Ruston Camel, Eduard 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Hej!
För ungefär två år sedan gav jag mig själv ett slags nyårslöfte om att börja göra inlägg här på forumet och nu tänkte jag att det kanske skulle kunna vara dags att uppfylla det löftet.

Under hösten 23 byggde jag en Eduard Albatros D.III Oeffag och en Eduard Camel. Båda ganska lättbyggda modeller, men framför gäller det den nyare Cameln. Inspirerad av mitt eget bygge tänkte jag att det kunde bli bra med en till Camel, den här gången tillverkaren Rustons tusende flygplan - en ganska färgglad skapelse.

Inte min copyright på den här bilden.
Bild

Några byggbilder tar er fram till nuläget. Målbilden är att vara klar före 13 april.

Alla delar fixade och klara för primer. Det här är en Overtreebox så jag köpte till ett Spaceset för att få säkerhetsbältet.
Bild

Då detta är min tredje Camel från Eduard har jag insett hur lite av/i cockpit som kommer att synas senare, så jag tog lite genvägar - ingen träimitation, ingen riggning inne i kroppen, bara relativt enkel målning.
Bild

Vitt är basfärgen senare, så det var första färgen att gå på.
Bild

Masker fixade och allt preppat för gult. Nästa bild visar läget precis innan de sista färgerna målas.
Bild
Bild

Avmaskad! Klart nöjd med resultatet. Krävdes lite noggrann maskering och målning, men förutom några ställen som behöver fixas till gick allt som planerat.
Bild
Bild

Nästa steg är långa svarta linjer på vingarna och ögon på motorkåpan.
/Fredrik
Senast redigerad av FredrikAlmlöf den 10 mar 2024, 09:06, redigerad totalt 1 gånger.
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av aln63 »

Hej Fredrik,
Intressant bygge och avancerad målning. Jag förstår inte riktigt hur du lyckades få till de tunna svarta linjerna. Började du med svart?
Fint blir det i alla fall.

Mvh
Anders
Barbarossa
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 apr 2023, 14:46
Namn: Ragnar Hedlund

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av Barbarossa »

Heja! Det är alltid lite svårt, tycker jag, att komma underfund om vad som blir en "lagom" detaljnivå i förarholken, men jag håller med om att man ska ta så många genvägar som möjligt:-) I vanlig ordning är dina byggen i en egen klass. Ser mycket fram emot att se mer av denna!
Onwards, upwards! / Ragnar H
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av FredrikAlmlöf »

aln63 skrev: 10 mar 2024, 08:35 Hej Fredrik,
Intressant bygge och avancerad målning. Jag förstår inte riktigt hur du lyckades få till de tunna svarta linjerna. Började du med svart?
Fint blir det i alla fall.

Mvh
Anders
Hej Anders! Hela "solfjädern" är en mask med tre stora element och tunna band mellan dem. Först målade jag de stora delarna en efter en. Varje del sattes tillbaka mellan färgerna. Sist drog jag bort de tunna banden och målade svart. Det viktigaste där är att måla "torrt" och vinkelrätt - något jag inte var lika duktig på idag som du kommer att se nedan.

Hej Ragnar och tack! När det gäller detaljeringen inuti hjälper det ju absolut om man har tidigare byggen att utgå ifrån. Genvägar är inte alltid senvägar!

Dagens jobb handlade om de långa svarta linjerna på vingarna. Funderade ett tag på att göra tunna svarta dekaler, men valde att maskera och måla. Resultat?! Ok, tror jag. Kommer nog att försöka fixa en del senare, så att bredden på vissa linjer blir lite mer uniform och kanske försöka jobba bort en del av de "bubblor" som blev när jag inte höll mig till vinkelrät målning och färgen kröp under maskeringen. Först får allt vila lite, så får vi se hur det känns framöver.

Mycket maskeringstejp och mycket tid tog det. Undersidorna är kvar...
Bild

Ganska bra, men inte perfekt, som sagt... Kanske skulle ha börjat med undersidorna som övning.
Bild
/Fredrik
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av Stellan »

Ahh så läckert med all maskeringstejp. Sådant här målningsarbete är så roligt och avkopplande, något jag vet att Magnus F inte tycker lika mycket om ;) Är all masker hemsnickrade eller finns satser?
Stellan Schroeder Englund
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av Lurifax »

Makalösa vingar må jag säga!
Det blir spännande att se hur detta slutar.

(Och ett mycket bra löfte om att göra inlägg på forumet.)
holst

CU@C4
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Stellan skrev: 10 mar 2024, 22:49 Ahh så läckert med all maskeringstejp. Sådant här målningsarbete är så roligt och avkopplande, något jag vet att Magnus F inte tycker lika mycket om ;) Är all masker hemsnickrade eller finns satser?
Tackar Stellan! Oavsett vad man känner innan, är det i alla fall mycket tillfredsställande när man är klar... sen är det ju en fråga om hur mycket jobb det är för att komma till klar.

Maskerna är hemsnickrade, men numera finns de ju om någon mer skulle vara hugad. Det stora problemet med maskerna är ju dock att vinylen inte går ner särskilt bra mellan vingarnas ribbor och därför kan man lätt få lite färgspill under dem.
Lurifax skrev: 11 mar 2024, 08:16 Makalösa vingar må jag säga!
Det blir spännande att se hur detta slutar.

(Och ett mycket bra löfte om att göra inlägg på forumet.)
Tackar! Det känns lite som att jag lagt upp antingen fiasko eller total framgång, inget däremellan.
/F
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av magnusf »

Vilket otroligt häftigt projekt Fredrik! Det ser väldigt fint ut oavsett vilka skavanker du hittat själv tycker jag.

Hälsningar

Magnus
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Tack Magnus! Visst är det coolt och med lite fixande och lite tidsmässig distans har jag landat i att skavankerna är helt ok. Så där direkt efter att man avmaskerat, och tittar med läsglasögon på tre, fyra centimeters håll, är man kanske lite väl kritisk till det man ser.

Vissa saker måste ju dock fixas. Jag hade antagit att "fjädermålningen" på den horisontella stabilisatorn bara var en nerskalning av den på de stora vingarna, men det var fel så där var jag tvungen att ta bort färgen och börja om; nya masker och ny färg.
Bild

I övrigt har det rört sig framåt och förutom en massa maskande för att måla det svarta "strålarna" på alla vingars alla sidor skulle också ögonen på motorkåpan målas.
BildBild

Nu är nästan allt målat - dagens mål är att få rundlarna på plats och fixa dekalen som ska sitta mellan ögonen.
Bild

/F
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Jag skulle nästan kunna gissa på att du tycker om att maskera...

Underbart arbete så här långt, slutresultatet kommer att bli spektakulärt!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar