Arma Hobby F4F-4 Wildcat 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Arma Hobby F4F-4 Wildcat 1/72

Inlägg av aln63 »

Nytt projekt på gång. Den har gången tänkte jag försöka mig på en modell från Arma Hobby som jag läst mycket bra om.
Modellen som jag valde är en Wildcat. Wildcaten var ett av de tidiga Amerikanska hangarfartygsbaserade flygplanen som användes i stilla havet.
Det finns flera roliga alternativa individer att välja på och valet står i nuläget mellan en med den äldre nationalitetsbeteckningen (den med en röd prick i stjärnan) och en från Midway. På bilden ser ni en del av innehållet i boxen. Det finns också photoets, och maskering till glasdelarna.
Plasten är väldigt mjuk och man måste vara mycket försiktig när man skär loss delarna och fixar till dem.

Bild

Ytfinishen på delarna är mycket bra med en massa fina detaljer. Delarna sitter dock fast i tjocka gjutstamsanslutningar som gör att man får ägna mycket tid år att rensa delarna. Jag vet inte om detta är typiskt för Arma men man blir ju lite bortskämd efter att ha byggt en Eduard 109a.
Det mesta av cockpit limmade jag ihop innan målning för att sedan detaljmåla med pensel.
Här kommer några bilder på cockpit och skrovhalvorna efter lite målning.
Bild

En detalj som förvånade mig var att bakkanten av vingen är ganska tjock. Det kanske beror på att vingen består av en överdel och en underdel som skall limmas mot varandra. Det är kanske så att det med den plasten man använder så är det svårt att få riktigt tunt i bakkant. Jag gav mig dock på att tunna ut vingarnas bakkant genom att slipa och skrapa insidan av vinghalvornas bakdel.

Ful bakkant:
Bild

Fixad bakkant:
Bild

Och här kommer bilder som visar cockpit och den främre delen med hjulhus installerat i den högra skrovhalvan. Landningsstället är för övrigt en synnerligen komplicerad historia som krävt en hel del funderande och jag hoppas att jag skall lyckas montera det utan att det går sönder.
Bild
Bild

/Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Arma Hobby F4F-4 Wildcat 1/72

Inlägg av magnusf »

Värst vad du härjar i 1/72 numera Anders :) ! Det där är en trevlig byggsats, jag byggde två när de kom ut och tyckte mycket om dem! Vad gäller jämförelsen med Eduard så är de lite olika i sin approach, resultatet tycker jag blir likvärdigt men Arma är ofta enklare att bygga med lite färre delar. Gillar man lösa roder och fällda klaffar så är dock Eduard svårslagna!

Hälsningar

Magnus
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Arma Hobby F4F-4 Wildcat 1/72

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Ser bra ut det där. Jag har också byggt ett par av dem. Landningsstället är faktiskt ganska robust. Jag testade mina genom att slänga en rulle inslagningspapper på dem, hjulen lossnade men själva ställen var bara att limma ihop fogarna på igen. /F
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Arma Hobby F4F-4 Wildcat 1/72

Inlägg av aln63 »

magnusf skrev: 23 mar 2024, 13:31 Värst vad du härjar i 1/72 numera Anders :) ! Det där är en trevlig byggsats, jag byggde två när de kom ut och tyckte mycket om dem! Vad gäller jämförelsen med Eduard så är de lite olika i sin approach, resultatet tycker jag blir likvärdigt men Arma är ofta enklare att bygga med lite färre delar. Gillar man lösa roder och fällda klaffar så är dock Eduard svårslagna!

