AZ "Frankenstein" Spitfire Mk. IXc 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

AZ "Frankenstein" Spitfire Mk. IXc 1:72

Inlägg av Andre B. »

Har sedan AIM på Aeroseum i höstas haft tre Spitfire's liggande som jag plockat lite då och då med. En från KP och två från AZ. De från AZ var särskilt roliga då det var en dubbelsats med två Mk. IXc/e med dekaler för två egyptiska och två israeliska kärror.

De två sistnämnda är lite speciella då det var två Spitfire's som vae ihopplockade av skrotade och kraschade maskiner. De kom tillsammans med ett antal "Messerschmitt 109" eller egentligen Avia S-199:or utgöra de första jaktplanen i det unga Israeliska flygvapnet.

Kp's och AZ's Spitfire's är rätt fina känner jag. De ser lite "kortserieaktiga" ut direkt ur lådan. Men ihopsatta med lite noggrannhet och tålamod så känner jag att de platsar någonstans mellan Airfix och Eduard.

Att sätta ihop AZ's Spitfire gick rätt problemfritt. Men när jag skulle börja måla så var den inte så samarbetsvillig. Eller rättare sagt så var sprutan inte så samarbetsvillig. Så jag fick tvätta av och börja om några gånger. Sedan när det blev dags för klarlack så hade jag valet mellan Microscale's Micro Clear och Johnsson Future. Testade några gånger med att försöka spruta med Micro Clear ihop med lite olika alcoholbaserade "thinners" och även vatten. Slutade bara med att jag fick plocka isär sprutan och börja om. Så det blev att fortsätta med ett gammalt säkert kort - Johnsson Clear. Har någon lyckats att sprutmåla Microscale's klarlacker med bra resultat?

Och, modellen blev klarlackad och nu får det bli polering innan det är dags för dekaler...

20240315_191348.jpg
20240315_191348.jpg (856.01 KiB) Visad 381 gånger
20240315_190633.jpg
20240315_190633.jpg (949.37 KiB) Visad 381 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: AZ "Frankenstein" Spitfire Mk. IXc 1:72

Inlägg av Andre B. »

Det är med dekaler...

Az's dekaler har tyvärr rätt blålila Davidsstjärnor. Något som inte jag känner fungerar för den här modellen. Hade dock Isradecals fina dekaler för Avia, Spitfire och Mustang liggande sedan två tidigare israeliska byggen. Räknade lite med att det fanns dekaler kvar så det räckte och blev över. Och i princip var det så. Hade dekaler för en Avia, en Mustang och typ en och en halv Spitfire. Men naturligtvis visade det sig att just den Spitfire jag bygger är den som kom att sakna fyra rundlar. Kan bara hoppas på att jag får tag i fyra rundlar till i rätt dimension, 16 mm i diameter och färg. Kanske kan dekaler från någon eduard Avia S-199 eller Spitfire Mk. IXc fungera...

Så sagan är lite över för stunden här... :(

20240315_234116.jpg
20240315_234116.jpg (402.47 KiB) Visad 359 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: AZ "Frankenstein" Spitfire Mk. IXc 1:72

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Kul med den udda nosen. Hoppas fler dekaler dyker upp.
/F
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: AZ "Frankenstein" Spitfire Mk. IXc 1:72

Inlägg av aln63 »

Hej,
Din spitt blir riktigt fin. Jag håller med om att den blir lite extra rolig med den avvikande nosen och historien bakom. När det gäller dina problem med klarlack har även jag använt golv polish tidigare. För mig blev det dock aldrig riktigt bra. Micro Clear har jag aldrig provat. Finns det inga rekommendationer när det gäller spädning?
Själv använder jag numera MRP clear eller Tamiya som jag förtunnar med Gunze Leveling Thinner och får oftast väldigt bra resultat som jag inte behöver polera efter.
Mvh
Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: AZ "Frankenstein" Spitfire Mk. IXc 1:72

Inlägg av magnusf »

Jag använde Micro Clear för länge sedan, då blank lack var det stora bekymret att få tag på (alternativet var Humbrols gula fernissa som inte gjorde någon glad). Späd med vatten! Jag rekommenderar dock samma som Anders ovan, MrP (om du inte är luktkänslig) eller Tamiya.

Fin Spit och mitt erbjudande om masker gäller fortfarande :) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar