Åsa-Nisses bil

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Åsa-Nisses bil

Inlägg av Björn B »

Temaklassen på C4-pen var ju kvinnligt i år. Mitt bidrag blev Eulalia II frå filmen "Åsa-Nisse i full fart" (1957)

Bild
Hittade en gammal modell I gömmorna som jag slängde ihop snabbt.

Bild
Bild
Pyros byggsats är väl inte den modernaste men jag har väl fått den någon gång och inte vetat vad jag ska göra med den.

Bild
Bild
Funderade länge på en Hot Rod men nu kom den till användning. Kapade bort taket.

Bild
Valde Eulalia III då den hade lite roligare färgsättning men när jag var färdig kom jag på att modellen är en modell A medan Eulalia III var en modell B.
Funderade ett tag på att måla om den till Eulalia II men struntade i det då det ändå inte var ett för seriöst bygge och utseendemässigt var A och B modellen ganska lika.
Senast redigerad av Björn B den 02 dec 2024, 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
Tankman
Namn: Mats Stråhle

Re: Åsa-Nisses bil

Inlägg av Tankman »

Underbar!
Mats Stråhle
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Lysande!
Alltid glädjande att notera att dessa cineastiska mästerverk fortfarande lever. Och att någon bygger modeller av de ikoniska fordon som finns med i filmerna.
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag har alltid sett Åsa-Nisse som svart/vit (är dock inte samma sorts storkonsument som Peter ovan uppenbarligen är :) ) men finns det färgfilmer också som ingår i ursprungsserien? Jag antar att det finns det för hur fick du annars koll på färgsättningen?

Stiligt bygge och (som sagt utan att vara något Åsa-Nisse-fan...) den känns helrätt!

Hälsningar

Magnus
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

magnusf skrev: 02 dec 2024, 08:04 Jag har alltid sett Åsa-Nisse som svart/vit (är dock inte samma sorts storkonsument som Peter ovan uppenbarligen är :) ) men finns det färgfilmer också som ingår i ursprungsserien?
Det finns "colorized" versioner. Men dessa är bara för finsmakare och måste laddas ner från obskyra webbplatser. :)

Skämt åsido så hajade jag till när jag läste Björns kommentar om färgsättningen. Jag har aldrig sett en Åsa-Nisserulle i färg. Och då har jag ändå sett många Åsa-Nisserullar. I princip alla. Men bilen finns. I färg.

https://www.imcdb.org/v143746.html
holst

CU@C4
Skriv svar