Hälsningar

Magnus
Ha ha... jag har blivit lite lat. Men det finns ju en uppsjö av fina modeller i 1/72 och det är en fördel att det går lite fortare att färdigställa dem.
Funderar lite på KP men vill helst inte använda en halv spackeltub för att modellen skall bli OK (jag har lite sådana projekt ändå).
FredrikAlmlöf skrev: 24 mar 2024, 22:47 Ser bra ut det där. Jag har också byggt ett par av dem. Landningsstället är faktiskt ganska robust. Jag testade mina genom att slänga en rulle inslagningspapper på dem, hjulen lossnade men själva ställen var bara att limma ihop fogarna på igen. /F
Tack och bra att veta om jag skulle bli lite hårdhänt... :lol:

Mvh
Anders
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Arma Hobby F4F-4 Wildcat 1/72

Inlägg av aln63 »

Har kommer lite bilder på hur bygget fortskrider. Lite maskering sedan är det dags för målning. Delarna har gått ihop bra men jag har använt lite spackel för att få det riktigt bra. Mitt favoritspackel för tillfället är smält gjutstam. Det är lätt att rista om panellinjer och nitar med den geggan. Vissa ställen funkar dock Milliput bättre.
Bild
Bild

Här är lite smådelar som är målade och väntar på lite wash. Blir spännande att se om jag lyckas få dit landningsstället på slutet ;)

Bild
/Anders
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Arma Hobby F4F-4 Wildcat 1/72

Inlägg av aln63 »

Här kommer lite bilder på det fortsatta målningsarbetet. Här försöker jag mig på en för mig ny teknik som kallas "black basing". Tanken är att få lite mer liv i de annars monotont enfärgade ytorna.
/Anders

Bild

Bild

Bild
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Arma Hobby F4F-4 Wildcat 1/72

Inlägg av Frasse »

Mycket fint bygge! Jag har själv inte byggt något från Arma hobby än men har läst flera recensioner med många goda ord för deras byggsatser.
Målningen ser kanon bra ut, vad använder du för färger?

Göran
Paint it black ! :twisted:
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Arma Hobby F4F-4 Wildcat 1/72

Inlägg av aln63 »

Frasse skrev: 31 mar 2024, 16:52 Mycket fint bygge! Jag har själv inte byggt något från Arma hobby än men har läst flera recensioner med många goda ord för deras byggsatser.
Målningen ser kanon bra ut, vad använder du för färger?

Göran
Tack för kommentarerna Göran. Den här modellen är väldigt fin i detaljerna och inte speciellt svår att få ihop. Det behövs i stort sett inget spackel. Färgerna jag använder är MRP Acrylic Lacquer. Färgerna stinker men jag har ett bra dragskåp och använder mask när jag målar. Kulörerna är MRP-132 Light Grey och MRP-133 Blue-Grey.

Nu har jag även målat ovansidan av modellen och försökt bevara lite av det fläckiga underarbetet. Nästa del är lite klarlack, wash och dekaler. Fortsättning följer...
/Anders
Bild
Bild
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Arma Hobby F4F-4 Wildcat 1/72

Inlägg av Frasse »

Har målat med Mr Paint färger, de luktar ordentligt men de funkar jätte bra i sprutan. Jag upplever att de blir väldigt mörka efter blank klarlack innan man sätter dekaler. I alla fall de tyska RLM färgerna. Det är väl lämpligt ljusa upp med lite vit färg typ 5 delar färg 1 del vit i skala 1/72.

Göran
Paint it black ! :twisted:
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Arma Hobby F4F-4 Wildcat 1/72

Inlägg av aln63 »

Jag håller med om att de blir mörka med klarlack men med lite matt lack blir de lite ljusare igen. Dock kan de kanske vara lite mörka ändå.
Jag sitter för tillfället och funderar på om jag skall ljusa upp undersidan som jag tycker blev lite väl mörk. Det beror till stor del på att jag hade svart primer som jag ljusade upp med den ljusa grundfärgen för att sedan måla över det hala med tunna lager av den ljusare färgen. För att få kvar en del av flammigheten målade jag lite tunt så att lite väl mycket av det svarta påverkade nyansen. Skulle nog varit en bra ide om jag blandat i lite vitt i färgen. Man lär så länge man lever...
/Anders
Skriv svar