Ruston Camel, Eduard 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Tack Urban, framför allt gillar jag att maska av... om det blir bra ;)

Ytterligare steg har tagits. Det första och på sätt och vis lättaste var att måla rundlarna. Jag bytte vinylen mot Tamiyatejp, fast i arkformat. Eftersom ribborna och sömmarna är ganska tydliga på modellen, fungerar det betydligt bättre med tejpvarianten när man ska försöka få ner masken mot underlaget.
Bild

Jag brukar alltid måla i den här ordningen, men den här gången hade det varit smart att börja med rundeln. Det var lite lurigt att få den vita färgen att täcka de svarta strecken, men det gick ok.
Bild

Det behövs också en del dekaler. Serienumret och Ruston Lincoln är ju ganska lätta att skapa.
Bild

Rundlarna med sina vita områden var lite svårare att få till. Jag har för länge sedan använt ett vitt dekalark, men tyckte att det vita syntes ganska tydligt i ytterkanterna efter att man skurit. Här testade jag att måla en genomskinligt dekalpapper med vit färg och sedan skriva ut det röda och blåa ovanpå. Upptäckte sedan att man kanske bör spreja Microscales dekalfilm när man har målat på dekalen. Det går att se lite vita strimmor på dekalen längst upp till höger.
Bild

Sedan måste man ju få ut själva rundeln också. Jag tänkte först att jag med hjälp av skärmaskinen skulle kunna skära, men så precist var det svårt att skära. Efter lite funderande kom jag på att jag skulle kunna stansa ut rundlarna och det fungerade bra. För säkerhetsskull fick de ytterligare ett lager dekalfilm innan jag testade. Men jag är helt klart nöjd med resultatet så här långt! Bara sju stöttor till att sätta rundlar på...
Bild
Bild
/F
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av Lurifax »

En helt magiskt arbetsinsats! :o
Men så blir också resultatet lika originellt som lysande.
Jag är imponerad.
holst

CU@C4
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av aln63 »

Jag håller med föregående talare. Helt magiskt.
När du skriver ut egna dekaler använder du då en bläckstråleskrivare eller laser (eller något annat)?
/Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av magnusf »

Fredrik! Skitkul att få hänga med på resan! Jag gillar också känslan av förväntan att pilla bort masker, det skänker en extra dimension åt modellbygget :) !

Halsningar

Magnus
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Tackar, tackar och alla är välkomna med på resan!

Anders: jag skriver ut på jobbets laserskrivare, en relativt enkel maskin egentligen men med den stora fördelen att den kan köra papperet rakt igenom, dvs inte runt någon vals så att papperet böjs. Problemet är som alltid, tror jag, att färgmättnaden blir dålig och dekalen mår ofta bra av en ljus bakgrund.
/F
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av FredrikAlmlöf »

En och en halv vecka till deadline... det ska nog kunna klaras av. Den stora milstolpen är avklarad i och med att övervingen är monterad - puh!
Vägen dit har bestått av en mängd mindre detaljer och delmoment. Den vinddrivna bränslepumpen har installerats på en av vingstöttorna. Propellern har fått små vita rundlar som bakgrund för Rustondekalen, som också satts på plats. Övervingens undersida har förberetts för riggningen genom att små öglor av koppartråd installerats. Undervingarna har limmats in i kroppen och en massa linor har fästs i undervingar och kropp som start på riggningen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Riggningen baktill kräver inga öglor. Linan går att dra runt från kroppen via den horisontella och vertikala stabilisatorn och tillbaka till kroppen. För att efterlikna originalet har ankarpunkter i resin från Gaspatch använts.
Bild
Bild

Och till sist har övervingen monterats utan större problem, men det är alltid en viss ångest inblandad i den operationen. Här näst börjar riggningen på allvar och sedan är väl modellen nästan färdig.
Bild
/F
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av Spad16 »

Va kul med en sån, det har jag tänkt många gånger att jag skulle bygga. Det har Du gjort bra.
/Neil
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av aln63 »

Oj oj oj vad fint det blir. Propellern är fantastiskt fin. Misstänker att den är målad med oljefärg.
Riggningen ser bra ut kan dock konstatera att du tycks använda en någorlunda styv lina till riggningen. Det ser nästan ut som tunn vajer. Vad är det för material du använder?
Mvh
Anders
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Spad16 skrev: 04 apr 2024, 14:37 Va kul med en sån, det har jag tänkt många gånger att jag skulle bygga. Det har Du gjort bra.
/Neil
Tack Neil! Nu är den klar också! :)
aln63 skrev: 05 apr 2024, 08:31 Oj oj oj vad fint det blir. Propellern är fantastiskt fin. Misstänker att den är målad med oljefärg.
Riggningen ser bra ut kan dock konstatera att du tycks använda en någorlunda styv lina till riggningen. Det ser nästan ut som tunn vajer. Vad är det för material du använder?
Mvh
Anders
Tack Anders! Propellern är alldeles riktigt målad med oljefärg, glömde dock att lägga på ett gult eller orangefärgat filter på träet, så det får vara den här gången. Riggningen är nästan helt uteslutande gjord med flugfiskelina, 0.08 mm i diameter, som målats med Vallejo Dark Aluminium.

Nu är modellen klar och deadlinen mött med marginal. Lite småfix på slutet och några läskiga moment under riggningen, men allt gick att fixa. En av de lurigare detaljerna på Cameln är "ekollonet" som liksom "svävar" mitt i luften, uppburet av fyra vajrar. För att få till placeringen bra spänner jag först så att ekollonet sitter centrerat och upp mot övervingen. Sedan, tack vare att jag borrat hål in i brandväggen kan jag spänna ner ekollonet till rätt höjd genom att dra i de undre trådarna. Till sist satte jag på aluminiumtejp på hela brandväggen och täckte mina extra borrhål.
Bild
Bild
Bild

En närbild på hur Gaspatch Models RAF turnbuckles faktiskt ser ut på plats. Jag köpte en ny sats med sådana till den här modellen och då är det 104 stycken med. När allt är klart nu finns det ca 20 stycken kvar och det är inte allt för många som gick sönder eller försvann... Det är alltid lite förvånande hur många fästen eller hur mycket fiskelina som går åt till en relativt liten modell.
Bild

Några bilder på den färdiga modellen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

/F
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Ruston Camel, Eduard 1/48

Inlägg av Spad16 »

Extremt bra, tjusigt med dubbelriggning också.
/Neil
Skriv svar