ModelCollect V-1-bomber 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

ModelCollect V-1-bomber 1:72

Inlägg av Morgan »

Detta är V-1-dubbelbyggsatsen i 1:72 från Modelcollect, som jag valde att bygga en komplett ramp och en avkortad ramp (till vitrinskåpet) av. Den kompletta rampen ska nog bli ett diorama så småning om, men först ska jag satsa på att få klart F-117A-byggsatsen från Academy.

Jag överdrev nog kamouflagemålningen av ramperna en aning, sannolikt väldigt mycket, men V-1-bomberna har nog båda två ett ganska så historiskt korrekt kamouflagemönster. Ramperna är penselmålade, bortsett från den påsprayade grundfärgen (aluminium), medan de flygande bomberna är spraymålade helt och hållet.

Den ena V-1:an fick ljus- och mörkgröna vingar då jag ville veta hur de två färgnyanserna ser ut tillsammans innan jag använder dem på en Messerschmitt Bf 109E framöver.

Det enda som egentligen saknas är dekaler med instruktionstexter till V-1-bomberna, men var man får tag i såna är bortom mitt vetande. Jag har sökt på internet efter dem, men inte hittat någonting!

Kanske någon här har en aning och kan hjälpa mig vidare?

Jag är i alla fall mycket nöjd med båda två V-1-bomberna och de tillhörande ramperna. De blev över förväntan.

Tack för att ni läser!

Vänligen, Morgan
Bilagor
Modelcollect V-1 01.jpg
Modelcollect V-1 01.jpg (108.51 KiB) Visad 1365 gånger
Modelcollect V-1 02.jpg
Modelcollect V-1 02.jpg (137.13 KiB) Visad 1365 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: ModelCollect V-1-bomber 1:72

Inlägg av magnusf »

De där blev fina och jag gillar rampen, den ser ut som den på IWM i Duxford! Planer på att sätta dem i ett landskap eller flyttar de in i vitrinen direkt?

För den som gillar att lyssna på pod så kan jag rekommendera "cautionary tales" (bör gå att googla upp, har ni Spotify så finns den där men den är nog tillgänglig från många ställen), de senaste avsnitten har handlat om V-vapnen.

Hälsningar

Magnus
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: ModelCollect V-1-bomber 1:72

Inlägg av Morgan »

Tack Magnus!

Den avkortade förblir i vitrinskåpet, men den med full längd ska nog blir någon form av enkelt diorama.

Men då skulle jag också gärna vilja ha stencil-dekaler i 1:72 och det verkar inte finnas att få tag i...

Kanske lite slitage också...men annars är de nog så gott som färdiga.

Vänligen, Morgan
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: ModelCollect V-1-bomber 1:72

Inlägg av Lurifax »

Jag tycker ramperna ser realistiska ut. Kamouflaget bryter definitivt upp den långsmala rektangulära formen. Jag tycker definitivt det ska bli ett diorama.
holst

CU@C4
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: ModelCollect V-1-bomber 1:72

Inlägg av Morgan »

Tack Lurifax!

Jo, ett diorama ska det bli...någon gång. Har ca 18 byggsatser hemma som jag gärna vill få klara innan jag köper något nytt.

Men det lutar också åt att det blir lite bortsliten metall efter släden osv. innan jag är helt nöjd.

Kamouflaget är inte helt förvånande inspirerat av det klassiska "bakhållskamouflaget" som var vanligt på tyska stridsvagnar.

Vänligen, Morgan
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: ModelCollect V-1-bomber 1:72

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Håller med om att kamouflaget på ramperna blev super! Snygga byggen!
/F
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: ModelCollect V-1-bomber 1:72

Inlägg av Morgan »

Jag får ta och skriva ut de positiva kommentarerna och häfta fast dem vid byggbordet!

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: ModelCollect V-1-bomber 1:72

Inlägg av magnusf »

Jag brukar säga till mina barn att man ska lyssna på de som säger snälla saker, rätt tänkt Morgan!

Trevlig helg!

Magnus
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: ModelCollect V-1-bomber 1:72

Inlägg av Knajd »

Fint bygge!

Har sett då och då att folk byggt dem och gjort dioramor som om de var utställningsexemplar med en kort ramp, ett fundament och en skylt som beskriver dem.
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: ModelCollect V-1-bomber 1:72

Inlägg av Morgan »

Hittade en passande fotoram på Erikshjälpen av alla ställen.

Nu handlar det bara om att "finslipa" V-1-bomben och rampen lite grann samt komma på en bra dioramaidé.

Vänligen, Morgan
Bilagor
Modelcollect V-1 03.jpg
Modelcollect V-1 03.jpg (61.65 KiB) Visad 820 gånger
Skriv svar