Academy F-117A 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Academy F-117A 1:72

Inlägg av Morgan »

Mycket är redan förberett för att ta ganska lite tid att limma ihop, sånt som inte är fotograferat, men den största utmaningen kommer att bli förarkabinen, där jag naturligtvis ersatte byggsatsdelarna med ett detaljset i resin.

Nu är det så långt kommet att jag egentligen kan fokusera på enbart förarkabinen, som äntligen passar så gott som perfekt, och jag planerar att ha huven öppen. Därför målade jag både insidan och utsidan.

På bilder av originalet har jag sett att varje sida av huven har tre utstickande "fästen", som ska ner i tre matchande hål. Dessa har jag tänkt att efterlikna på något sätt.

Igår hade jag tänkt att få de laserstyrda bomberna helt klara, men de gula markeringarna blev totalt misslyckade. Det blir helt enkelt att göra om bomberna ifrån grunden igen.

Annars hoppas jag väl att det här byggprojektet, åtminstone förarkabindelarna, ska bli klart inom en månad.

Tack ni som läser!

Vänligen, Morgan
Bilagor
Academy F-117A 01.jpg
Academy F-117A 01.jpg (118.41 KiB) Visad 986 gånger
Academy F-117A 02.jpg
Academy F-117A 02.jpg (136.14 KiB) Visad 986 gånger
Academy F-117A 03.jpg
Academy F-117A 03.jpg (145.73 KiB) Visad 986 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Academy F-117A 1:72

Inlägg av magnusf »

Det där är en modell där det är lönt att lägga ner lite cockpit-jobb, huven är stor och är den öppen så ser man ju bra!

Offensivt att måla insidan av huven, tror aldrig jag vågat göra det någon gång :) !

Var kommer resincockpiten från?

Hälsningar

Magnus
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Academy F-117A 1:72

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Jag har heller aldrig målat insidan av en huv, men det kanske är ett måste på den här modellen om man har den öppen?! Det är ju en ganska stor huv.
/F
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Academy F-117A 1:72

Inlägg av Morgan »

Det var också ett riktigt bök att få maskerna på plats på insidan i ungefär samma position som på utsidan...och det lyckades i stort sett. Någon millimeter hit och dit fel, men det kan jag leva med.

Cockpitsetet kommer från Aires och har artikelnummer 7229. Jag beställde också ett till cockpitset ifrån Eduard, 73252, men det gick inte att använda på instrumentbrädan, då vissa skärmar sticker ut och då detaljerna i resinsetet är i 3D, inte 2D.

Men å andra sidan såg jag att det var konstruerat för Hasegawas byggsats i 1:72, en byggsats som jag har haft i stort sett omöjligt att få tag i, och inte Academys eller det resinset jag köpte från Aires.

Huvmaskeringen var också gjord för Italeris byggsats och var egentligen fel för den här huven, men det ser i alla fall bra ut.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Academy F-117A 1:72

Inlägg av Morgan »

Bara två kompletterande bilder innan det minst sagt krävande arbetet med förarkabindetaljsetet börjar.

Ballasten är, precis som med min tidigare byggda F-117A från Italeri, lite mer än 60 gram inom den triangel som bildas av landningsstället. Detta vet jag av erfarenhet kommer hålla flygplanet mycket stadigt på hjulen.

Ja, det är en stor huv. Erich Hartmann och hans pilotkollegor hade varit jätteglada över storleken på den "arbetsplatsen"! Den här Messerschmitt Bf 109:an är ett av mina två tilltänkta airbrush-övningsobjekt.

Vänligen, Morgan
Bilagor
Academy F-117A 04.jpg
Academy F-117A 04.jpg (206.1 KiB) Visad 911 gånger
Academy F-117A 05.jpg
Academy F-117A 05.jpg (150.27 KiB) Visad 911 gånger
Skriv svar