Kanske blir en ny master att gjuta upp cockpit åt hugade spekulanter? Kämpa på!
Stellan Schroeder Englund
Lennart

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Lennart »

Jo du Stellan,här skall kämpas :D Lennart
Lennart

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Lennart »

Själva baljan färdig,förutom väggen bak.Och ett utkast av frontpanel för att kolla passform och dyl./Lennart
Bild
Lennart

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Lennart »

Och det bästa av allt,den passar :D Nu är det roliga kvar,bygga alla detaljer i kockpiten.Dessutom skall jag drista mig till att bygga en egen stol. /MVH Lennart
Bild
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Viktor »

Plasticardens mästare visar upp sina trollkonster! Snyggt!

// Viktor
Limma lugnt!
Lennart

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Lennart »

Tack så hjärtligt Victor ! I den bakre väggen sitter ett litet arrangemang med nät .På nätet sitter det två små vingar,antagligen för att styra in luften.
Denna del var den jag bävade mest att kunna bygga , men nu är den färdig :D MVH/ Lennart
Bild
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Erik_G »

Detta blir intressant att följa.. hade ju hoppats att "pitten" i resin med medföljande målade fotoets hade funkat.. men etspanelerna kanske funkar ändå, du kanske hade tänkt använda dem, eller?

/E
Lennart

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Lennart »

Möjligen att jag använder frontpanelens fotoetsade detaljer.Det är hyfsat fina,men kommer att måla scoopen på dem sidensvarta i så fall.Det är ju i aktiverat tillstånd vilket inte ser så snyggt ut tycker jag. har petat dit den yttre listen runt nät mojängen nu. Forts,följ/Lennart
Bild
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Jas kockpit 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Otroligt imponerande start. :shock:
Hoppas du redovisar alla stegen du gör så vi andra som vill få till en liknande pit kan kopiera dig. :D

//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar