Pappa jag vill ha en italienare...eller två

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Barbarossa
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 apr 2023, 14:46
Namn: Ragnar Hedlund

Pappa jag vill ha en italienare...eller två

Inlägg av Barbarossa »

De här två italienarna byggde jag i höstas. En Fiat G 55 vill man ju gärna ha i samlingen men av någon anledning är de inte lika populära att göra som Spitfires, Mustanger eller 109:or…(varför??) så det finns inte så många modeller att välja på: en rätt primitiv sak från Aliplast (föregångaren till både Supemodel och Italaerei/Italeri) och en tidig shortrun från Special Hobby med väldigt mycket resin i, och så den här från Sword som är den nyaste. Alla är svåra att få tag numera i men Sword spottade plötsligt fram några nya förra året. Och eftersom de av någon anledning bara säljs i lådor med två satser i så får man väl bygga två.

Modellen är i alla avseenden en shortrun, dvs fina men mjuka gravyrer, helt OK detaljer och stundtals obefintlig passform. Men så länge man är beredd på att allt måste slipas och att inget passar så går det ganska bra. Den enda detaljeringen som jag tyckte inte dög var kulsprutorna på ovansidan av nosen, här lade jag till motorhuvplåtar från Bf 109-satser med djupare "rännor" och kulspruterör som var överblivna från Revells B-17. Dessutom unnade jag piloterna bälten i fotoets, de där läskiga tvångströjorna med kedjor mm som italienarna flög med kändes för meckiga att scratchbygga. Målningsmasker hade jag också, försöker alltid att få tag i såna nuförtiden.

Här är den ena...som tog ett tag att maska.:-D
IMG_1943.jpeg
IMG_1943.jpeg (214.63 KiB) Visad 449 gånger
IMG_1944.jpeg
IMG_1944.jpeg (235.61 KiB) Visad 449 gånger
IMG_1946.jpeg
IMG_1946.jpeg (230.57 KiB) Visad 449 gånger
Onwards, upwards! / Ragnar H
Barbarossa
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 apr 2023, 14:46
Namn: Ragnar Hedlund

Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två

Inlägg av Barbarossa »

...och här är den andra. Inte lika spännande kamo, men det är ju en intressant utmaning att måla monokromt också, speciellt att få liv i mörkare färger. Dessutom har jag sett just den här individen, den finns bevarad på italienska flygvapenmuseet i Vigna di Valle utanför Rom (rekommenderas om ni inte varit där!).

Alldeles för lång tid tog det och jag blev bra less på dem både en och två gånger. Men ganska fina blev de ändå, tycker jag.:-)
IMG_1949.jpeg
IMG_1949.jpeg (220.31 KiB) Visad 446 gånger
IMG_1950.jpeg
IMG_1950.jpeg (217.56 KiB) Visad 446 gånger
IMG_1952.jpeg
IMG_1952.jpeg (205.69 KiB) Visad 446 gånger
Onwards, upwards! / Ragnar H
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två

Inlägg av Lurifax »

Mycket fina blev de! :)

De här italienska maskinerna står inte Spitfire och Me109 efter när det gäller snygg design. De är lite av favoriter desigmässigt för mig. Inte bara G55 utan även Macchi 202 och 205. Men deras fläck- och rökringscammo ger mig svindel. Du har dock hittat två mer vilsamma varianter.

Toppenbyggen!
holst

CU@C4
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Bra jobbat Ragnar!
Jag trodde faktiskt att jag redan skrivit ett svar här, men uppenbarligen inte. De är i alla fall ännu finare i verkligheten, speciellt den kamouflagemönstrade maskinen.

/F
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två

Inlägg av magnusf »

Jag tycker om båda två, mycket! Den flerfärgade sticker ut men du fick till den monokroma också väldigt bra, fint liv i allt det gröna. Man borde bygga mer italienskt!

Hälsningar

Magnus
Barbarossa
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 apr 2023, 14:46
Namn: Ragnar Hedlund

Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två

Inlägg av Barbarossa »

Lurifax skrev: 11 mar 2024, 08:12 Mycket fina blev de! :)

De här italienska maskinerna står inte Spitfire och Me109 efter när det gäller snygg design. De är lite av favoriter desigmässigt för mig. Inte bara G55 utan även Macchi 202 och 205. Men deras fläck- och rökringscammo ger mig svindel. Du har dock hittat två mer vilsamma varianter.

Toppenbyggen!
Tackar! Jag har faktiskt nu både Macchi 202 och 205 från Italeri på byggbordet, och tanken är att det ska bli rökringar, jag ser fram emot det med viss bävan...håll tummarna!
Onwards, upwards! / Ragnar H
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två

Inlägg av Urban Gardini »

Det ser vi fram emot, mer läckra Italienska byggen. Oroa dig inte för de sexiga rökringarna då de om du inte får till dem själv även finns som dekaler.

Mer Italienska byggen åt folket...!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar